بیماری بادزدگی تهدیدی برای مزارع سیب زمینی گلستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشاهده آفت بادزدگی در مزارع سیب زمینی از کشاورزان خواست در صورت مشاهده این بیماری در مزارع خود اقدامات درمانی را انجام دهند.

کیانوش حق نما گفت: اولین گزارش بیماری بادزدگی یا فیتوفترا روز هشتم فروردین در سطح پنج هکتار از مزارع سیب زمینی روستای مرزنکلاته گرگان اعلام شده است و اگر کشاورزان اقدامات درمانی لازم را انجام ندهند محصول نابود می‌شود.

وی افزود: طبق یک دوره آماری ۱۳ ساله همیشه این بیماری اردیبهشت در مزارع بروز می‌کرد، اما امسال شرایط آب و هوایی استان سبب بروز زودهنگام این بیماری در مزارع شد.

او ادامه داد: امسال پایش مزارع سیب زمینی و مبارزه با آفت به بخش خصوصی واگذار شده است.

پدرام میرکریمی نماینده بخش خصوصی در بخش کشاورزی در این راستا گفت: پایش مداوم مزارع، استفاده از کارشناسان خبره برای مشاوره و استفاده از سموم مناسب و مورد تائید توصیه ما به سیب زمینی کاران است.

شهاب قربانیان عضو انجمن سیب زمینی کاران ایران هم گفت: کشاورزی که در مزارع خود این آفت را مشاهده کردند باید از روش آبیاری زمینی استفاده کنند، زیرا بارندگی و آبیاری بارانی این بیماری را تشدید می‌کند.

او افزود: کشاورزان باید در کنار تغذیه زمین برای مبارزه با این بیماری از سموم حفاظتی و سپس سموم سیستمیک استفاده کنند.

بیماری سفیدک داخلی یا بادزدگی سیب‌زمینی از مهم‌ترین بیماری‌های سیب‌زمینی به ویژه در مناطق با آب و هوای مرطوب محسوب می‌شود که سرعت انتشار آن بالاست و ظرف چند روز می‌تواند تمام مزرعه را آلوده و نابود کند.

در برگ‌ها علائم ابتدا به صورت نقاط کوچک آب سوخته ظاهر شده و در شرایط مرطوب این لکه‌ها بزرگ‌تر شده و قهوه‌ای و بنفش‌رنگ می‌شوند و باعث سوختگی شاخ و برگ می‌شود.

در آلودگی شدید، تمام اندام‌های هوایی سیب‌زمینی در مزرعه سوخته و بوی نا مطبوعی در مزرعه استشمام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.