صرفه جویی بیش از ۵۰ میلیون مترمکعبی آب با احیای منابع آبی در فارس

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب منطقه‌ای فارس گفت: بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب آب از پر و مسلوب شدن چاه‌های غیرمجاز و بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب از جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار حاصل شده است.

حمیدرضا حیدری رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس، برخی اقدامات ساختاری برای احیا و تعادل بخشی منابع آب را تشریح و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۷۸۹ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف این استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

او گفت: در این مدت با نصب ۵ هزار و ۶۲۹ کنتور به منظور تحویل حجمی آب به بهره‌برداران و اصلاح و تعدیل ۲ هزار و ۸۰۸ فقره پروانه بهره‌برداری، شرایط نسبتا مناسبی برای احیا و تعادل بخشی منابع آب در استان فارس فراهم شد. 

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز در مدت یاد شده را بخشی از فعالیت‌های حوزه حفاظت و بهره برداری دانست و افزود: با مدیریت برداشت آب از ۵۴۱ حلقه چاه مجاز در زمینه اصلاح و بهینه سازی مصرف آب پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است. 

حیدری، مجموع حجم آب صرفه‌جویی ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار را بیش از ۵۸ میلیون متر مکعب در سال برآورد کرد و ادامه داد: این ارقام به تفکیک بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب آن از پر و مسلوب شدن چاه‌های غیرمجاز و بیش از ۱۳ میلیون متر مکعب آن از جلوگیری اضافه برداشت چاه‌های پروانه دار حاصل شده است. 

او تصریح کرد: وجود تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز در استان سالانه خسارات جبران ناپذیری بر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی استان وارد می‌کند.

رئیس گروه احیا تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه طرح انسداد چاه‌های بدون پروانه یکی از مهم‌ترین طرح‌های احیا و تعادل بخشی در استان فارس است، اضافه کرد: چاه‌های پر شده در ۱۳۴ محدوه مطالعاتی و تحت مدیریت و پایش کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای فارس قرار دارند، که انسداد آن‌ها سبب می‌شود حجم قابل توجهی از منابع آب در آبخوان‌های زیرزمینی ذخیره بماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.