اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی دولت برای تکمیل سد هراز

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دولت ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد هراز اختصاص داد.

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور که حجت الاسلام والمسلمین رییسی را در دور دوم سفر استانی به مازندران همراهی می‌کند، گفت: دولت سیزدهم ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح سد هراز این استان اختصاص داد.

او افزود: سد هراز از جمله طرح‌های مهم و زیرساختی برای جبران تنش‌آبی کشاورزی به شمار می‌رود که در دور دوم سفر رئیس جمهور، برای تکمیل آن اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

سد هراز بزرگترین طرح مهار آب و تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی از آب‌های سطحی استان مازندران به شمار می‌رود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم فرایند تکمیل آن پیشرفت قابل توجهی داشت.

پیشرفت فیزیکی این سد از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۴۲ درصد رسیده بود، اما در کمتر از سه سال و با تلاش دولت سیزدهم از محدوده ۶۰ درصد عبور کرد.

در زمان حاضر مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان در سطح ۱۷ هزار هکتار با ظرفیت ذخیره ۳۷۰ میلیون متر مکعب است که نقش مهار آب سطحی استان را دارند.

ضرورت و اهمیت تکمیل هر چه سریع‌تر و به بهره برداری رساندن سد هراز به این است که این سد به تنهایی می‌تواند حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب برابر با هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان، ذخیره سازی را انجام دهد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین از تخصیص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران برای تکمیل ساختمان سد گلورد خبر داد و گفت: با راه اندازی این سد مشکل کم آبی مناطق شرقی استان برطرف خواهد شد.

ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد با ظرفیت ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب سومین سد بزرگ استان محسوب می‌شود که علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها: سد هراز ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.