آخرین اخبار از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان/ ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل+ فیلم

فرماندار شهرستان زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش ۱۲۰ میلی متری باران در زرآباد سبب محاصره شدن روستاها و خسارت سنگین به زیرساخت‌ها و به ویژه منازل روستایی و اراضی کشاورزی شده و برق و تلفن بسیاری از روستاها قطع است.

کورش محمدی  اظهار کرد: تمام امکانات موجود زرآباد برای سیل و باران بسیج شدند و مسوولان و دهیاران همراه با ماشین آلات اداره راهداری، حمل و نقل جاده ای شهرستان، شهرداری و برخی از ماشین آلات مردمی جهت مقابله با سیل و کاهش خسارت باران در آماده باش کامل هستند.

وی افزود: مردم شهرستان زرآباد به اطلاعیه های ستاد بحران تا پایان بارندگی توجه کند و همچنین کشاورزان برای سیل باغات کشاورزی را ترک و به جاهای امن پناه ببرند.

وی با اشاره به اینکه بارش باران در شهرستان نیکشهر و فنوج سبب راه افتادن سیلاب شده و راه روستاها مسدود شده است، افزود: به دلیل نبود پل و ابنیه فنی و خاکی بودن راه های روستایی و عبور مسیرها از بستر رودخانه راه روستاها مسدود شده و تا فروکش کردن آب هیچ راه دسترسی برای امدادرسانی بجر هوایی وجود ندارد.

فرماندار زرآباد تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت سامانه بارشی و هشدار سطح قرمز هواشناسی، براساس تصمیم ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران شهرستان زرآباد، مدارس این شهرستان امروز(سه شنبه) تعطیل بود و فردا چهارشنبه نیز در تمامی مقاطع تحصیلی نیز به صورت غیرحضوری خواهد بود.

محمدی گفت: با ورود سامانه جدید بارشی به استان سیستان و بلوچستان از شهروندان زرآباد تقاضا داریم تا از اتراق و تردد در حاشیه و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

وی بیان کرد: در مواقع بحران دستگاه های اجرای زرآباد می بایست در شهرستان حضور و تمام مرخصی ها لغو و در زمان بارندگی و یا پس از بارندگی مردم از رفتن به حریم رودخانه ها اجتناب کند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی نسبت به اطلاع رسانی کشاورزان‌ و باغداران در خصوص انجام عملیات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تخریب مزارع و باغات،جمع آوری ادوات و تجهیزات کشاورزی و همچنین اطلاع رسانی به دامداران جهت جمع آوری احشام سبک و سنگین از سطح باغات و مزارع اقدام کنند.

محمدی ادامه داد: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای نوار ساحلی (درک،بنگلوی، جد، کلات، درانگو و هومدان) با همکاری شیلات شهرستان هماهنگی لازم انجام شده و شناورهای به مکان امن منقل شده اند.

بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کنارک گفت:بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به تاسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری ها ،باغات و مزارع ،بند سارها و آب بندان ها خسارت زد.

نجات ۷۰ سرنشین ۳ دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب در نیکشهر

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از نجات ۷۰ سرنشین ۳ دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب در مسیر نیکشهرـ چابهار ‌خبر داد.

این اتوبوس‌ها شب گذشته در مسیر «چابهار - نیکشهر» در حال تردد بودند که به‌دلیل بسته شدن این مسیر ارتباطی ناشی از بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌های محلی گرفتار سیلاب شدند که بلافاصله بعد از رها‌سازی از سیلاب توسط نیرو‌های راهداری اسکان اضطراری یافتند.

مدارس شیفت عصر زاهدان تعطیل شد

روابط‌عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:بر‌اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان زاهدان و بنا به‌اعلام هشدار سطح قرمز نفوذ سامانه شدید بارشی در استان، فعالیت مدارس «تمامی مقاطع» تحصیلی در نوبت عصر  امروز  به‌صورت «غیرحضوری» برگزار می‌شود.

