صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی گفت: پارسال ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار انواع کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

خالد جنگجو ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، گفت: از مجموع این میزان صادرات یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

وی با بیان اینکه در استان ۹ گمرک بعنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در طول پارسال در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

وی همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه در راستای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

ناظر گمرکات استان تصریح کرد: تجاری‌سازی مرز رازی از مهمترین این توافقات بود که با تکمیل زیرساخت‌ها این رویه امسال عملیاتی می‌شود.

جنگجو در ادامه به تردد مسافر در مرز‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: در شش روز اول امسال ۵۵ هزارو ۵۰۰ نفر مسافر و سه‌هزار و ۹۰۰ دستگاه سواری از مرز‌های بازرگان، رازی و سرو تردد کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به برخی از محدویت‌ها در مرز بازرگان بعلت برخی تعمیرات در گمرک و پایانه طرف ترک از مسافران خواست تا مرز‌های رازی و سرو را برای سفر به کشور ترکیه انتخاب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.