ساخت دستگاه آزمایشگاهی سنجش‌های آزمایشی حیوانات در چهارمحال و بختیاری

دستگاه آزمایشگاهی تحقیقات و سنجش‌های آزمایشی مرتبط با حیوانات آزمایشگاهی از سوی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اختراع و ساخته شد.

رامش رنجبر دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک دانشگاه آزاد شهرکرد و مخترع این دستگاه آزمایشگاهی درباره اهداف و کارایی اختراع خود، گفت: این دستگاه متعلق به حوزه علوم آزمایشگاهی و علوم پایه است و به دلیل انجام دقیق مطالعات علمی پژوهشی و کاهش ضریب خطای انسانی و با ایده‌پردازی و طراحی مکانیسم‌های ساده به منظور تولید انبوه با توجه به تحریم‌ها و حفظ استقلال کشور، اقتصادی بودن برای پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و رفع نیاز‌های مطالعاتی و تحقیقاتی محقق ساخته شده است.

وی افزود: کشف ژن از دو باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس برویس و ثبت در پایگاه داده NCBI آمریکا ژن‌های rRNA از دو باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (Lactobacillus Acidophilus) و لاکتوباسیلوس برویس (Lactobacillus Bravis) گونه TP ۷۱ در طی تحقیقات مطالعاتی کشف و پس از بررسی‌های لازم برای اطمینان از نبود توالی‌ها در پایگاه داده‌های معتبر به پایگاه داده NCBI ارسال شد و داوری نهایی صورت گرفت و در نهایت اسامی این دو ژن در پایگاه داده NCBI آمریکا ثبت شد.


بیشتر بخوانید


رنجبر اضافه کرد: این دو ژن کدکننده‌ی rRNA مخفف (Ribosomal Ribonucleic Acid) هستند. ریبونوکلئیک اسید یا RNA یک ماکروملکول مهم است که در تمام سلول‌های بیولوژیکی وجود دارد و اساساً در سنتز پروتئین‌ها نقش دارد و به علاوه حاوی اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای زندگی افراد است. rRNA نوعی RNA غیر کد کننده است که برای همه سلول‌ها ضروری است و سنتز پروتئین‌ها را در ریبوزوم‌ها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه آزمایشگاهی، یک دستگاه دارودرمانی، غذادهی، شبیه ساز شب و روز و اصوات برای انجام تست‌های تحقیقاتی حیوانات آزمایشگاهی است.

منبع: تارنمای دانشگاه آزاد استان چهارمحال و بختیاری و خبرگزاری آنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.