حمایت بوریس جانسون از فروش سلاح به اسرائیل

نخست وزیر پیشین انگلیس ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل را "شرم آور" و "دیوانه کننده" خواند.

بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس، در مقاله‌ای سخیف ضمن حمایت از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ایده ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل را محکوم کرد و آن را "شرم آور" و "دیوانه کننده" خواند. جانسون نظر خود را در ستونی برای روزنامه راستگرای دیلی میل بیان کرد.

پس از کشته شدن هفت امدادگر بر اثر حمله هوایی اسرائیل به غزه در هفته گذشته، فشار‌های فزاینده‌ای بر دولت انگلیس برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل افزایش یافته است. در میان قربانیان جان چپمن، جیمز «جیم» هندرسون و جیمز کربی شهروندان انگلیسی بودند.

نخست وزیر اسبق با ابراز تاسف در خصوص کشته شدن اتباع انگلیسی در حملات اسرائیل به غزه، بر تلاش‌های اسرائیل برای صدور هشدار قبل از حملات آنها و بر استفاده این رژیم از مهمات دقیق تاکید کرد. 

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که دولت یافته‌های گزارش اولیه ارتش اسرائیل که روز جمعه منتشر شد را ارزیابی خواهد کرد. 
بیش از ۶۰۰ کارشناس حقوقی نامه‌ای سرگشاده را امضا و به ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس ارسال کرده اند که در آن استدلال می‌کنند که اگر دولت لندن به صادرات تسلیحات به اسرائیل ادامه دهد، در معرض خطر نقض قوانین بین المللی قرار دارد. پیام اصلی این نامه ۱۷ صفحه‌ای که امضاکنندگان آن شامل سه قاضی سابق دیوان عالی انگلیس هستند، بر نیاز فوری انگلیس به رسیدگی به وضعیت وخیم غزه تأکید می‌کند.

حزب کارگر همچنین از دولت می‌خواهد که توصیه‌های حقوقی در مورد نقض احتمالی قوانین بین‌المللی غزه توسط اسرائیل را منتشر کند. برخی از نمایندگان حزب کارگر و محافظه کار انگلیس، لیبرال دموکرات‌ها و حزب ملی اسکاتلند خواستار جلوگیری از صادرات تسلیحات به اسرائیل هستند.

لرد پیتر ریکتس، مشاور امنیت ملی سابق انگلیس نیز از لندن خواسته است تا تسلیح اسرائیل را متوقف کند و خواستار آتش‌بس «فوری» شده است. 

از سال ۲۰۱۵، انگلیس مجوز تسلیحات به ارزش ۴۸۷ میلیون پوند (۶۱۷ میلیون دلار) را به اسرائیل داده است. با این حال، این شامل تجهیزات صادر شده از طریق مجوز‌های باز نمی‌شود. به طور خاص، ۱۵ درصد از ارزش هر هواپیمای جنگی F-۳۵ ساخت ایالات متحده، که اسرائیل برای بمباران غزه از آن استفاده می‌کند، در بریتانیا ساخته می‌شود که صادرات آن تحت مجوز باز و بدون محدودیت در مقدار یا ارزش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار