آیا ما در این جهان تنها هستیم؟

همواره وجود موجودات فضایی ذهن بشربت را مشغول کرده و حدس و گمان هایی در این خصوص مطرح شده است.

امید‌ها برای یافتن حیات در خارج از کهکشان راه شیری زمانی زنده شد که اخترشناسان در ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ اعلام کردند که ستاره "TRAPPIST-۱" هفت سیاره زمین مانند دارد که به دور آن می‌چرخند.

این دانشمندان در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه که در مقر ناسا برگزار شد، برای اولین بار از کشف "منظومه شمسی" متشکل از هفت سیاره به اندازه زمین که به دور یک ستاره می‌چرخند، خبر دادند. سه تا از سیارات این منظومه قطعاً در منطقه‌ای مناسب برای پیدایش اشکال حیات قرار دارند، یعنی ستاره شرایط مناسبی را برای این سیارات فراهم می‌کند.

این سیارات نه خیلی گرم و نه خیلی سرد توصیف می‌شوند و دمای سطح آن‌ها به گونه‌ای است که آب در صورت وجود به شکل مایع است. جالب اینجاست که ستاره شناسان امکان یافتن آب مایع را در هر هفت سیاره رد نمی‌کنند.

متخصصان حوزه نجوم در این زمینه تأکید می‌کنند که چنین اکتشافاتی بشریت را به پاسخ به این سؤال مبرم که از زمان‌های بسیار قدیم در انتظار بوده است نزدیک می‌کند: "آیا ما در این جهان تنها هستیم؟ "

منظومه هفت سیاره در صورت فلکی دلو در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین و در فاصله بیش از ۳۰۰ تریلیون کیلومتر قرار دارد. این هفت سیاره به دور کوتوله سرخ می‌چرخند که به نام تلسکوپ TRAPPIST-۱ در شیلی که جدیدترین رصدخانه جنوبی اروپا است و سیارات برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۵ توسط آن دیده شدند، می‌چرخند و در آن زمان اعتقاد بر این بود که تعداد آن‌ها فقط سه مورد است که بعداً به عدد "جادویی" هفت افزایش یافت.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سیارات کشف شده در TRAPPIST-۱ از نظر اندازه مشابه زمین یا زهره هستند و هر هفت سیاره ممکن است در منطقه قابل سکونت باشند، اما این موضوع به طور قطعی ثابت نشده است.

در مقایسه با زمین، اقیانوس‌های مایع شرط اصلی پیدایش و توسعه حیات هستند و دانشمندان بر این باورند که سامانه «TRAPPIST-۱» در درجه اول به عنوان یک نقطه مرجع برای جستجوی سیارات فرازمینی مناسب برای زندگی انسان و شاید برای وجود اشکال حیات در فضا هستند.

اهمیت TRAPPIST-۱ در این واقعیت نهفته است که این اولین منظومه سیاره‌ای است که برای بشر شناخته شده است که شامل هفت سیاره سنگی به طور همزمان است. شکل گیری TRAPPIST-۱ با یک ستاره کوتوله قرمز و هفت سیاره که به دور آن می‌چرخند، ممکن است لزوم جستجوی سیارات مشابه زمین و همچنین بیگانگان را دقیقاً در چنین ستاره‌هایی نشان دهد.

ستاره کوتوله سرخ TRAPPIST-۱:

این ستاره شباهتی به خورشید ندارد، این یک کوتوله قرمز است که تنها ۸ درصد جرم خورشید را شامل می‌شود و اندازه آن کمی بزرگتر از مشتری است. هر هفت سیاره در منظومه در نزدیکی "TRAPPIST-۱" در مداری نزدیکتر از آن به عطارد نسبت به خورشید می‌چرخند که به دلیل درخشندگی نسبتا ضعیف ستاره مادر، که ۲۰۰۰ برابر تیره‌تر از خورشید ما توصیف می‌شود، شرایط مطلوبی را برای زندگی فراهم می‌کند.

ستاره شناس بلژیکی، مایکل گیون، نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گروه سیاره ای، که بسیار شگفت انگیز توصیف می‌شود، خوش بین است و در این زمینه تأکید می‌کند که آنچه کشف شده است تازه شروع است.

منبع: RT

۰۸:۱۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان ؟؟
متاسفانه موجودات فضایی وجود دارند و …
خب اگه این فاصله ها مثلا هزاران سال نوری و …
دست نیافتنی بود خداوند چرا خلقشون کرده
حتما راهی هست که این فاصله حتی در چن ثانیه طی بشه
نظریاتش موجوده و شدنی …
فرهاد
۰۰:۳۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اگر موجود فرا زمین یا ماوراطبیعی بود خدا توی قران ازش نام میبرد مثل فرشتگان یا اجنه و یا یاجوج و ماجوج
علی
۱۴:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
قطع کهکشان راه شیری که منظومه شمسی ما دران قرار داره 100هزار سال نوری هست نور با سرعت سیصد هزار کیلومتر در ثانیه این فاصله را در صدهزار سال نوری طی می‌کنه تازه کهکشان نوری در مقابل عظمت کیهان یک نقطه ای بیش نیست اگربشر حتی به سرعت نور هم دسترسی پیدا بکنه عمرش کفاف طی کردن طول کهکشان نوری را نمیده.بالای چند میلیارد کهکشان در کیهان وجود داره.حالا مقایسه کن بزرگی زمین را باکیهان.اگر فرا زمینی وجود داشته باشه آنها از نظر علم وتکنولوژی خیلی جلوتر از زمینی ها هستن که توانستن این فاصله را طی کرده وبه زمین برسن.با این تفاسیر ما نسبت به فرازمینی ها در ابتدای علم و پیشرفت در تکنولوژی هستیم و در مقابله با آنها پیروز این نبرد نیستیم.
۱۴:۲۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
نه عزیز از این خبر ها نیست
Germany
۰۴:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
البته که تنها هستیم
۱۷:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بودن که هست
ولی بخاطر فاصله فوق زیاد برای ما نیستی و عدم بحساب میان چون بهیچ عنوان با واقعیات موجود نمیشه به محل زندگی آنها دسترسی پیدا کرد
حتی عمر منظومه شمسی ما هم کفاف دسترسی نده
۱۴:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
چون جهان بی نهایته پس بی نهایت موجود زنده در آن وجود دارد
۱۴:۲۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
بی نهایت که نیست
مجموع 100 سیاره و قمر همین منظومه شمسی خودمان غیرقابل سکونت هستش و فقط حیات در زمین جریان دارد
۱۴:۵۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
هوشمندی موجودات فضایی دلیل خوبی اونها نمیتونه باشه
شاید هم خیلی موذی تر و شیطان تر و خطرناکتر از بشر باشن که توانائی رسیدن به زمین را پیدا کنند
به هر حال حیات اونم با ماهیت حیوانات و انسانها یه جنگ مداوم و اجتناب ناپذیره کم و زیاد داره اما سوخت و سوز نداره
۱۴:۲۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
زیاد فیلم های تخیلی هالیوود نگاه می‌کنی؟
۱۴:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اگرم وجود داشته باشن در حیوانات و فوقش در حد نئاندرتال
۱۳:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
مگه چون که شبیه زمین هست ، تمام خصوصیات زمین رو داره؟؟؟
مثل کره ماه اول قدم بگذارین بعد بیایین مطلب بذارین ،
بالفرض هم که باشه هردفعه باید آدم فضایی ها تو جنگ باشیم، هم بازمینی ها جنگ هم داریم هم با فضایی ها!!!
۱۳:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اگه موجودات دیگری در فضا باشند آفرینندهی آنها کیست ؟اگه خداوند آنها را آفریده است چرا در هیچ جایی مثلا قران به ان اشاره نشده است
حجت
۱۴:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
جناب شرلوک هولمز، راجع به دایناسورهای تو قرآن نیومده و ایضا روش غنی سازی اورانیوم. قرآن دایره‌المعارف نیستش
۱۵:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
در قران آمده است.
ترجمه شبیه به این: موجودات گوناگون را در جاهای مختلف جهان خلق کرده ایم. ( دابه= موجودات زنده )
۱۴:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
موجودات فضایی که وجود ندارند
۱۳:۳۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
۱۲:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
میبینید چقدر مردم رو ناامید کردید که حتی در نظرات مطلبی مثل این هم میشه آثار ناامیدی مخرب رو دید
حجت
۱۴:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خاک بر سر فلک زده گشنت کنند. بیا یه لقمه بندازم جلوت نمی ری گشنه
۱۲:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
والله اعلم
علیرضا
۱۱:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با سلام، با توجه به شرایط نامناسب دمایی، تشعشعات رادیواکتیو و کمبود آب در سایر کرات، به نظر می‌رسد پاسخ مثبت باشد، یعنی موجوداتی شبیه جانداران زمینی در فضا موجود نباشند.
۱۱:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