مرکز مطالعاتی اسرائیل:

۹۶ درصد از مردم عربستان خواستار قطع روابط اعراب با تل‌آویو هستند

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که مردم عربستان خواستار توقف فوری روابط کشور‌های عربی با اسرائیل هستند.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به تنفر مردمی در عربستان سعودی از برقراری احتمالی روابط ریاض-تل‌آویو، اعتراف کرد که این مردم خواستار توقف فوری روابط کشور‌های عربی با اسرائیل هستند.

 مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه اذعان کرد که «دشمنی با اسرائیل و تنفر از ایده برقراری روابط با آن، در میان مردم عربستان سعودی، ریشه دارد و همین مسئله باعث شکاف فاحش بین مواضع دولت و ملت [در این کشور]است».

وب‌سایت Jewish Inside هم چندی پیش گزارش داد که «عملیات طوفان‌الاقصی تنها موجب به تعویق افتادن توافق احتمالی عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل نشد، بلکه باعث به تعویق افتادن توافق تاریخی عادیسازی روابط تل‌آویو با اندونزی نیز شد».

بر اساس این گزارش، قرار بود این توافق به برقراری یک روابط دیپلماتیک جامع، توافقات اقتصادی، بازگشایی نهاد‌های دیپلماتیک و همکاری در زمینه‌های مختلف و همچنین تلاش برای توسعه توافق سازش موسوم به «ابراهیم» منجر شود. منابع آگاه گزارش دادند که توافق مذکور آماده شده بود تا پس از تلاش‌های محرمانه دیپلماتیک که چهار ماه طول کشیده بود، در ماه اکتبر امضا شود.

مرکز مطالعات امنیت داخلی همچنین اعتراف کرد که «اکثریت مردم عربستان (۹۶ درصد از آنان) توقف فوری روابط کشور‌های عربی با اسرائیل را ترجیح می‌دهند و این مسئله در پاسخ به رفتار‌های آن (اسرائیل) در غزه است». 

این مرکز اسرائیلی همچنین خبر داد که «در جریان جنگ [اسرائیل]علیه غزه، احساسات [مردمی]در عربستان تغییر کرده است و و حتی پیش از جنگ، ۸۷ درصد از مردم عربستان معتقد بودند که اسرائیل در نهایت شکست خواهد خورد».

این مرکز در پایان گفت که عربستان سعودی، در خصوص مسئله عادیسازی روابط با اسرائیل، با «مخالفت خاموش، اما بزرگ مردمی» روبروست که پس از جنگ علیه غزه، بر این مخالفت افزوده شده است.

سپتامبر گذشته نشستی محرمانه میان مدیر کل سابق وزارت خارجه اسرائیل رونین لیوی از برنامه‌ریزان کلیدی «توافق ابراهیم» با کشور‌های اسلامی و عربی با مشاور رئیس‌جمهور اندونزی در خصوص عادی‌سازی برگزار شد. 

برخی منابع اسرائیلی نیز به طور ضمنی تایید کردند که قرار است «یک کشور مسلمان شرقی که کوچک نیز نیست» بزودی روابط خود را با تل‌آویو را عادی کند. روزنامه لبنانی الاخبار نیز نوشت که این کشور اندونزی است با ۲۴۰ میلیون جمعیت.

اما پس از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ وحشیانه تل‌آویو علیه مردم نوار غزه، اندونزی موضع حمایت از مردم غزه را اتخاذ کرد. بویژه که شاهد تظاهرات‌های مردمی گسترده در حمایت از مقاومت و امدادرسانی به مردم این منطقه و توقف تجاوز به غزه نیز بود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
سطح اگاهی مردم عربستان بالا تر رفته است و دشمن حقیقی جهان اسلام را میشناسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
عربستان دولت وپادشاه کثیفی داره فکرمنافع خودشه مثل چی ازاسرائیل میترسه خاک توسرش
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۲۳:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
مردم عربستان در عراق و سوریه با تشکیل گروههای انتحاری چه ها نکردن خون مسلمانان را مباح اعلام کردن و جالب بود که همین حماس هم در قضایای سوریه باانان هم نوا اما در برابر عرب کشی اسراییل چشمان مبارکشان را بستن اینک از اسلام و مسلمانی عیاشی ان مال شاهزادگان شکم باره سعودی و اوارگی ان مال ان فلسطینی مردم عربستان اگر راست می گویند همانطور که در برابر قضایای عراق و سوریه با تشکیل گروههای تکفیری عکس العمل نشان دادن حتی بر در دیوار زینبیه دمشق نوشتن یا زینب با رفتن بشار اسد تو هم خواهی کرد یک ذره غیرت عربی خود را در مورد مردم غزه بکار ببرند
آخرین اخبار