تابستان امسال تالاب‌های کمتری کانون گرد و غبار می‌شود

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تابستان امسال تالاب‌های کمتری در کشور منشا گرد و غبار می‌شود چرا که بیشتر آنها دست کم نمناک شدند.

مجتبی ذوالجودی روز جمعه در بازدید از تالاب شیرین سو به وضعیت مناسب تالاب‌های کشور به لطف بارش‌های مناسب اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود وضعیت تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهتر باشد و با تعیین حق آبه‌ها با همکاری وزارت نیرو تالاب‌های اقماری شرایط مناسبی دارند.


 اوبه حفاظت از گونه‌ها جانوری و منابع آبی تالاب شیرین سو تاکید کرد و افزود: این تالاب مکانیسم محیط زیستی و اکولوژیک بهتری پیدا کرده و باید با همکاری وزارت نیرو با برنامه ریزی مناسب یک محیط مناسب برای مردم کشور باشد.


ذوالجودی تصریح کرد: وضعیت موجود گویای این است که تابستان امسال تالاب‌های کمتری در کشور منشا گرد و غبار می‌شود چرا که بیشتر آنها دست کم نمناک شدند و برنامه داریم به گونه‌ای مدیریت شود که تابستان این تالاب‌ها منبع ریز گرد نشود. 


مریم محمدی مدیرکل محیط زیست استان نیز گفت: استان همدان دارای ۳ تالاب طبیعی و دست ساز است که این تالاب‌ها وضعیت آبی مناسبی دارند و برای حفظ و پایداری این تالاب‌ها باید کشاورزی‌ها در محدوده تالاب بر اساس الگوی کشت باشد و چاه‌های غیر مجاز اطراف تالاب‌ها مسلوب شود و از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.


تالاب شیرین سو یکی از تالاب‌های پرآب و زنده استان همدان است که این تالاب ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که از این مقدار حدود ۵۰ هکتار منطقه آبی است.


 این تالاب زیستگاه بیش‌از ۵۰ گونه گیاهی و جانوری است که همه فصول سال میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که از پرندگان می‌توان به فلامینگو و هواسیل و پلیکان وکاکایی و مرغ ماهی خوار و و همچنین از پرندگانی که آیت تالاب را برای زیستگاه همیشگی انتخاب کرده اند می‌توان به کشین و چنگر و اردک سر سفید اشاره کرد این تالاب زیستگاه جانواران، چون مار‌های آبی و سنجاب زمینی هم هست.

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.