پنج غار مهم خراسان رضوی درجه بندی شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پنج غار مهم "مغان، بزنگان، بلور، اسکلت و کرکس" این استان در کارگروه غارشناسی خراسان رضوی درجه بندی و بر حفاظت از آنها تاکید شد.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: درجه بندی غار‌های استان با توجه به اهمیت ارزش‌های زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی غار‌های خراسان رضوی، در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: در این نشست مقرر شد، ظرفیت تمامی غار‌های استان و نیز موضوعات مرتبط و تاثیرگذار در درجه بندی غار‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود بررسی شود.

دبیر کارگروه غارشناسی خراسان رضوی ادامه داد:غار‌ها از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقلیم شناسی دیرینه، فسیل شناسی، ورزشی و طبیعت گردی حائز اهمیت هستند و نسبت به این شاخص‌ها رده بندی می‌شوند.

اله پور تعداد غار‌های موجود در خراسان رضوی را بیش از ۲۰۰ دهنه اعلام کرد و تعداد غار‌های حائز اهمیت و شاخص استان را ۳۰ دهنه دانست.

او تصریح کرد: برخی از این غار‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص دارای شهرت هستند و مقرر شد برای سال آینده نیز ۱۰ غار حائز اهمیت استان رده بندی شود و برای حفظ آنها اقداماتی انجام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اهمیت غار‌های خراسان رضوی و لزوم رسیدگی و تدوین برنامه جامع غار‌های خراسان رضوی تاکید کرد: در موضوع گردشگری غار‌ها باید ابتدا با مطالعه و بازدید‌های میدانی دقیق و آماده سازی زیر ساخت‌های لازم برای گردشگران و بازدید عموم مردم، آموزش و فرهنگ سازی برای بازدیدکنندگان صورت پذیرد به نحوی که با حداکثر استفاده، کمترین آثار منفی بر محیط غار را شاهد باشیم و همچنین گونه‌های حیات وحش مهمی همچون خفاش نعل اسبی که در غار‌ها زیست می‌کنند، حیاتشان به خطر نیفتد.

برچسب ها: غار ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.