خسارت ۱۸۰۰ میلیاردی سیل در جنوب سیستان و بلوچستان

منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان که با استاندار در مناطق سیل‌زده حضور دارند، اظهار کرد: با بیان اینکه حجم این بارش‌های سیلابی طی سال‌های اخیر در استان بی‌نظیر بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵ محور روستایی و ۱۲ جاده فرعی در جنوب استان مسدود شده که تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با آنها در جریان است و تلاش داریم تا در گام اول ارتباط تمامی محور‌های اصلی مناطق درگیر سیلاب را برقرار کنیم.

بیجار با بیان اینکه قطع ارتباط با شهرستان زرآباد و قطعی آب و برق در برخی از روستا‌های جنوبی استان اعلام شده است، عنوان کرد: حجم خسارات اولیه وارد شده به بخش‌های کشاورزی راه و برق جنوب استان تاکنون بیش از ۱۸۰۰ میلیارد برآورد شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما بر آن است تا برقراری ارتباط در محور‌های مواصلاتی استان به جهت انجام خدمات امدادی برقرار شود.

 مدارس سیستان و بلوچستان غیرحضوری شد

 در پی شدت بارش‌ها و تصمیم ستاد مدیریت بحران، مدارس شهرستان‌های دشتیاری، زاهدان، تفتان، خاش، ایرانشهر، سراوان، مهرستان، دلگان، سرباز، زرآباد و قصرقند با توجه به احتمال طغیان رودخانه‌های محلی و آبگرفتگی معابر امروز غیر حضوری خواهد بود.

درخواست رئیس شورای اسلامی شهر زرآباد برای گسیل امکانات به این شهر

رئیس شورای شهر زرآباد نیز به اظهار کرد: به‌رغم تلاش مسوولان مجموعه ستاد بحران این شهرستان با امکانات ناچیز و عملاً دستان‌ خالی است.

مسلم چمن افروز افزود: متاسفانه با توجه به حجم بارندگی، شرایط جوی‌ موجود و همچنین تشدید بارندگی ها، به جهت جلوگیری و پیشگیری از فاجعه بزرگتر نیاز است مجموعه استانداری‌ و ستادبحران‌ آن‌ اهتمام و ورود جدی به شهرستان زرآباد کنند.

زرآباد در بازه ۶ ساعته با ثبت ۱۵۰ میلی متر بارندگی تا کنون(بالاترین میزان بارندگی سال۱۴۰۳ کشور) و ادامه بارندگی ها تا صبح و از طرفی اعلام بارندگی در بالادست رودخانه راپچ، کاروان پیش بینی می شود در شرایط قرمز و بحرانی قرار گیرد.

وی بیان کرد: علاوه بر شهر و خسارت به زیرساختهای شهری و خانه های مسکونی‌مردم و همچنین قطع ارتباط و مسیر دسترسی مردم محلات به مرکزشهر با بارندگی های موجود؛ راه خیلی از روستاها عملاً قطع و در دل بحران وسیل ‌قرار دارند.

طغیان رودخانه سرباز و قطعی راه ارتباطی در سیستان و بلوچستان

  

قطع برق و مسدود شدن راه ۱۵۴ روستا

فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارش سنگین باران موجب مسدود شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم.

مجیب حسنی   اظهار کرد: در حوزه‌  راه مسیر‌های مهم شامل راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد مسدود است.

وی بیان کرد: در حوزه برق شبکه فشار متوسط پایدار است و شکستگی ۲ اصله پایه فشار ضعیف و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف، سه مورد کابل زدگی، ۲ مورد سوختن تابلوی برق در پی بارندگی‌ها بوده است.

وی گفت: در حال حاضر شبکه پایدار و خاموشی تحت کنترل است و تلاش برای رفع خاموشی‌ها در حال انجام است.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: هم اکنون برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل کوراندپ، منطقه سرگوست بنت، روفنان و گیمک، احمداباد، کوراندپ، ترانی، چاکری کچ، بنگلی سول، هادرت، ریکو، گجویی و منه قطع است.

حسنی تصریح کرد: متاسفانه راه مسدود و محور باز نیست و امکان بررسی و بازدید خط در حال حاضر ممکن نیست و نیرو‌های برق در بنت منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشی را برطرف و روستا‌ها را برقدار کنند.

وی گفت: روستای دستگرد تاکنون بیش از ۹۰ میلیمتر باران بیشترین بارش را داشته و شهر نیکشهر هم بیش از ۵۵ میلیمتر ثبت شده است.

حسنی افزود: با شدت یافتن بارش‌ها سد خیرآباد نیکشهر برای دومین بار در ۲ ماه اخیر سر ریز شده است.

سرریز شدن ۲ سد خاکی در جنوب سیستان و بلوچستان

 

وی گفت: با وجود صدور اخطاریه‌ها و توصیه به انتقال مادران باردار به نزدیکترین مراکز درمانی متاسفانه طی روز گذشته ۶ مادر باردار در سیلاب گرفتار شدند که با تلاش نیرو‌های مردمی و امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.

۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگرو‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) هستند.

دادکریم بلوچ  اظهار کرد: بارندگی شدید هم اینک مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف - صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را مسدود کرده است.

وی بیان کرد: تعداد ۱۰ روستا و اراضی کشاورزی و خانه‌های مسکونی اطراف آنها در معرض تهدید گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) هستند.

وی با اشاره به اینکه سد زیردان ۴۰ درصد قبل از بارندگی تخلیه شده و لیکن بدلیل آورد آب و بارندگی بالادست فقط ۱۰ درصد خالی است، افزود: امیدوارم بارندگی اخیر باران رحمت و برای مردم باعث رحمت و آسایش باشد و شاهد کمترین خسارت باشیم.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار گفت: ۵۷ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات بخش دولتی و خصوصی و همچنین نیرو‌های بسیج و سپاه در ۲ بخش پلان پیرسهراب مستقر شده اند.

بلوچ بیان کرد: بهره برداران حوزه کشاورزی چابهار اخطاریه‌های هواشناسی را همیشه جدی گرفته و توصیه‌های ایمنی را تا پایان سامانه بارشی رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان باران همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد مردم در خانه بمانند و از تردد غیرضروری در اطراف مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پرهیز و احتیاط در تردد‌های دریایی کنند، افزود: ماشین آلات و ادوات کشاورزی را در جای مطمئن پارک کرده و پیش‌بینی سوخت آنان برای مواقع بحرانی اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار افزود: روستاییان گرفتار در سیل همیشه نیازمند امدادرسانی هوایی و ارسال کمک‌های غذایی و درمانی هستند باید پیش از اتفاقی دیگر راه‌های ارتباطی را استاندارد و آسفالت و پل‌ها و آبنما‌ها را ساخت تا مشکلات به حداقل برسد.

هم اکنون طغیان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
درود
خوشحالم از بالا تهدیدی انجام شده که جنگ انجام نشه ?.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
این همه نعمت آب ،تابستون هم میگن آب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
چرا توی سیستان و بلوچستان سد نمیزنید که این آبها به هدر نره.مگه خوابید؟،اگر هم کویر و تخت هست،یه راهی پیدا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۹:۰۳ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
به نام خداوند جان و خرد : قدر بارندگی‌های فصل بهار را بدانید و آبهای باران را حفظ کنید مدیریتشان کنید در این فصل بهار با آنهایی خاص از آسمان بر ایران اسلامی عزیزمان می بارد به نام آب باران نیسان مطهر که بسیار شفا بخش هدایتگر است برای بیماریهای مختلف و برای آنان که قلب ذهنشان مریضی بی ایمانی به خود گرفته اند این آب مطهر بارانی نیسان را که می بارد جمع کنید بر آن آب دعاهای مخصوص و آیات قرآن مخصوص که در کتاب روشنگر مفاتیح الجنان آمده بخوانید و میل کنید تا اثرات معجزه آسایش را ببیند این باران رحمت مطهر نیسان فقط هرساله در فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه می بارد و چه بسیار آیات راز رمزهایی درونش نهفته که نازل می شود و ما انسانها ازشان بی خبریم . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یاد حاج قاسم بخیر....بعد از رفتنش برکت هم رفت عزت و ایثار هم رفت ..لااقل برند عکس بگیرند.
آخرین اخبار