احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

هم‌اکنون چهار هزار سازه سنگی و ملاتی، گابیونی، خشکه چین، سازه سیلاب، ساحل سازی و سد زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری احداث شده است.

احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان گفت: آبخیزداری به عنوان یک عامل تجدید شونده و زیرساخت توسعه هر کشور و جامعه است که با بهره‌برداری اصولی، علمی و پایدار از منابع طبیعی در بستر زمان پایدار می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی موجب بحران کم‌آبی، وقوع سیل‌های ویرانگر، هدر رفت خاک حاصلخیز، از بین رفتن کیفیت آب‌ها از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، پر شدن مخازن سد‌ها و تأسیسات آبی از رسوب و لغزش زمین شود.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب، کنترل فرسایش خاک، کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، توسعه و تقویت پوشش گیاهی کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تغذیه سفر‌های زیرزمینی و افزایش آب رودخانه و چشمه تأثیرگذار است.

وی افزود: اجرای این طرح‌ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به توپوگرافی منطقه و بالا بودن میزان فرسایش خاک به عنوان یک ضرورت است.

عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سه بخش بیومکانیک، بیولوژیک و مکانیک از جمله مرتعداری، جنگل‌کاری، ایجاد و افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز و، احداث بند و سد خاکی به منظور جلوگیری و کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.