سی‌ان‌ان از مخالفت حماس، قطر و صهیونیست‌ها با «خوش‌بینی» بایدن خبر داد

مقامات حماس، قطر و رژیم صهیونیستی نسبت به خوش‌بینی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دستیابی به توافق آتش‌بس تا دوشنبه هفته آینده هشدار دادند.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که برخلاف اظهارات اخیر بایدن در مورد دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه تا هفته آینده، مقامات قطر، حماس و رژیم صهیونیستی می‌گویند حصول توافق دست کم در این زمان کوتاه ممکن نیست و همچنان اختلافاتی وجود دارد.

 بایدن روز دوشنبه حین حضور در یک بستنی فروشی در شهر نیویورک گفت که امیدوار است تا «دوشنبه آینده» آتش‌بس در غزه برقرار شود. این در حالی است که سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام صهیونیست بیان می‌کند: «از اینکه او [بایدن] کلمه دوشنبه را به کار برد و از واژه آتش‌بس استفاده کرد متعجب هستیم». این مقام صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، گفت: «نمی‌دانم بر چه اساسی این را گفته است». 

از سوی دیگر، باسم نعیم، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس به سی‌ان‌ان گفت که این گروه از هرگونه توافق آتش‌بس که ممکن است تا دوشنبه آینده حاصل شود، بی‌اطلاع است. 

در همین راستا، قطر که یک میانجی کلیدی در مذاکرات آتش‌بس است، می‌گوید ممکن است زمان‌بندی آتش‌بس با آنچه بایدن بیان می‌کند اندکی متفاوت باشد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: «اگر توافقی صورت گرفته بود مرا خوشحال‌تر می‌دیدید. اما تا به اینجا توافقی نداریم و همچنان در حال کار بر روی مذاکرات در همه زمینه‌ها هستیم.» این مقام قطری در ادامه گفت: «با توجه به این واقعیت که جلسات در حال برگزاری است، ما شاهد مسیری مثبت هستیم، اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم. امیدواریم بتوانیم قبل از آغاز ماه رمضان یک وقفه بشردوستانه را اعلام کنیم که تنش را کاهش داده و به ما اجازه می‌دهد کمک‌های بیشتری را وارد غزه کنیم». 

انصاری بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «بین تعداد و نسبت گروگان‌ها و اسرا و همچنین جابجایی نیروها» همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

پیش از این نیز گفته شده بود بین نسبت اسرای فلسطینی و صهیونیست که با هم مبادله می‌شوند، اختلاف نظر وجود دارد. همچنین «جا به جایی نیروها» احتمالا اشاره به درخواست حماس برای عقب نشینی کامل ارتش اشغالگر از نوار غزه دارد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درباره اظهارات بایدن گفت: «آنچه که زمینه ساز خوش بینی رئیس جمهور است، نگاه کردن به چارچوبی است که از طریق مذاکرات این هفته و هفته گذشته به آن دست یافته‌ایم. او معتقد است و ما هم معتقد هستیم که در مسیر دستیابی به یک توافقیم». 

گفتنی است، رویترز و الجزیره روز سه شنبه گزارش دادند حماس در حال بررسی پیش نویس پیشنهادی طرح اولیه آتش بس است. این آتش‌بس ۶ هفته‌ای بوده و طی آن ۴۰ گروگان اسرائیلی با ۴۰۰ اسیر فلسطینی مبادله می‌شود.

برچسب ها: آتش بس غزه ، جو بایدن ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار