سرمایه گذاری ۷۴۰ هزار میلیاردی برای توسعه زنجیره‌های ارزش خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی گفت: تاکنون ۷۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش استان سرمایه گذاری و هزینه شده است.

 محمدرضا حسین نژاد در جلسه شورای برنامه ریزی استان گفت: ۱۳ زنجیره ارزش در استان شناسایی شده که علاوه بر هزینه‌ای که تاکنون برای عملیاتی شدن طرح‌های توسعه‌ای آنها تاکنون هزینه شده است برای توسعه بیشتر در ابعاد مختلف ۲۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

وی افزود: زنجیره‌های ارزش استان بخش‌های مختلف از جمله گوشت قرمز، فرش دستباف، گیاهان دارویی و فولاد را شامل می‌شود که برای توسعه و تکمیل آنها طرح‌های مختلفی تهیه شده است.

استاندار خراسان شمالی خواستار خط اعتباری جدید برای طرح‌های توسعه‌ای زنجیره ارزش در استان شد و تصریح کرد: برای اجرای بسیاری از طرح‌ها از جمله گیاهان دارویی و سایر موارد نیازمند تسهیلات بیشتری هستیم که این امر از توان بانک‌های استان خارج است.

سازمان‌ها برای جذب اعتبارات امسال تلاش کنند

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص جذب اعتبارات سال جاری گفت: تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی باید تلاش کنند تا منابع مورد نیاز را در تبصره‌های مختلف جذب کنند.

حسین نژاد افزود: در سال جاری اعتبارات ایجاد طرح‌ها در استان‌های سردسیر استان در ۶ ماهه اول اختصاص خواهد یافت که از سازمان و دستگاه‌ها می‌خواهیم که در این خصوص پیگیری‌های لازم را برای جذب اعتبارات به موقع داشته باشند.

وی همچنین به ایجاد خط لوله سوخت نیز اشاره‌ای کرد و گفت: قرار بر این است که خط جدیدی در مشهد ایجاد شود که خواسته ایم ظرفیت لوله به گونه‌ای باشد که امکان ایجاد خط لوله به استان خراسان شمالی را نیز فراهم کند.

استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به شعار سال باید بخشی از کار‌ها به مردم واگذار شود که مشارکت مردم هزینه‌های اجرای طرح‌ها را نیز پایین خواهد آورد.

تدوین سند جهش تولید

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز با اشاره به تدوین سند جهش تولید در استان گفت: پیش نویس این سند تهیه شده است و با توجه به اظهار نظر کارشناسی سازمان‌ها و دستگاه‌ها سند نهایی را برای انسجام بخشی به کشور ارایه خواهیم داد.

مرتضی بهزادفر افزود: استفاده از مشارکت مردمی تنها معطوف به بخش اقتصادی نیست بلکه نگاه‌ها باید به سمت تمامی حوزه‌ها از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر حوزه‌ها نیز باشد که در این زمنیه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها مکلف هستند که از ظرفیت مردم برای پیشبرد کار‌ها استفاده کنند.

استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در جهش تولید

وی اضافه کرد: در طرح جهش تولید نیز باید طرح‌هایی برای مردم تعریف کرد که نقش مشارکت آنان بالا برود که برای عملیاتی شدن این مهم از ظرفیت اتاق بازرگانی، اصناف، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و سایر بخش‌ها نباید غافل باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی بر استفاده از مدل مالی متنوع تاکید کرد و افزود: تنها تسهیلات از بانک‌ها نباید مد نظر باشد بلکه فایناس خارجی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سایر منابع مالی جدید نیز باید مد نظر باشد که دستگاه‌ها باید ساز و کار‌ها را در این خصوص فراهم کنند.

وی اولویت دولت را، اجرای طرح‌های نیمه تمام بالای ۸۰ درصدپیشرفت، دانست و گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید برای طرح‌های نیمه تمام خود برنامه‌ای ارایه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.