رشد ۱۰ درصدی پرواز‌های خارجی فرودگاه بین المللی شیراز

مدیرکل فرودگاه‌های فارس گفت: پارسال در بحث گسترش شبکه پروازی پرواز‌های خارجی توانستیم با تشویق ایرلاین جزیره برای پیوستن به شبکه پروازی بین المللی ما و از سوی دیگر با افزایش تعداد پرواز‌های ایرلاین‌های قطر ایرویز، فلای دوبی و ترکیش رشد ۱۰ درصدی را ایجاد کنیم.

فخرالدین کشاورز گفت: این افزایش تعداد پرواز‌ها منجر شد که تعداد مسافران خارجی نیز در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی داشته باشد.

او ادامه داد: سال گذشته در مسیر‌های بین المللی از طریق فرودگاه شیراز سه هزار و ۹۰۰ پرواز انجام شد که این تعداد در ۱۰ ماه امسال به چهار هزار و ۳۵۰ پرواز برسد و بالغ بر ۴۸۰ هزار مسافر نیز توسط این پرواز‌ها جا به جا شدند.

کشاورز اظهار کرد: در بحث پرواز‌های داخلی فقط توانستیم وضع موجود را حفظ کنیم و به رغم کمبود ناوگان دچار کاهش نشدیم که هم اینک به طور میانگین روزانه ۸۰ پرواز از طریق فرودگاه شیراز انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس افزود: در مجموع در ۱۰ ماه امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از طریق فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز جا به جا شده اند.

۴۰۰ میلیارد ریال پروژه نگهداری فرودگاه شیراز

مدیر کل فرودگاه‌های فارس در خصوص اجرای پروژه‌های تعمیراتی و نگهداری زیرساخت‌های فرودگاه شیراز نیز گفت: در این زمینه و در مجموع امسال ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های نگهداری در فرودگاه شیراز داشته ایم.

کشاورز افزود: همچنین به منظور احیای پروژه نیمه تمام ترمینال پرواز‌های بین‌المللی این فرودگاه توانستیم مشکلات فنی و حقوقی در این زمینه را با پیمانکار و مشاور حل و فصل کنیم و مشاور نیز برای ادامه کار انتخاب شده و بزودی آگهی فراخوان انتخاب پیمانکار را هم منتشر خواهیم کرد تا حداکثر تا پایان فروردین سال آتی پیمانکار این پروژه مشخص شود.

او ادامه داد: همچنین توانستیم با جلب موافقت هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها، مجوز تعمیر ترمینال فعلی پرواز‌های بین‌المللی فرودگاه شیراز را نیز اخذ کنیم.

کشاورز اظهار کرد: این ترمینال دچار فرسودگی‌های خاصی در حوزه ساختمانی و تاسیسات بود که توانستیم مجوز حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار را از هیات مدیره دریافت کنیم و در اعتبارات سال ۱۴۰۳ شرکت فرودگاه‌ها بگنجانیم.

مدیر کل فرودگاه‌های فارس گفت: بزودی فرایند انتخاب مشاور این پروژه تعمیراتی را نیز آغاز خواهیم کرد تا قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۳ کار اجرایی شروع شود و بهبودی را در فضای این ترمینال شاهد باشیم.

کشاورز افزود: در بحث زیرساخت‌های تخصصی فرودگاه از جمله بحث ناوبری و مسیریابی هواپیما نیز عملیات اجرایی فنداسیون یک سیستم جهت یاب را نیز آغاز کرده‌ایم و بر اساس برنامه زمان بندی ظرف ۲۰ روز آتی فنداسیون آن به تمام خواهد رسید و در نهایت پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ آماده ارائه خدمت خواهد شد.

او افزود: در رابطه با توسعه متوازن زیرساخت فرودگاهی در استان نیز با توجه به اینکه فارس یکی از استان‌هایی دارای فرودگاه‌های تابعه شامل فرودگاه شهدای جهرم، فرودگاه شهدای فسا، فرودگاه شهدای داراب و فرودگاه شمال استان (آباده) و همچنین فرودگاه زرقان است، ۲ پروژه توسعه‌ای از بهمن ماه ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ در فرودگاه‌های شهدای جهرم و شهدای داراب داشتیم که این پروژه‌ها به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

او ادامه داد: این پروژه‌ها شامل توسعه باند پروازی و پارکینگ هواپیما است که با تکمیل و بهره برداری از آن‌ها زیرساخت‌های این فرودگاه‌ها می‌توانند هواپیما‌هایی که کار انتقال بار و مسافر را انجام می‌دهند پذیرش کنند.

مدیر کل فرودگاه‌های فارس افزود: پیگیری‌هایی نیز برای اجرای دیوار فرودگاه و باند و مسیر خزش هواپیما در فرودگاه شمال فارس (آباده) صورت گرفته و در این زمینه مناقصه‌ای انجام و یپمانکار نیز مشخص شده تا با اجرا و تکمیل این زیرساخت‌ها بتواند شمال استان را خدمت رسانی کرد.

کشاورز افزود: در مجموع توسعه فرودگاه جهرم دارای ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است و حدود ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای فرودگاه داراب و ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای فرودگاه شمال فارس (آباده) برنامه‌ریزی شده که متناسب با پیشرفت پروژه‌ها این اعتبارت جذب و هزینه خواهد شد.

او ادامه داد: با نهایی شدن بحث پیمانکار اجرایی پروژه ترمینال پرواز‌های بین‌المللی فرودگاه شیراز، برآورد‌های اولیه این است که این پروژه حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که بر اساس کارکرد پروژه جذب و هزینه می‌شود.

کشاورز اظهار کرد: برنامه مشاور و برآوردی که برای اجرای این پروژه انجام شده ۳۶ ماه است که می‌کوشیم تا شروع آن با روش‌هایی این زمان به ۲۴ ماه برسانیم.

نوسازی ناوگان تاکسی فرودگاه شیراز

مدیر کل فرودگاه‌های فارس افزود: بحث نوسازی ناوگان تاکسی فرودگاه را نیز از سال گذشته آغاز کردیم و جلساتی در این ارتباط با متولیان امر برگزار شد که توانستیم تعدادی از رانندگان را جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی کنیم و هم اینک نیز تعدادی از تاکسی‌های فرودگاه نوسازی شده اند، اما نوسازی کل ناوگان را دنبال می‌کنیم.

کشاورز افزود: همچنین بحث استفاده از تاکسی‌های برقی نیز با توجه به اینکه فرودگاه در اولویت استفاده از این تاکسی‌ها قرار گرفته را نیز دنبال می‌کنیم تا ۵۰ درصد ناوگان فعلی به تاکسی برقی تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار