تصویب حریم یک بنای تاریخی گلستان در شورای حریم کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان از تصویب محدوده حریم بنای تاریخی واثقی گرگان (اداره‌کل ثبت‌ اسناد و املاک گرگان) در راستای صیانت از آثار تاریخی در جلسه شورای حریم کشور خبر داد.

محمدجواد ساوری گفت: به دنبال برگزاری جلسه شورای حریم با حضور اعضای شورای حریم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حریم پیشنهادی بنای تاریخی واثقی گرگان (اداره‌کل ثبت‌اسناد و املاک گرگان) به تصویب رسید.

او با اشاره به تدوین پرونده حریم این اثر توسط کارشناسان این اداره‌کل و تصویب آن با رأی اعضاء شورای حریم آثار تاریخی کشور بیان کرد: بنای تاریخی واثقی گرگان از بنا‌های شاخص دوره پهلوی دوم در گرگان سال ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۲۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر با کاربری اداری (اداره‌کل ثبت‌اسناد و املاک گرگان) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود و بنا‌های تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای حریم‌هایی هستند که به‌منظور مراقبت و نگهداری بهتر از بنا‌ها لازم است به این حریم‌ها توجه شود.

ساوری با اشاره به این‌که تعیین حریم اثر تاریخی نقشی مهم در جلوگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به آثار تاریخی دارد، اضافه کرد: تعیین حریم فرصتی برای کنترل کیفیت ساخت‌ و ساز پیرامون بنا‌های تاریخی است و موجب می‌شود به لحاظ بصری و حریم حفاظتی، بنا مورد توجه قرار گیرد.

او یادآور شد: با تعیین حریم این اثر، تعداد آثار ثبتی دارای حریم مصوب استان به ۶۳ اثر رسید.

حریم این آثار ملی پس از تأیید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان ابلاغ می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار