آیت‌الله اراکی در نشست خبری اعلام کرد

تهران میزبان 380 شخصیت‌ مهم جهان اسلام/ بررسی بحران سوریه در کمیته "صلح و مساعی حمیده"

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اسلامی با بیان اینکه در کمیته صلح و مساعی حمیده مسئله سوریه مطرح خواهد شد، گفت: در این کمیته دیدگاه‌های علمای سوریه سنی و شیعه برای حل بحران این کشور بررسی خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع قرآن و نقش آن در وحدت اسلامی صبح امروز سه‌شنبه( 17 دی ماه) در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل این مجمع برگزار شد.
 
آیت‌الله اراکی در ابتدای این نشست گفت: در هفته وحدت برنامه‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور تدارک دیده‌ایم و سه برنامه عمده به اجرا درخواهد آمد که عمده‌ترین آنها تشکیل 270 کنفرانس وحدت اسلامی است و در کنار آن مهمانان دیگری در کنار اعضای این مجمع شرکت خواهند کرد.
 
عضو سابق خبرگان رهبری همچنین افزود: به جز کنفراس وحدت جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت را داریم که در سراسر جهان برگزار خواهد شد و در بسیاری از پایتخت‌های کشورهای جهان برنامه‌های شب شعر نیز برگزار خواهد شد که از جمله آن شب شعر نبوی است.
 
وی تصریح کرد: برای سال آتی برنامه‌های زیادی داریم از جمله برنامه‌های ورزشی، هنری و دادن جایزه بزرگ پیامبر اعظم که علاوه بر برنامه کنفرانس اجرایی خواهد شد.
 
آیت‌الله اراکی به تشریح برنامه امسال پرداخت و افزود: کنفرانس وحدت در روزهای 27، 28 و 29 دی ماه امسال برگزار خواهد شد و در آن از شخصیت‌های سرشناس  و اثرگذار در نقاط مختلف جهان دعوت به عمل آمده و علمای زیاد اهل تسنن و تشیع نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.
 
وی ادامه داد: از جمله این علما مرجعیت عالی شیعیان در قم، نجف و برخی شخصیت‌های برجسته جامعه الازهر مصر،مفتیان اعظم جهان اسلام هستند.
 
آیت‌الله اراکی همچنین افزود: دعوت شدگان خارجی این  اجلاس حدود 380 نفر هستند و در داخل کشور علمای شیعه و سنی حدود هزار نفر نیز در این کنفرانس حضور خواهند یافت و مهمانان خارجی از 58 کشور جهان از روز 26 دی ماه شرکت خواهند کرد.
 
وی ادامه داد: اولین برنامه ما بعد از روز پنج‌شنبه خواهد بود و با زیارت مرقد امام این اجلاس با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.
 
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه این جشن بزرگ با همکاری سپاه محمدرسول‌الله برگزار می‍‌‌شود گفت: در این راستا سازمان بسیج مستضعفین نیز همکاری‌اش را در این اجلاس اعلام کرده است و پیش بینی می‌شود بیش از 10 هزار نفر در این جشن بزرگ که در مصلای تهران برگزار خواهد شد شرکت خواهند کرد.

عضو سابق خبرگان رهبری با بیان اینکه با گسترش جشن پیامبر رحمت در سراسر جهان زمینه برای اتحاد بیشتر مسلمین حول محور پیامبر محمد‌(ص) فراهم خواهد شد تاکید کرد:این جشن علاوه در تهران در شهرستان‌ها با همکاری بسیج و در کشورهای لبنان، ترکیه، پاکستان و انگلیس نیز برگزار خواهد شد.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: بسیاری از مراکز و نهادهای مردمی نیز امسال کمر همت بسته و خودشان در سایر نقاط دنیا این جشن را برگزار می‌کنند امیدوارم این برنامه هرساله افزایش یابد تا شاهد انسجام بیشتر مسلمانان حول محور پیامبر (ص) باشیم.

وی با بیان اینکه روز شنبه و یکشنبه 28 و 29 دی ماه برنامه‌های گوناگون این کنفرانس ادامه خواهد داشت افزود: در این کنفرانس 6 کمیسیون وجود دارد که مسائل مختلف جهان اسلام و وحدت آنان دیپلماسی وحدت در جهان اسلام را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد همچنین در این کمیته مشکلات فتنه و تفرقه مذهبی در نقاط دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین برگزاری کمیته صلح و مساعی حمیده نیز در کنار این کنفرانس تشکیل می‌شود و یکی از تصمیمات اصلی این کمیسیون در راستای کنفرانس ویژه بانوان است که در آن تصمیماتی در رابطه با فعالیت‌های اتحادیه زنان مسلمان گرفته خواهد شد.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در کنفرانس سال گذشته نیز پیشنهاد تشکیل کنفرانس زنان داده شده بود گفت: در سال گذشته این اتحادیه و اساسنامه‌اش در هیئت امنا تصویب شد و خانم طوبا کرمانی به عنوان دبیرکل این اتحادیه منصوب شد و ما در این اجلاس امیدواریم شاهد حضور فعال این اتحادیه باشیم.

عضو سابق خبرگان رهبری با بیان اینکه برنامه‌های این کنفرانس در روز جمعه با سخنرانی پیش از خطبه دبیرکل این اجلاس ادامه خواهد داشت افزود: بازدید از بیت امام، حسینیه جماران و همینطور بازدید از مناطق گوناگون کشور بالاخص مناطق سنی‌نشین از دیگر برنامه‌های این اجلاس است همچنین برنامه‌ای تدارک دیده شده که میهمانان ما با مقام معظم رهبری نیز دیداری داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در کنفرانس وحدت اسلام تصمیمات موثر و عملی پیرامون مشکلات جهان اسلام و مقابله با تفرقه‌افکنی جنگ‌های طائفه‌ای و مذهبی مقابله با جریان تکفیر، خشونت و ترور بگیریم.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس پیشنهاد ریاست جمهوری مبنی بر جهان خالی از خشونت و ترور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت گفت: امیدواریم در این کمیسیون بتوانیم در این راستا مباحث بسیار مفیدی را موردتوجه قرار دهیم.

در ادامه این نشست دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه امروزه آفت‌هایی در داخل کشور رخنه کرده و با وحدت‌محوری در تضاد است شما در این زمینه چه کارهایی را انجام دادید گفت: کارهای زیادی امروزه علیه وحدت در کشور رخ می‌داده و ما فعالیت‌های زیادی را از سوی مجمع تقریب و سازمان‌های دیگر انجام داده‌ایم و اگر این فعالیت‌ها نبود ما شاهد فجایع بسیاری در کشور بودیم و در این راستا این مجمع با نهادها و مراکز مربوطه از جمله مداحین، ائمه جماعات، مراجع تقلید و اصحاب رسانه در راستای جلوگیری از رفتارهای ضد تقریبی همکاری کرده است.


وی ادامه داد: باید همه نهادها و موسسات نظام و همه عناصر دلسوز و حکیم دست به دست هم دهند تا شاهد یک اجماع تام در تقریب باشیم زیرا غیر از این تلاش‌ها به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی همچنین تاکید کرد: نمایندگان مراجع قم برای جلوگیری از آفت‌های داخل کشور بر ضد وحدت اسلامی تلاش می‌کنند که از جمله آنها آیت‌الله مکارم شیرازی، سبحانی و بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف است که امیدواریم امسال این عزیزان در این اجلاس حضور داشته باشند.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این کنفرانس در استان کردستان نیز با شکوه فراوان برگزار خواهد شد گفت: در استان کردستان جلسه خوبی با مشارکت علمای شیعه و سنی داشتیم و در سیستان و بلوچستان و گلستان نیز قائم‌مقام و نمایندگانشان برنامه‌های متعددی را وضع کردند که می‌تواند در جایگاه خود مسمرثمر باشد درواقع در راستای گسترش وحدت اسلامی نیاز به یک فرهنگسازی غنی داریم.

آیت‌الله اراکی تاکید کرد: ما از لحاظ فرهنگی به یک برنامه‌ریزی منسجم نیازمندیم و اگر بخواهیم تقریب را نهادینه کنیم باید ابتدا از آموزش و پرورش، رسانه ملی، دانشگاه، وعاظ و منبرهای حسینی که در فرهنگسازی عمومی کشورمان نقش بسیاری دارند شروع کنیم.

وی همچنین در ادامه گفت: در اختتامیه این کنفرانس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور خواهند داشت.

عضو سابق خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا میهمانانی از فلسطین در این اجلاس دعوت شده‌اند گفت: شخصیت‌های متعددی از جمله شیخ اکرم صدری، مفتی فلسطین، شیخ کببتو رئیس هیئت دوستی ایران و فلسطین دعوت شده‌اند و کمیته‌های فرعی تشکیل خواهد شد که به مسئله فلسطین بپردازند همچنین در این اجلاس کنفرانس دفاع از مسجدالاقصی نیز تشکیل خواهد شد.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در راستای مسئله سوریه آیا کمیسیون یا کمیته‌ای تشکیل خواهد شد گفت: در کمیته مساعی حمیده مسئله سوریه را مطرح خواهیم کرد و در این راستا علمای شیعه و سنی سوری گام‌های موثری را برای حل بحران این کشور خواهند برداشت و ما هدفمان این است علمای شیعه و سنی را برای حل بحران این کشور به هم نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: این کمیته مساعی 4 کمیته فرعی دارد که مخصوص کشورهای مصر، عراق، سوریه و کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، اندونزی و میانمار است و ما می‌خواهیم در چارچوب این کمیته‌ها گام‌های موثری برداریم.

آیت‌الله اراکی همچنین تاکید کرد: در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت دو برنامه داریم یکی برنامه تکریم شخصیت‌های شیعه و سنی است که اولین آنان مرحوم شهید البوطی است که به دست تکفیری‌ها در سوریه به شهادت رسید و دومی آیت‌الله معرفت از علمای برجسته قم بوده که نقش بسیاری در گسترش علوم قرآنی و معارف آن داشته است و سومین شخصیت قاضی حسین احمد از کشور پاکستان است که نقش بسیار موثری را در تقریب وحدت اسلام در این کشور و شبهه قاره داشته است.

در پایان این نشست آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: در کنفرانس وحدت اسلامی قرار است از کتبی که در راستای تقریب نوشته شده از مولفان آن تقدیر و از کتاب محمد (ص) و ناشرش که به انگلیسی‌ ترجمه کرده رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار