آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع چالش زیست‌محیطی قره سو

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در توصیح آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع این چالش زیست محیطی قره سو گفت : بحث این رودخانه از سنوات گذشته به‌عنوان یک چالش و معضل زیست محیطی و بهداشتی مطرح بوده است.

جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : روزانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب پساب در رودخانه قره‌سو ریخته می‌شود که علاوه بر تهدید عمومی برای ساکنان، سلامت غذایی هم پایین دست آن (وجود زمین‌های کشاورزی) به خطر می‌اندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: این موضوع به لحاظ اهمیتی که دارد در جلسات مدیریت پسماند استان که به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود، مطرح شده و اقداماتی هم طی سال گذشته از سوی آب و فاضلاب استان، آب منطقه‌ای و شهرداری برای پاکسازی آن انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تفاهمنامه‌ای با واحد‌های صنعتی شهرک صنعتی، نیروگاه حرارتی، پلیمر کرمانشاه منعقد شده که امسال براساس برنامه‌های متولیان امر قرار است از خروجی همین فاضلابی که به صورت خام در رودخانه سرازیر می‌شود از طریق کانال‌هایی بعد از بازچرخانی در چرخه تولید استفاده شود تا دیگر صنایع از آب‌های سطح و زیرزمینی برای فضای سبز و خنک کردن دستگاه استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: این موضوع اولویت اول استان است دستگاه‌های متولی پیگیر موضوع هستند، امیدواریم امسال شاهد این باشیم که دیگر پساب خامی به رودخانه قره‌سو ریخته نشود.

رضا داودی مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در خصوص ساماندهی به وضعیت حال حاضر رودخانه قره‌سو، تصریح کرد: طرح فاضلاب کرمانشاه مشتمل بر مولفه‌های مختلفی همچون شبکه جمع‌آوری، خطوط انتقال، ایستگاه پمپاژ و در نهایت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری داریم با ظرفیت ۳۲۴ هزار نفر و عملا برای بخش عمده‌ای از کرمانشاه تصفیه صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در بخش شبکه جمع‌آوری مشکل حاد و جدی نداریم، تصریح کرد: خوشبختانه شبکه جمع‌آوری از وضعیت مناسبی برخوردار است و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد شهر کرمانشاه شبکه در حال بهره‌برداری دارند که حدود ۲۵ درصد این شبکه سنتی و ۷۰ درصد به‌صورت مدرن و مهندسی‌شده است.

وی اولویت اول استان را تصفیه فاضلاب خام جمع‌آوری شده عنوان کرد و تصریح کرد: ۲ طرح طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عملیاتی شدند که یکی از آن جداسازی فاضلاب خام از رودخانه قره‌سو در حدفاصل بین کمربندی شرقی و غربی بود که بیش از ۹۰ درصد جداسازی انجام شد.

داودی ادامه داد: در این راستا تمامی فاضلاب‌های مناطق شمالی رودخانه قره‌سو جمع‌آوری و پمپاژ شده در نقطه‌ای خارج از حوزه شهری مجددا تخلیه می‌شود این امر مستلزم این دست که تصفیه‌خانه فاضلاب‌های بعدی را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در تیرماه سال ۱۴۰۱ در سفر رئیس جمهور به استان یک مصوبه و اعتبار خوبی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب داشتیم که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تصفیه‌خانه فاضلاب استارت خوبی خورد و الان با ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: این تصفیه‌خانه به پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا با ظرفیت ۴۰۰ هزار نفر با پیشرفته‌ترین تکنولوژی فرایندی در حال اجرا است.

وی گفت: ان‌شاءالله تا پایان سال جاری عملیات سازه‌ها و ساختمانی به اتمام خواهد رسید و در سال ۱۴۰۴ هم خرید و نصب تجهیزات صورت خواهد گرفت؛ در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۴ تصفیه‌خانه ۴۰۰ هزار نفری دوم را وارد مدارد بهره‌برداری کنیم.

داودی تصریح کرد: با افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب دوم شهر کرمانشاه، علاوه بر تصفیه و ساماندهی شبکه رودخانه قره‌سو و آبشوران، از عایدی پساب آن هم برای استفاده صنعتی و ذخیره‌سازی آب زیرزمینی استفاده خواهیم کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار