روسیه: اتهامات وارده علیه ما پیرامون سندرم هاوانا بی اساس است

کاخ کرملین به ادعای رسانه‌های غربی پیرامون نقش روسیه در سندرم هاوانا واکنش نشان داد.

سندروم هاوانا یکی از عجیب‌ترین سندرم‌هایی است که برای نخستین بار کارکنان سفارت آمریکا و کانادا در کوبا را مبتلا کرد. گرچه هنوز از دلیل اصلی بروز این سندرم اطلاعی در دست نیست، اما به تازگی انگشت اتهام در این باره به سوی روسیه نشانه رفته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ کرملین امروز (دوشنبه) گزارش‌های منتشر شده پیرامون دست داشتن سازمان اطلاعاتی روسیه در پس پرده سندرم هاوانا که دیپلمات‌های آمریکایی و جاسوسان در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده است را رد کرد. 

به تازگی نشریه اینسایدر به نقل از یک تیم پژوهشی در ریگا، پایتخت لیتوانی در گزارشی مدعی شد برخی از اعضای یک واحد اطلاعات نظامی روسیه به نام ۲۹۱۵۵ در محل درگیر شدن کارکنان دولت آمریکا به سندرم هاوانا حضور داشته اند. 

اینسایدر و نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی مدعی هستند این واحد اطلاعاتی روس به دلیل توسعه یک سلاح صوتی غیرکشنده جایزه دریافت کرده و ارتقای مقام یافته اند. 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی، اعلام کرد: این اتهامات به هیچ عنوان مسئله جدیدی نیست. سال هاست که ما شاهد اغراق درباره سندرم هاوانا در رسانه‌ها هستیم و از همان ابتدا نیز انگشت اتهام در این زمینه به سوی روسیه نشانه رفته بود. 

وی خاطر نشان کرد: با این وجود، تاکنون هیچ یک از طرف‌ها اقدام به ارائه شواهد قابل قبول درباره این اتهامات نکرده است. بنابراین، این موارد چیزی جز ادعا‌های بی اساس نیست که به صورت اتهامات بدون مدرک از سوی رسانه‌های غربی منتشر می‌شود. 

یک تحقیق اطلاعاتی از سوی آمریکا که سال گذشته میلادی منتشر شد نشان داد بسیار غیرمحتمل است که یک دشمن خارجی مسئول این سندرم بوده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار