احیای ۲۱ تالاب آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی گفت: با تامین حق آبه، ۲۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه احیا شده است.

استاندار آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از تالاب بین کانی برازان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال و سال گذشته در مجموع ۲۱ تالاب از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه احیا شده است به طوری که برخی از این تالاب‌ها بیش از ۲۰ سال بود که خشک شده بودند.

محمد صادق معتمدیان حق آبه زیست محیطی هم برای دولت مهم بوده و تلاش شده است در دو سال اخیر تالاب‌های حوزه آبریز پارک ملی دریاچه ارومیه که به علت عدم تخصیص حق آبه  خشک شده بودند آبگیری شوند و تاکنون ۸۵ میلیون متر مکعب حق آبه تامین شده است تا شاهد احیای تالاب‌ها در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشیم.

وی با اشاره به اینکه تصریح کرد: بنا است در شرایط ترسالی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب رها سازی داشته باشیم که همه این رها سازی‌ها حق آبه دریاچه ارومیه است.

معتمدیان با اشاره به اینکه اولویت اول ما ذخیره آب شرب است، اظهار کرد: علاوه براین رها سازی ها، در روز‌های آتی، آب‌های از دیگر سد‌های استان و رودخانه‌ها اطراف دریاچه نیز رها سازی انجام خواهدشد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: علاوه بر رها سازی ها؛ بخش عمده حق آبه دریاچه ارومیه از طریق مدیریت مصرف و تغییر الگوی کشت تامین می‌شود به همین دلیل با تکمیل پروژه‌های سخت افزاری در احیای دریاچه ارومیه به آغاز عملیات نرم افزاری روی آورده ایم.

وی بخش کشاورزی را بزرگترین بخش مصرف آب در استان عنوان کرد و با بیان اینکه  ۹۱ درصد از آبهای استان در این بخش مصرف می شود افزود: در تغییر الگوی کشت توفیق نداشتیم و سه محصول یونجه و سیب و چغندر بخش عمده ای از آب استان را مصرف می کند.

دبیر کارگره احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: قطعا رویکرد دولت در بخش سخت افزاری با تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه محقق شده و هر سه ماه یک بار شاهد بهره برداری این گونه پروژه ها بودیم و در چند ماه آینده شاهد افتتاح کانال بادین آباد به عنوان فاز دوم  پروژه کانی سیب خواهیم بود که ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به سد کانی سیب و دریاچه ارومیه را خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.