بهبود فضای کسب و کار مشارکت مردمی را پر رنگ‌تر می‌کند

طبق گفته کارشناسان اقتصادی رشد و جهش تولید در تمامی بخش‌های اقتصادی با بهبود فضای کسب و کار و از طریق مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

از سال های گذشته همواره حضور بخش خصوصی و مشارکت های مردمی توانسته‌ در تمامی بخش ها از جمله بخش های اقتصادی، علمی، اجتماعی اثر مستقیمی در پیشرفت و رشد اقتصادی کشور داشته است.

یکی از نمونه های موثر و مهم مشارکت های مردمی در روزهای شیوع ویروس کرونا بود به طوری که با مشارکت بخش خصوصی بیش از ۶هزار دستگاه ونتیلاتور و انواع دستگاه های  اکسیژن ساخته شد.

همچنین طبق آمارها و بررسی های انجام شده حدود ۸۶ درصد از اقلام  مربوط به امنیت غذایی در داخل کشور تولید می شود که در این زمینه حضور و مشارکت بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین انگیزه و مشارکت مردم در رشد تولید و توسعه اقتصاد کشور بسیار مشهود است.

شرکت های دولتی رقیب بخش خصوصی نشوند

 با وجود آنکه همواره مقام معظم رهبری بر رقیب نشدن شرکت های دولتی و شرکت های شبه دولتی با بخش خصوصی تاکید داشته‌اند اما  همواره بخش خصوصی در این زمینه گلایه هایی داشته و اعلام می کنند که حضور شرکت های دولتی و شبه دولتی در برخی از مناقصه ها  باعث حذف شدن  بخش خصوصی می شود.

حسینی یکی از فعالان بخش خصوصی در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در برخی از مناقصه ها شرکت های بخش خصوصی و مجموعه های دولتی کنار هم قرار می‌گیرند و همین باعث می‌شود که بخش خصوصی برای برنده شدن مجبور می شود که قیمت ها را بشکند و در این شرایط حاشیه و سود توسعه  به شدت کاهش پیدا کند.

البته در این زمینه دستگاه هایی از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام همواره در برنامه ها و پروژه هایی که به بهره‌برداری می‌رسانند اعلام می‌کنند که‌ ما رقیب بخش خصوصی نیستند.

تنها ۳۰درصد مردم در اقتصاد دخیل هستند 

بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر حضور بخش خصوصی  در اقتصاد، طبق آخرین گزارشی که سازمان خصوصی سازی  ارائه داده تنها  ۳۰ درصد مردم در اقتصاد کشور دخیل شده اند، که این میزان مشارکت با  سیاست های اصل ۴۴ بسیار تفاوت دارد.

در همین رابطه آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد:  دولت در این زمینه باید مقررات مشخصی را تعیین کند و اجازه ندهد اقداماتی که توسط بخش خصوصی  امکان پذیر  است  را بخش دولتی انجام دهد  و در این موارد ورود دولت ممنوع شود.

یکی از اقداماتی که می تواند بر حضور موثر بخش خصوصی و مشارکت مردمی موثر باشد رونق فضای کسب وکار است.

بروکراسی پیچیده حضور بخش خصوصی را کم رنگ می کند

شقاقی کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه دولت های مختلف با شعار بهبود فضای کسب و کار شروع به کار کردند اما این مسئله حل نشد و هرکسی می‌خواهد یک کسب و کاری را راه اندازی کند با بروکراسی های پیچیده، رانت، رشوه و تغییرات مکرر قوانین روبرو می شود که همین عوامل اجازه حضور مردم در اقتصاد را نمی دهد.

وی افزود: دولت به ویژه شخص رئیس جمهور به صورت هفتگی باید بحث محیط کسب و کار را پایش کنند چرا که هم شاخص های بین المللی در این حوزه وجود دارد و هم اتاق بازرگانی ایران مستمر دارد با نظرسنجی فعالان اوضاع را رصد می‌کند این اولین و یکی از آن مهمترین اقدامات در حوزه بهبود محیط کسب وکار است.

شقاقی بیان کرد: در سال ۸۴ با ابلاغ سیاست‌ های اصل ۴۴ قانون اساسی قرار شد بخش تعاونی و بخش خصوصی کشور توسعه پیدا کنند اما یک انحراف شدیدی رخ داد بیش از ۶۰درصد اقتصاد ایران در اختيار شبه دولتی‌ها است که باعث کم رنگ تر شدن بخش خصوصی واقعی شده است.

او گفت: مشارکت واقعی مردم و بخش خصوصی در این بین خود می تواند زمینه ساز بهبود فضای کسب و کار در کشور شود.

براساس این گزارش حال با توجه شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردمی است امیدواریم با کاهش بروکراسی های اداری و بهبود فضای کسب وکار شاهد محقق شدن اهداف عالی این شعار باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
شعارهای تکراری مسئولین بیکفایت و فاسد و رانتی تکراری و نابودی سفره مردم
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه شجاعی
۲۰:۱۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
با سلام و تبریک
ما پذیرفته شدگان آزمون سردفتری۱۴۰۱ علیرقم شکایت های متفاوت که انجام دادیم از شما عزیزان خواهش میکنیم پیگیر مشخص شدن تکلیف مان از سوی سازمان ثبت باشید و موانعی از جمله درجه بندی را که خلاف تبصره ۴ ماده ۱ قانون تسهیل است را از سر راه مان بردارید تا ما هم در سال جدید مشغول به کار شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
کافی شاپ های غیر مجاز کشف حجاب در اصفهان پلمب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
هزاران پذیرفته شده آزمون سردفتری ۱۴۰۱ یک سال و نیم بلاتکلیف رها شدن و سازمان ثبت با اقدامات فراقانونی مثل درجه بندی و کاراموزی های تا ۱۴ ماه داره مجبورشون می کنه به انصراف، لطفا به داد ما برسید
جایی نمونده که شمایت نکرده باشیم و مسئوبلی نمونده که فریاد تظلم خواهی مون رو بهشون نرسونده باشیم.
ما هزاران نفر هیچ گناهی نکردیم جز اینکه طبق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آزمون سردفتری شرکت کردیم و پذیرفته شدیم و طبق قانون تا الان باید حکم هامون رو می گرفتیم ولی ۱۵ ماهه جز درد و رنج و استرس و ظلم چیزی ندیدیم!!
لطفا از ما حمایت کنید تا آقای بابایی، رییس سازمان ثبت قانون مصوب کشور رو بپذیرن و دست از ظلم به ما بردارن.
به خدا خستمون کردن
مگر رهبری نفرمودن هرکسی که جوانان و مردم رو از آینده ناامید کنه برای دشمن دارد کار می کند چه بداند چه نداند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
باسلام
مسئولین محترم ؛ مخصوصا رییس محترم مجلس خواهشمندیم به مشکلات پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ که به خاطر عدم اجرای قانون تسهیل ایجاد شده رسیدگی کنند. چرا نسبت به ما هیچ اقدامی با توجه به شعار سال جهش تولید و ... صورت نمیگیره ؟ سال نو شد و ما هنوز بلاتکلیفیم
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۷:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
باسلام لطفا به موضوع پذیرفته شدگان سردفتری۱۴۰۱ورودکنیدبیش ازدوسال است که معطل وبلاتکلیف رهاشده ایم سازمان ثبت بااعمال درجه بندی ومحدودیت جغرافیایی غیرقانونی ومغایرباتبصره۴ماده۱قانون تسهیل واخذامضااجباری درموردمحل تاسیس دفترواختبارهای متعددسعی درحفظ انحصاروریزش یاانصراف ارادی پذیرفته شدگان داردلطفادربرابراین ظلم بایستید
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۷:۰۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
باسلام تخلفات سازمان ثبت اخذامضااجباری، درجه بندی غیرقانونی واختبارمتعدددرخصوص پذیرفته شدگان سردفتری۴۰۱است لطفارسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن ارفع
۱۶:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
باسلام ....لطفا به مشکل پذیرفته شده گان آزمون سردفتری 1401 رسیدگی کنید کلی جوان مستعد و جویای کار و پوی و تحصیلکرده در پیچ و خم قوانین من غیر حق سازمان ثبت اسناد 16 ماه و اندیست بلاتکلیف و مستاصل مانده انده اند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۶:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
صدای بحق پذیرفته شدگان سردفتری ۱۴۰۱ باشید لطفا
نه به درجه بندی ظالمانه
نه به اخذ امضای اجباری برای محل خدمت
نه به اختیار و آزمون جامع غیر قانونی
نه به کارآموزی های ۱۴ ماهه و غیر منطقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
فقط کمی کمتر وقیح باشید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
ما سردفتران ۱۴۰۱را تعیین تکلیف کنید ازاین همه مانعی که برای ما ساخته اید شرم کنید. اعمال خلاف قانونتان راکنار بگذارید
Romania
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
با سلام تا زمانی که انحصار در کشور وجود دارد، فضای کسب و کار بهبود نمی یابد. مثل انحصار در شغل سردفتری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
شما از اجرای کامل قانون تسهیل نسبت به صدور مجوزها علی الخصوص مجوزهای امضا طلایی مثل سردفتری حمایت کنید این تحلیل‌ها بیشتر روان ما رو آزار میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه ارگان های دولتی کاری میکنند که همه از اشتغال و تولید پا پس کشند الان ما پذیرفته شدگان سردفتری۴۰۱ بدلیل کوتاهی سازمان ثبت و وزارت اقتصاد در صدور مجوز سردفتری در درگاه ملی مجوزها از سامانه درگاه ملی مجوزها طبق قانون تسهیل بیش از۱۵ ماه هست که بلاتکلیف گذاشته و هیچ مسئول و ارگانی نیست که پاسخگوی این کوتاهی و تخطی آنان باشد
Iran (Islamic Republic of)
فروغ
۱۴:۵۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
خواسته پذیرفته شدگان سردفتری:
تقلیل مدت کارآموزی
حذف درجه بندی و بومی گزینی
تسریع درشروع کاراموزی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
دست مردمو خود حکومت و دولت از اقتصاد کوتاه کردند به نظرم همین که کاری نکنند مردم خودشان اقتصادشان را می چرخانند تنها مانع همین مسئولین بی خاصیت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
چراکسی به فکر سردفتران ۱۴۰۱ نیست چرا کسی اعمالذخلاف قانون سازمان ثبت رو نمیبیند. تا کی ماباید گرفتار این همه عذاب باشیم و از درد دورزدنهای قانون جان بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
باسلام متاسفانه مشکلات ما پذیرفته شده های سردفتری۱۴۰۱ روبه فراموشیست. بیش از یکسال ما سردرگم و بلاتکلیفیم درجه بندی غیر قانونی عملا باعث انصراف بسیاری از ماست روند نامعلوم هزینه های گزاف تعیین ماراموزیهای طولانی مدت غیر منطقی و منامعقول و شروع نشدن آن همه و همه مارادر برزخی قرارداده که رهایی ازآن برایمان نامعلوم شده . چرا نمایندگان به فکر چاره برای ما که با قانون آنها به این میدان آمده ایم نیستند وچرا سازمان ثبت احازه اینهمه اعمال خلاف قانون در مقابل ما دارد؟
Romania
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
سازمان ثبت با تخلفات آشکار و دور زدن قانون در جهت جذب سردفتران جدید باعث رکود کسب و کار و ناامیدی جوانان شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
نظم دادن به کسب وکارها خیلی مهم است اینکه هر کسی بر حسب ذوق وعلاقه خودش کاری را شروع میکنه خوبه ولی کافیه نیست اول باید نیاز سنجی شود که ما در کشور به چی نیاز داریم وبرای صادرات به چی و وزارت کار یا شهرداری ویا مکانهای خصوصی عده ای را برای نظم دادن وفروش کارها وصادرات تربیت کنن که کارها بدون فکر وفله ای جلو نره بدون حساب کتاب وبدون برنامه کاری را پیش بردن اولش خوبه ولی بعد با شکست روبرو میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
درحالیکه برای سال ۱۴۰۲ وعده شده بود که حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود و شاید تا ۱.۷ میلیون دستگاه هم برسد، اما آمار تجمیعی تا پایان سال نشان می‌دهد که مجموع خودروهای تولیدی کشور حتی به یک میلیون و ۴۰۰ دستگاه هم نرسیده است؛ بنابراین وعده و هدف‌گذاری ارائه شده برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، محقق نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
تادزدسیستمی داریم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
این شعارها رو بریزید دور
خداییش یکم ظلم و اختلاس تون رو کم کنید و با مردم ایران مهربون باشید.
شاید انشاله خدا هم بهمون رحم کنه و بارون بده.
Iran (Islamic Republic of)
یار خدا
۰۹:۲۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
قوانین دست و پاگیر باید برداشته و تسهیل شود وگر نه اقتصاد توسعه نخواهد یافت . برای برپایی یک کارگاه تولیدی کوچک پدرت را در می آورند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۳
مشارکت مردم در تامین هزینه های دولت از زمان رییسی بسیار پررنگ شده و اکنون رسمی شده است
کافی است قبوض آب و برق و گاز را بررسی کنید تا عمق مشارکت را درک فرمایید
آخرین اخبار