تدابیر لازم برای میزبانی از مسافران نوروزی در اصفهان

دیار گنبدهای فیروزه ای و مناره‌های زیبا در بهار آمیخته با طبیعت و معنویت با تدابیر اندیشیده شده میزبان مسافران نوروزی از گوشه و کنار ایران زمین است.

 در ایام تعطیلات نوروز امسال شهرداری اصفهان، آموزش وپرورش، نیروی انتظامی و همه عوامل بحران، تلاش خود را برای ارائه خدمات رسانی مطلوب به مسافران بویژه در زمینه اسکان خواهند کرد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع، سه قنات به نام های "وزوان"،"مزدآباد" و "مون" و هشت کاروانسرای آن به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. 
این استان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استان‌های پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام مسوولان، اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت در این استان وجود دارد.

شهردار اصفهان گفت: تمام اقدامات لازم برای میزبانی از ۲ میلیون مسافر نوروزی در کلانشهر اصفهان اندیشیده شده است.

علی قاسم‌زاده افزود: ستاد خدمات سفر با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌ها از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی در راستای میزبانی از مسافران نوروزی را انجام داده است.

او با بیان اینکه این کلان‌شهر به شهر شهیدان معروف است، گفت: از این‌رو نباید رفتاری داشته باشیم که خاطر شهدا و خانواده آنها آزرده شود.


قاسم زاده  یادآور شد: امسال برای نخستین بار، اتاقک‌هایی به سبک قدیم در کمپ شهرداری اصفهان (فدک) ساخته شده است که از لحاظ امنیت، سرمایش و گرمایش شرایط بهتری برای اسکان مسافران دارند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان  هم با اشاره  استقرار یافتن ۵۵۰ واحد گشتی پلیس راه در جاده‌های استان در قالب طرح نوروزی ۱۴۰۳  گفت: این طرح تا ۱۴ فروردین سال جدید ادامه دارد.

سردار حمید علینقیان‌پور  افزود: مجموعه فرماندهی انتظامی اصفهان با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها از جمله اورژانس، هلال احمر، اداره کل راهداری، آتش نشانی، امداد خودرو و سایر دستگاه‌های مرتبط تمهیدات ویژه‌ای را اتخاذ کرده تا هموطنان در ایام نوروز سفری امن، ایمن و بدون حادثه را در جاده‌های این استان داشته باشند.


او  اظهار داشت: همچنین در این طرح تمهیدات ویژه‌ای بمنظور پیشگیری از وقوع جرایم، مقابله قاطع با مجرمان و اخلالگران در نظم عمومی و نیز در حوزه ترافیک بمنظور کاهش تصادفات، جانباختگان و تسهیل در رفت‌وآمد اندیشیده شده است.


فرمانده انتظامی استان اصفهان همچنین با تاکید بر برخورد قاطع با رانندگان حادثه ساز در تمام جاده‌های استان گفت: رانندگانی که بخواهند با حرکات مخاطره آمیز خود باعث تصادف یا ایجاد ناامنی و بروز حادثه برای دیگر خودرو‌ها شوند بدانند که با آن‌ها مقابله می‌شود و خودرویشان تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهد شد.


او  یادآور شد: در طرح نوروزی ۱۴۰۳ علاوه بر سامانه‌های هوشمند از پهپادی که در اختیار فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفته بمنظور کنترل و نظارت بر جاده‌ها و معابر پرترافیک شهری و برونشهری استفاده خواهد شد تا پلیس بتواند در کمترین زمان بر نقاط پرترافیک تسلط یافته و نسبت به تسهیل رفت‌وآمد در این مسیر‌ها اقدام و گره‌های کور ترافیکی را بازگشایی کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم گفت: ۲۵ دستگاه امدادی و اجرایی و خدمات رسان شامل شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، شرکت توزیع سوخت، امداد خودرو، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، ۷۱۴ شهرداری و بیش از ۹۰۰ دهیاری و همه دستگاه‌هایی که به نوعی مرتبط با خدمت رسانی به هموطنان هستند در ایام نوروز مشارکت دارند.

منصور شیشه فروش  افزود: در این طرح در مجموع تعداد ۱۰ هزار نفر نیروی امدادی در قالب سه هزار تیم، پلیس راه و راهور را یاری خواهند کرد.


او اظهار داشت: گروه‌های خاصی نیز تشکیل شده تا بر مکان‌های اقامتی و گردشگری، مراکز خرید و بازارچه‌های شب و روز که در سطح استان فعال است نظارت داشته باشند.

شیشه فروش گفت: با توجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان و برپایی مراسم‌ مختلف در مساجد و تکایا گروه‌هایی نیز تشکیل یافتند تا این مکان‌ها را از نظر ایمنی مورد ارزیابی قرار دهند تا شاهد هیچ گونه حادثه‌ای در این روز‌ها نباشیم.


او  یادآور شد: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی در نیمه اول نوروز، بارش باران و کاهش دما را در استان خواهیم داشت که در این باره به تمام واحد‌ها اعلام آماده باش شده است.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تمامی دستگاه‌های مربوطه مکلف هستند که اقدامات لازم را به منظور توزیع سوخت در ۳۶۰ جایگاه سوخت و ارائه آب رسانی سیار به ۳۲۰ روستا انجام دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز گفت:  ۶۰۰ مدرسه با هفت هزار کلاس درس برای اسکان مسافران فرهنگی و غیر فرهنگی در ایام نوروز تجهیز شده است.

محمدرضا ابراهیمی افزود: پذیرش مسافران نوروزی از اول هفته آینده آغاز و تا ۱۲ فروردین در مدارس، خوابگاه‌ها و فضا‌های تفریحی زیر پوشش آموزش و پرورش اصفهان ادامه خواهد داشت.


او اظهار داشت: مدارس پیش‌بینی شده برای اسکان بصورت «الف» و «ب» و بر اساس امکاناتی که ارائه می‌شود درجه‌بندی شده است و مسافران پذیرش شده زیر پوشش بیمه مسافر قرار خواهند گرفت.


مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: مدارس نوع «الف» دارای امکاناتی شامل فرش، یخچال و تلویزیون و مدارس نوع «ب» با همان امکانات ولی بدون تلویزیون است.


او خاطرنشان کرد: در استان اصفهان یک ستاد اسکان مرکزی در محل اداره کل آموزش و پرورش و ۶ ستاد در نواحی و مناطق دایر شده که ستاد‌های اسکان در نقاط ورودی شهر در نظر گرفته شده اند.


به گفته ابراهیمی در نوروز ۱۴۰۲، فضا‌های آموزشی و تفریحی آموزش و پرورش اصفهان میزبان حدود ۴۰۰ هزار مسافر فرهنگی و غیر فرهنگی بود که در نظرسنجی‌های صورت گرفته اعلام رضایتمندی کرده بودند.

 

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.