افزایش قدرت نرم کشور با تولید علم مرجع/ تقدیر از اساتید، امیدبخشی دارد

وزیر علوم گفت: توصیه می‌کنم یک مستند از زندگی اساتید برجسته بسازید و با این کار در جامعه علمی امیدبخشی کنید.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در آیین اعطای نشان استاد ممتازی دانشگاه تهران مطرح کرد: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی است و طبیعی و بدیهی است که این دانشگاه در خیلی از عرصه‌ها پرچمدار و مرزشکن باشد.

او ادامه داد: خوشبختانه همانطور که انتظار می‌رود، در طول دو هفته گذشته دانشگاه تهران اقدامات خوبی را انجام داده است؛ یکی تقدیر از سرآمدان دانشگاه و این بار هم اعطای نشان استاد ممتازی به اساتید برجسته.

وزیر علوم گفت: با نام‌های دو تن از اساتید، دکتر اخوان بهابادی و دکتر جواد فیض آشنا هستم اما با خدمات و فعالیت‌های آقایان دکتر افروز، مخبر دزفولی، موسوی موحدی، صبوری، مصلی نژاد و کمره ای از نزدیک آشنایی دارم. همه این عزیزان تعداد زیادی از شاگردانشان جزو استادان و دانشمندان برجسته کشور هستند.

او ادامه داد: کسب مقام استاد ممتازی نتیجه یک عمر جهاد علمی و تلاش صادقانه است. کسانی که به این مرحله می رسند مورد لطف خدا قرار گرفته‌اند و خوش به حال انسان هایی که طرف حسابشان خدا باشد که علم مطلق است.

توسعه علم و فناوری منجر به افزایش قدرت نرم کشورها می شود

زلفی گل بابیان اینکه امروز دنیا از طریق علم و فناوری برای خود سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند، افزود: کشورهای پیشرفته از طریق علم و فناوری و صادر کردن علم و فناوری و نوآوری برای خود قدرت نرم ایجاد می‌کنند. قدرت نرم یعنی شما به گونه ای عمل می‌کنید که قلب مردمان با شما باشد و از پیشرفت شما خوشحال باشند.

او بیان کرد: کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری‌هایی که در فناوری و نوآوری می‌کنند قدرت نرم خود را افزایش می دهند. وقتی علمی‌ تولید می‌کنید که در کتاب های مرجع قرار می‌گیرد، دیگران به آن مراجعه و از آن بهره برداری می‌کنند، با نام نویسنده و کشور آشنا می‌شوند و این باعث جذب شدن به کشور می شود. با این کار قدرت نرم افزایش پیدا می‌کند.

وزیر علوم تاکید کرد: امروز کشورگشایی از طریق علم و فناوری در حال وقوع است. امروز دنیا دنبال جنگ گران نیست. دنبال کشورگشایی و تسخیر کشورها از طریق علم و فناوری است و اتفاقا جالب است که کشورگشایی از طریق علم و فناوری پسندیده و مشروع است.

وی افزود: اگر دنبال صدور انقلاب، گسترش تمدن و به رخ کشیدن فرهنگ کشورمان هستیم تنها راه سرمایه گذاری در راه فقط علم است. جامعه ای که عالمانش قدر ببینند و بر صدر بشینند موفق هستند و به یمن جمهوری اسلامی چنین شرایطی برای ما ایجاد شده است.

پیشنهاد ساخت مستند اساتید ممتاز از سوی وزیر علوم

او خطاب به رئیس دانشگاه تهران توصیه کرد: با صدا و سیما قرارداد ببندید و یک مستند یک ساعته از زندگی این اساتید بسازید و در صدا و سیما پخش بکنید؛ چرا که جامعه به امید و هویت سازی نیاز دارد. هرکدام از این اساتید مرجعیت علمی در کشور دارند وقتی شما یک انسان شایسته و عالم برجسته را تقدیر می‌کنید در حقیقت یک جریان ایجاد می شود و این جریان سازنده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار