رییس توسعه حل اختلاف اردبیل:

۲۰ درصد پرونده‌های داوری منجر به مصالحه می‌شود

رییس توسعه حل اختلاف استان اردبیل گفت: با رویکرد برقراری سازش در پرونده‌های داوری و حل اختلاف، ۲۰ درصد پرونده‌های ورودی به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام حسین علوی در سمینار نقش داوری حرفه‌ای در نظام قضایی و حقوقی ایران که در سالن کنفرانس دادگستری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این سمینار تبیین نقش داوری و ترویج آن در جامعه ایرانی به عنوان یک دادگاه و قاضی خصوصی است.

او خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضائیه رسیدگی به پرونده‌های مهم و نظارت بر حسن اجرای قوانین در کل کشور به دنبال استفاده از مشارکت‌های مردمی و واگذاری بخشی از مسئولیت‌های خود به مردم است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل افزود: شورای حل اختلاف به عنوان متصدی این موضوع با ترویج و احیای داوری برای جلوگیری از اطاله دادرسی و سهم‌الوصول بودن در رسیدگی به پرونده‌ها، مصالحه و سازش را در اولویت عملکرد خود قرار داده و به دنبال بهترین حکم یعنی سازش و آشتی در پرونده‌ها است.

علوی ادامه داد: درسطح استان اردبیل ۱۳ مرکز داوری فعال وجود دارد که ۹ مورد در اردبیل، ۲ مورد در پارس‌آباد، ۱ مرکز در مشگین‌شهر و ۱ مورد هم در شهرستان بیله‌سوار قرار دارد که امیدواریم در سایر شهر‌های استان نیز مراکز داوری را دایر کنیم.

او گفت: در حال حاضر سازوکار‌های داوری تغییر یافته از طریق آزمون انجام می‌شود و ۶۵ نفری که حائز شرایط داوری بودند به مصاحبه دعوت شده و ۲۴ نفر توانستند در داوری عمومی قبول و ۱۰ نفر نیز در داوری خانواده قبول شده و برای تعدادی پروانه داوری صادر و تعدادی نیز در دست اقدام است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل با اشاره به آمار پرونده‌هایی که به مراکز داوری در سال‌های اخیر ارجاع شده، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد پرونده‌های ارجاع به داوری ۱۳۵ فقره، در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۸۶ درصدی این تعداد به ۲۵۱ پرونده، در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۱۷ درصدی ۷۹۶ پرونده و تا پایان بهمن‌ماه سال جاری یک هزار و ۱۵۰ پرونده با افزایش ۸۰ درصدی به مراکز داوری ارجاع شده و در مجموع ۲۰ درصد پرونده‌ها منجر به مصالحه و سازش شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.