انجام عمل جراحی فتق دیافراگم بر روی نوزاد ۲ روزه در اصفهان

متخصص جراحی کودکان و نوزادان گفت: عمل جراحی فتق دیافراگم بر روی نوزاد پسر ۲ روزه در مرکز آموزشی درمانی امین اصفهان با موفقیت انجام شد.

متخصص جراحی کودکان و نوزادان گفت:عمل جراحی ترمیم فتق دیافراگم به روش «لاپاروتومی» بر روی نوزاد ۲ روزه‌ای با وزن دو و نیم کیلوگرم  انجام شد.


مهرداد حسین پور افزود: مادر این نوزاد با توجه به تشخیص فتق دیافراگم در فرزندش در هفته ۲۸ بارداری زیر نظارت متخصص زنان و زایمان بود و پس از مراقبت‌های دوران بارداری در هفته ۳۶ بارداری در فروردین امسال تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفت و نوزاد متولد شد.


او گفت: این نوزاد به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بیمارستان امین منتقل شد و پس از انجام سونوگرافی و آزمایش‌های لازم در همین مرکز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

دکتر حسین پور وضعیت عمومی نوزاد را  رضایت بخش اعلام کرد و گفت: در این جراحی یک تیم کامل از جمله فوق تخصص جراح اطفال، فوق تخصص نوزادان، متخصص بیهوشی نوزادان و تکنسین بیهوشی مستقر بودند که با همیاری و همکاری یکدیگر و رسیدگی خوب به نوزاد، عمل جراحی در ۲ ساعت با موفقیت انجام شد.

حسین پور درباره این عمل جراحی توضیح داد: انتقال بیماران مبتلا به فتق دیافراگم پس از زایمان به مراکز جراحی اطفال، بسیار دشوار است و در بسیاری از موارد در حین انتقال، نوزاد دچار مشکلات غیر قابل برگشت می‌شود به‌همین دلیل در همه مراکز جراحی دنیا توصیه بر آن است که در صورت امکان، زایمان، مراقبت‌های نوزاد و اقدامات جراحی در یک واحد انجام گیرد و در مورد نوزاد مذکور این کار به خوبی انجام شد.

رییس بیمارستان امین اصفهان گفت: عمل جراحی ترمیم فتق دیافراگم در نوزادان، کاری دشوار است که به تجهیزات خاص نیاز دارد.

مجید حسین‌زاده با بیان اینکه این عمل جراحی بر روی نوزاد ۲ روزه برای نخستین بار است که در بیمارستان امین اصفهان انجام شد، افزود: هماهنگی و همکاری بین متخصصان مختلف برای انجام این عمل جراحی به خوبی انجام شد.

او خاطرنشان کرد: فتق دیافراگم باید به موقع تشخیص داده شود و نوزاد در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرار گیرد تا از بسیاری از عوارض بعدی جلوگیری شود.


 پرده دیافراگم ماهیچه‌ای نازک میان قفسه سینه و حفره شکم است که سبب جدا شدن این دو قسمت از یکدیگر می‌شود و در بهبود تنفس کودکان و بزرگسالان بسیار موثر است.

اگر نوزادی با بیماری فتق دیافراگم (Congenital diaphragmatic hernia) متولد شود یعنی به‌صورت مادرزادی با سوراخی که در این ماهیچه وجود دارد به دنیا آمده است؛ فتق دیافراگم به گونه‌ای است که در آن محتویات شکم از جمله معده، روده، کبد و طحال ممکن است از سوراخ عبور کند و وارد قفسه سینه شود، این عارضه در تنفس اختلال ایجاد می‌کند و سبب بروز عوارضی در فرد می‌شود.

پزشکان تاکید دارند در صورت درمان نشدن به موقع بیماری فتق دیافراگم، ممکن است نوزاد در معرض خطر مرگ قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.