ناتو طرح کمک‌های بلند مدت به اوکراین را بررسی می‌کند

در سالگرد تاسیس ناتو، کشور‌های عضو این پیمان دفاعی کمک‌های بلند مدت به اوکراین و کاهش وابستگی به آمریکا را بررسی خواهند کرد.

وزرای خارجه ناتو روز چهارشنبه در خصوص حمایت بلند مدت نظامی از اوکراین بحث خواهند کرد. گفته می‌شود بخشی از طرح این کشورها، در نظر گرفتن یک صندوق ۵ ساله به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو برای اوکراین است.

به گزارش رویترز، کشور‌های عضو همچنین قصد دارند در خصوص طرحی گفتگو کنند که وابستگی کمک‌های ناتو به تصمیمات آمریکا را کاهش می‌دهد. این طرح که به دلیل بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید در نظر گرفته شده، مسئولیت برخی از هماهنگی‌ها را بر عهده دیگر کشور‌های عضو قرار می‌دهد. 

دیپلمات‌ها می‌گویند که پیشنهادات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به این ائتلاف نقش مستقیم‌تری در هماهنگی و ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین می‌دهد. 

این برنامه‌ها در نشست دو روزه بروکسل بررسی می‌شود که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ناتو برگزار خواهد شد.  ناتو تا کنون به دلیل ترس از تشدید تنش‌ها با روسیه، از به عهده گرفتن نقش مستقیم‌تر در جنگ پرهیز کرده است. با این حال، رئیس جمهور مجارستان ماه گذشته پس از دیدار با دونالد ترامپ اعلام کرد که در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید، آمریکا دیگر برای مبارزه اوکراین با روسیه پولی نخواهد داد. ویکتور اوربان در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «او (ترامپ) یک پنی برای جنگ اوکراین و روسیه خرج نخواهد کرد و بنابراین جنگ پایان خواهد یافت. همانطور که واضح است، اوکراین به تنهایی نمی‌تواند روی پای خود بایستد». 

مقامات اروپایی مدت‌هاست نگران هستند که ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ به معنای کاهش حمایت آمریکا از اوکراین و ائتلاف نظامی ناتو باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار