هاشمی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

گرانی از زمان احمدی‌نژاد شروع شد و ربطی به دولت سیزدهم ندارد/ قانون ۲۲ سال از حیات سیاسی اشخاص را محدود کرده است!

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام مسائل پیش رو در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه سیدی- محمد هاشمی برادر کوچک‌تر اکبر هاشمی رفسنجانی است. وی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰ در دولت‌های ششم و هفتم، به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور اجرایی، فعالیت می‌کرد. هاشمی برای مدت ۱۵ سال، از ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

این فعال سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد اما صلاحیت وی توسط شورای نگهبان رد شد.

او که عضو حزب کارگزاران سازندگی بود، چند سالی است که از این تشکل کناره‌گیری کرده است. در ادامه گفت‌وگوی این فعال سیاسی را می‌خوانید.

صدا و سیما کار‌های خوبی درخصوص انتخابات انجام داده است

 آقای هاشمی، فضای انتخاباتی کشور را چه طور می‌بینید؟

فضای انتخاباتی کشور از دو منظر قابل بررسی است. یکی از منظر رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی و مسئولان و یکی هم از منظر مردم. در بخش رسانه خیلی فضا گرم است و صدا و سیما کار‌های خوبی انجام داده است. هر شبکه‌ای که می‌بینیم یک موضوعی درباره انتخابات مطرح می‌کند. رسانه‌های دیگر هم به مسائل انتخاباتی می‌پردازند و بر ضرورت مشارکت مردم تاکید دارند و به فرمایشات و صحبت‌های رهبری استناد می‌کنند.

از این جهت شوق و شور زیادی وجود دارد، اما به لحاظ مردمی و رقابتی به دلیل اینکه شورای نگهبان در تایید و ردصلاحیت‌ها خوب عمل نکرده، احساس می‌شود که عادلانه عمل نشده است.

بعضی از جریانات معترض هستند، چرا که  بعضی از شهر‌ها مثلا دو نفر هم نماینده ندارد، بنابراین فضای مردمی ، جناحی و رقابتی مطابق  تاکیدات رهبری هنوز شکل نگرفته است و وجود ندارد.

حالا علل مختلفی برایش داریم، مثلا چند شب پیش رئیس دانشگاه تهران یک جلسه‌ انتخاباتی گفت‌وگو محور با حضور نخبگان و جریانات سیاسی برگزار کرد، اما مدعوین معتقد بودند که به  دلیل رقابتی نبودن فضا  مردم انگیزه مشارکت ندارند، بنابراین باید به مردم انگیزه داده شود.

محمد هاشمی رفسنجانی

نمی‌توان چند روز مانده به انتخابات مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد

 پس می‌گویید راهی برای ایجاد انگیزه مشارکت در مردم وجود ندارد؟

من نمی‌گویم وجود ندارد. اما چند روز بیشتر تا انتخابات باقی نمانده! مثلا فرض کنید مردم اگر به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی‌ها، انگیزه نداشته باشند، در این چند روز که نمی‌توان کاری کرد و قیمت‌ها را کنترل و تورم را کم و ارزش پول ملی را بالا برد تا انگیزه پیدا کنند.

یعنی در این  چندروز فرصتی نیست. این‌ها کار‌هایی است که در  بلند مدت باید توسط دولت کنترل شود که اگر فرض کنیم از اول کار دولت دوازدهم و سیزدهم کاری انجام نشده، آن طور که شرایط مطلوب مردم مهیا شود در این چند  روز هم دیگر نمی‌شود کاری انجام داد.

قانون بیست و دو سال از حیات سیاسی اشخاص را محدود کرد/ چرا تعداد تاییدصلاحیت شدگان خانم کم است؟

 در حق زن‌ها اجحاف می‌شود. بانوان نیمی از جمعیت جامعه هستند و در بین آن ها افرادی با تحصیلات عالی، ویژگی‌ها و تجارب بالا وجود دارند، اما  نسبت کسانی که تایید صلاحیت شدند بین زن و مرد برابر نیست و اکثرا آقایان هستند،  یا مثلا قشر جوان دهه  هشتادی در عرصه وجود ندارند یکی از معضلات ما این است که اولا ،قانون سن شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا را از ۳۰ تا ۶۵ سال تعیین کرده در حالی که افراد زیر سی سال بسیاری تحصیلات عالی دارند اما نمی‌توانند به عنوان نامزد در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

این باعث شده قشر جوانی‌ که بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند، انگیزه نداشته باشند. مثلا فرد جوان می‌گوید وقتی من نمی‌توانم نامزد شوم چه دلیل دارد در انتخابات  شرکت کنم؟ یک  جوان  ۳۰ ساله بهترین سال‌های زندگیش را در دوران انقلاب  سپری کرده  است، از طرفی  در سن بالا هم محدودیت داریم، الان دیگر  سن ۶۵ سال سن پیری نیست! بلکه خانم‌ها و آقایان در سن ۷۰ ساله هم توانمند و فعال هستند اما قانون انتخابات آن‌ها را حذف کرده است. ما فرد ۸۰ ساله هم داریم که فعال است بنابراین ۶۵ تا ۷۵  می‌شود ۱۰ سال، از ۱۸ تا ۳۰ سال هم ۱۲ سال  که مجموعا  ۲۲ سال  با قانون برای پویایی سیاسی یک نفر هدر رفته است پس چطور مشارکت را بالا ببریم؟ قانون گفته  جوان ۱۸ ساله می‌تواند ازدواج کند، کار کند، گواهینامه رانندگی بگیرد، اگر جرمی مرتکب شود او را به دادگاه می‌برند. یعنی ویژگی‌هایی که جوان ۳۰ ساله دارد یک جوان ۱۸ ساله هم دارد.

 البته شاید مشکل اصلی جوانان مسائل اقتصادی باشد، نه این که صرفا بتوانند بیایند و خود کاندیدا شوند؟

من بحث قانون را می‌کنم. صحبت شما در مواردی می‌تواند درست باشد. اما قانونی که صراحتا  ۲۲ سال از عمر فعالیت‌های سیاسی یک نفر را محدود کرده بی تاثیر نیست. از آن طرف شورای نگهبان تعداد زیادی  را رد صلاحیت کرده بنابراین چیزی نمی‌ماند. در صورتی که یکی از فاکتورهای انگیزه مشارکت افراد این است که خود برای تغییر شرایط کشورشان تلاش کنند، اما ما  بیش از ۵۰ درصد جامعه‌ را حذف کرده ایم.

خانم‌ها ۵۰ درصد جامعه ما هستند، در دانشگاه‌ها هم دیدیم خانم‌ها درصد بالاتری از آقایان حضور دارند. در مبحث سن هم وقتی یک خانم ۱۵ ساله می‌شود بالغ است و می‌تواند ازدواج کند و فرزند بیاورد. فرض کنید شورای نگهبان اعلام کند که ۳ هزار نفر در تهران تایید صلاحیت شدند، از این ۳ هزار نفر باید ۱۵۰۰ نفر خانم‌ها باشند. اما چندنفر هستند؟ ۱۰۰ نفر هم نیستند. خیلی تعدادشان کم است. این‌ها را ما حذف کردیم؛ بنابراین شرایط مشارکت و فضای انتخابات بین مردم خیلی سرد است. چون انگیزه وجود ندارد.

وقتی به من اجازه شرکت نمی‌دهند چرا باید شرکت کنم؟ در کشور‌های اسلامی خانواده به عنوان واحد اجتماعی تلقی می‌شود و  بحث‌های سیاسی در آن خیلی داغ است . مثلا اعضای خانواده برای راهپیمایی رفتن هم با یکدیگر بحث  تبادل نظر می‌کنند. حالا وقتی که انگیزه‌ای وجود نداشته باشد دیگر خانواده کاری ندارد. بحث هم بشود می‌گویند برای چه شرکت کنیم؟ به این دلایلی که عنوان کردم در بُعد رسانه‌ای و مسئولان فضای انتخابات پرشور و گرم است راجع به انتخابات و مشارکت بحث می‌شود، اما مردم آن طور که دارای انگیزه باشند نیستند.

رهبر انقلاب فرمودند اگر مشارکت پایین باشد باعث شکل‌گیری مجلس ضعیف می‌شود. از طرفی رسانه‌های خارج نشین تلاش دارند تا انتخابات را کم رنگ کنند؛ شما مشارکت را در این دوره چقدر مهم تلقی می‌کنید؟

مشارکت ربطی به این دوره ندارد. مشارکت همیشه در مسائل اجتماعی و سیاسی تعیین‌کننده است البته  ما دشمن داریم و آن طرف آب هم عده‌ای هستند که رسانه‌های مختلفی دارند و علیه موجودیت نظام جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کنند و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، مشارکت بالا بازدارنده خواهد بود مشارکت در انتخابات اصلی است که همه روی آن تاکید دارند و این چهل و یکمین انتخاباتی است که برگزار می‌شود.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام

نه برچسب اصولگرایی به خودم می‌زنم نه برچسب اصلاح‌طلبی

در جلسات جبهه اصلاحات شرکت می‌کنید؟

خیر اگر بخواهم بگویم عضو کدام تشکل هستم،  نه برچسب اصولگرایی به خودم می‌زنم نه برچسب اصلاح‌طلبی.

 به مطهری رای می‌دهم، چون منشاء تحول است/ قالیباف یک پاسدار است و سابقه علمی ندارد

پس حالا که خودتان را منتسب به جریان خاصی نمی‌دانید اگر بخواهید رای بدهید، به سمت قالیباف می‌روید یا مطهری؟ نظر شما به کدامیک نزدیک است؟

 تفکر من به  مطهری خیلی نزدیک‌تر است. علی مطهری بسیاری از افکارش برگرفته از پدرش است.

یعنی تفکراتشان را منشاء تحول در مجلس می‌دانید؟

اگر اجرا شود بله.

چه تفکری از ایشان را منشاء تحول می‌دانید که می‌تواند بهتر از قالیباف باشد؟

شما خانم هستید، راجع به حقوق زن در اسلام چه می‌دانید؟ اما آقای مطهری بهترین حقوق برای زن قائل است او  موانع اقتصاد اسلامی را تعریف کرده  و می‌داند برای حل آن چه باید کرد. آزادی فقط بی‌بندوباری است یا آزادی مشروط به شروطی است که اسلام برای آزادی گذاشته است؟ 

مطهری همه این‌ها را مرتب تهیه کرده است. یعنی همه آن چیز‌هایی که یک نظام حکومتی نیاز دارد، این‌ها را آقای مطهری از قرآن و نهج‌البلاغه و اصول اسلام  آورده او حتی  قبل از انقلاب در دانشگاه تهران سخنرانی می‌کرد، اما قالیباف هیچ سابقه دینی و علمی ندارد! یک پاسدار بوده در حد یک پاسدار ما ایشان را می‌شناسیم، ایشان تئوریسین اسلام نبوده و چیزی نمی‌داند. 

 مطهری اگر نگوییم در جمهوری اسلامی بی‌نظیر است، کم‌نظیر است که البته از نظر من بی‌نظیر است. 

اسلامیت و جمهوریت تفکیک ناپذیرند 

 پس شما اصولگرای اصلاح‌طلب هستید، اما تفکرتان به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است!

امام خمینی بزرگترین اصلاح‌طلب و بزرگترین اصولگرا بودند. اسلامیت و جمهوریت نظام دو رکن تفکیک‌ناپذیر هستند. یعنی ما نمی‌توانیم به نام اسلام علیه جمهوری باشیم یا به نام جمهوری علیه اسلام باشیم. هر کدام به جای خودشان باید محفوظ باشند.

حقوق زن که مطرح می‌شود، فردمحوری است، نوع آزادی که برخی می‌گویند بی‌بندوباری است، ولی در اسلام آزادی است، اما بی‌بندوباری نیست. این را مطهری تبیین کرده است، درست توضیح داده است.

قانون اساسی ما، سندی است بعد از انقلاب باقی مانده و ثمره کار افرادی است که بحث اسلامی آن را ارادی مثل مطهری و شهید بهشتی و امثال آن‌ها بودند و بحث حقوقی آن هم افراد دیگری و بخش‌هایی از آن از قوانین کشور‌های دیگری گرفته شده است.

مردم شب می‌خوابند صبح بیدار می‌شوند نصف پولشان رفته!

مهدی هاشمی رفسنجانی

عملکرد مجلس یازدهم را در این ۴ سال چه طور ارزیابی می‌کردید چقدر در جهتی که باید می‌رفت پیش رفته است؟

 مجلس دو وظیفه دارد؛ یک وظیفه نظارتی و یک وظیفه تقنینی و قانونگذاری. اگر متناسب با مشکلات مردم قانونی بگذارد و اجرا شود مشکلات برطرف می‌شود. مثلا ما قانون مبارزه با فساد داریم، اما نظارت هم لازم است تا  قانون خوب اداره شود که فساد برداشته شود، اما با وجود این قانون متاسفانه فساد‌های کلانی انجام می‌شود این معنایش چیست؟ یا قانون مشکل دارد یا نظارت نیست.

مجلس وظیفه‌اش را انجام نداده است. در عمل است، اگر ما قوانینمان را همان‌طور که تصویب می‌شدند اجرا می کردیم این مشکلات را نداشتیم. مشکلات کشور به این معناست که یا قانون نداشتیم یا اگر داشتیم خوب اجرا نشده است.

اگر قانون نداشتیم مجلس باید قانون تصویب می‌کرد اگر قانون بود، بد اجرا شده و نظارت مجلس ضعیف بوده که نظارت نکرده است. پس با توجه به وضعیت بحرانی کشور، وضعیت خوب نیست ، کاهش ارزش پول ملی یعنی از بین رفتن دارایی و ثروت مردم، شب مردم می‌خوابند نصف پولشان رفته، چرا؟ چون دلار ۵۵، ۶۰ هزار تومان شده است. البته این مسائل فقط مختص به این دوره هم نیست، تقریبا از دوره احمدی‌نژاد شروع شد، در دوره احمدی‌نژاد ارزش دلار یک دفعه چند برابر شد. 

 یکی از نیاز‌های جوانان ما اشتغال است، ما کشور بسیار بزرگ با منابع غنی داریم، ما هم نفت، هم معدن و نیروی کار داریم. ایران از جهت منابع طبیعی کم‌نظیر است. ۳ کشور در دنیا بودند که شرایطشان مناسب بود، یکی ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و ایران. این سه کشور نفت، معدن و نیروی انسانی داشتند.

اشتغال که نباشد فساد ایجاد می‌شود

 ایران خوب از منابعی که داشت استفاده نکرد، بیکاری زیاد است، اشتغال که نباشد فساد ایجاد می‌شود، گرانی ایجاد می‌شود و این‌ها تنها ربطی به دولت سیزدهم ندارد. از سال ۸۴ به بعد این مسائل شروع شد.اگر  بخواهیم عملکرد مجلس به عنوان دستگاهی که هم متولی قانونگذاری و هم متولی نظارت است، ارزیابی کنیم، خوب عمل نکرده است، چون مشکلات زیاد است.

بالاخره قانونگذاری و نظارت وظیفه مجلس بوده در همه دولت‌ها از مجلس اول تا الان. از روز اول وقتی که جمهوری اسلامی تشکیل شد و قانون اساسی نوشته شد، یکی از ارکانش مجلس بود، مجلس، قوه قضائیه، قوه مجریه. مجلس وظیفه‌ای که عرض کردم از روز اول بر دوش او بوده. هر جا خوب عمل کرده وضعیت خوب بوده و هر جا وضعیت بد بوده، بد عمل کرده است.

اگر برجام برای کشور ما خوب نبود چرا ترامپ آن را پاره کرد؟/ نماینده مجلس  چرا با ژست انقلابی  برجام را آتش  زد؟

وظیفه مجلس دوازدهم چیست؟ مردم چه انتظاری  از مجلس دوازدهم دارند؟

به تعبیر مقام معظم رهبری مجلس انقلابی، مجلسی است که مشکلات را بشناسد و راه حل‌ها را داشته باشد و به آن عمل کند. مجلس و نماینده وقتی این مسائل را آگاه باشد و راه حل هم داشته باشد و بتواند مسائل  را برطرف کند می‌شود مجلسی که به نظر من موثر است. اگر فقط حرف زدن و دعوا کردن و نماینده علیه وزیر بگوید و وزیر را استیضاح کند، این‌ها نتیجه اصلاحی نمی‌دهد. بالاخره خوشحال است ممکن است که مسئله شخصی‌اش را حل کرده و آمده چند تا حرف هم به وزیر زده است. فرض کنید که وزیر را مورد خطاب قرار داده و حرف‌هایی را مطرح کرده است این چه سودی دارد؟ باید فردی باشد که هم مشکلات را بشناسد و راه حل داشته باشد و بزرگتر از آن شجاعت و عملکرد داشته باشد.

ما چندین سال است که گرفتار برجام و روابط خارجی و این مسائل هستیم. یک سری از مشکلات ناشی از این موضوع است. مسئولان ما شجاعت ندارند که بگویند مشکلات از این است پس بیاییم قضیه را حل کنیم. فقط سخنرانی می‌کنند. ترامپ آن طرف دنیا برجام را پاره کرد، نماینده مجلس ما هم این طرف برجام را آتش زد! اینکه به درد نمی‌خورد و مشکلات آن‌ها را حل نمی‌کند.

اگر برجام برای ایران مفید نبود آیا ترامپ آن را پاره می‌کرد؟ اما، چون مفید بود آن را پاره کرد تا عمل نشود و ایران بهره‌ای هم از آن نبرد. نماینده ما هم آمد در مجلس ژست انقلابی گرفت و در مجلس آن را آتش زد و  گفت این به درد مردم نمی‌خورد.

گفتنی است طبق قانون انتخابات حداقل سن برای نامزدی در انتخابات ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام است که مصاحبه شونده اشتباها به ۶۵ سال اشاره کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دولت سیزدهم خزانه زمین را خالی تحویل گرفت
۱۶:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دولت سیزدهم خزانه زمین را خالی تحویل گرفت
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۷:۴۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
نزدیک یک سال است گوشت نخوردیم
حلال نخواهم کرد تا قیامت
Iran (Islamic Republic of)
مردم از عملکرد دولت و هم مجلس راضی نیستند
۲۳:۴۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
مردم از عملکرد دولت و هم مجلس راضی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
نودو نه درصد بدبختی ایران از زمان احمدی نژاد شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
ملت فقط و فقط شش سال اول احمدی نژاد را در رفاه نسبی بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
چقدر بدبخت هستیم که اینگونه فسیل ها تفسیر اقتصادی و سیاسی می کنند و هنوز گوش شنوایی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد می گفته اینها همه یکی هستند ی حلقه عجیب و غریب درست کردند و اجازه نمی دهند کسی جز خودشون وارد او حلقه شه
من باور نمی کردم

ولی مبری دانستن بدترین دولت تاریخ ایران در تورم و گرانی حتی از دولت حسن کلید بدتر نشان از صذق گفتار احمدی نژاد دارد
متاسفانه

بله
بدترین گرانی های ایران ایران
رییسی
اکبر رفسنجانی
حسن کلید ساز

بهترین دولت های ایران
احمدی نژاد
خاتمی
موسوی

و مردمی ترین دولت و صادق ترین دولت فک کنم دولت شهید رجایی
بوده

که بدور از سیاسی بازی بود
ولی متاسفانه بقیه دولتی سیاسی بازی دورنشپن موج می زد که بدترین نکته ضعف همه دولت ها جز دولت شهید رجایی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
گرانی 50 درصد از زمان حسن روحانی شروع شد و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد.
گرانی 100 درصد از زمان دولت رئیسی شروع شد و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
پیری وهزارفراموشی
Iran (Islamic Republic of)
حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
۱۳:۵۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
این چه قانون و عدالت کشور اسلامی است که در این مدت 25 ماه است که متأسفانه مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران بررسی رسیدگی نشده است چرا؟
هیچ کسی هم در مخابرات ایران، تهران، دولت، مجلس وغیره پاسخگو و جوابگو نیست و از سال 1400 تاکنون هم نبوده است چرا؟
حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
باید یک بررسی وآسیب شناسی کلی در سیاست های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی انجام شود پایه و اساس برخی سیاستها اشتباه بوده که در دوره های بعدی هم اصلاح نشده و همان رویه دنبال شده است برنامه های توسعه کشورمنطبق براساس واقعیت تدوین شود و دولت مردان در راستای آن قدم بردارند و هرگونه نرسیدن به اهداف و اجرای برنامه در زمان معین بررسی و اصلاحات آن انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ «۷»

و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً (نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر كفران كنيد البتّه عذاب من سخت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
یکی نیست تورم جمع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
ساز با دنیا وگشودن درهای دیپلماتیک وگذشت از سد تحریم‌ها کلید واژه گرانی است هردوت دیگه هم بیاد کاری از دستش بر نمیاد بی خیال اعراب وفلسطین بود تا نتیجه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
با سلام، گرانی توهم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
در سال 1400 کارگران و برخی کارمندان مبلغ 8 میلیون و 500 هزار تومان عیدی دریافت کردند ولی متاسفانه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبلغ 1 میلیون 500 هزار تومان دریافت کردند آیا این عدالت است آیا این بی قانونی و بی عدالتی نیست.
در سال 1401 کارگران و برخی کارمندان مبلغ 12 میلیون و 500 هزار تومان عیدی دریافت کردند ولی متاسفانه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبلغ 1 میلیون 800 هزار تومان دریافت کردند آیا این عدالت است آیا این بی قانونی و بی عدالتی نیست.
در سال 1402 کارگران و برخی کارمندان مبلغ 15 میلیون و 500 هزار تومان عیدی دریافت کردند ولی متاسفانه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبلغ 2 میلیون 500 هزار تومان دریافت کردند آیا این عدالت است آیا این بی قانونی و بی عدالتی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا کردی از نسیم شهر بهارستان
۲۰:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
بیش از 2 سال ‌‌‌‌است هنوزوام فرزنداوری رو نتونستم بگیرم
و عتراض هم می کنم متأسفانه هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس عامل اصلی همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور هستند.
۲۰:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس عامل اصلی همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور هستند.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۰:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تورم دوران احمدی نژاد قابل قیاس با دوران روحانی و دولت فعلی نیست. این را همه می‌دانند. ضمنا
تورم از اول انقلاب وجود داشته. دلار ۱۰ تومانی قبل از انقلاب ، دو سال بعد از انقلاب ۴۰ تومان شد. در پایان جنگ هم ۲۰۰ تومان بود و در دوران آقای هاشمی هم ۶۰۰ و ۸۰۰ و در پایان دوران خاتمی هم ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰
پس افت ارزش پول همیشه بوده . منتها از سال ۹۶ به بعد اوضاع بسیار بدتر شد و در دو سال اخیر هم که دیگر همه با تمام وجود درک کردند. که هم ناشی از تحریم‌ها بود و هم بی کفایتی و کار نابلدی هم دولت روحانی و هم دولت فعلی. هم مجلس قبلی و هم مجلس فعلی.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
نه اینا که گفتن تورم رو یه رقمی میکنیم صد رحمت به دولت قبل حد اقل 4 سال اول قیمت هارو تاحدی نگه داشتن خبر دارین تو این 3 سال دولت فعلی بیش از 400 درصد خیلی از اجناس رشد قینت داشته بعد اقایون مدعی هستن کار شده واقعا در سفره مردم چی دیده میشه بدون تعصب مردم فقیر تر شدن غیر از اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تنها دولتی که به فکر قشر ضعیف و کارگر که 99درصد ایران را تشکیل می دهند بود دولت آقای احمدی نژاد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
من در دولت احمدی نژاد تونستم سیم کارت بخرم
ماشین بخرم
راحت میتونستم گوشی عوض کنم و خیلی هم راضی بودم
اما الان به شکر خدا نه ماشین ونه موبایل و نه میتونم زندگی کنم فقط کار و بدهکاری?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
الان واقعا هیچ وسیله رو نمیتونی تبدیل به احسنت کنی اگه هم خواستی باشی انجام بدهی یا باید ارث گیرد بیاد یا یک پول مفت یا وامی که تا آخر عمرت قسط بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ «۷»

و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً (نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر كفران كنيد البتّه عذاب من سخت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یک تورم سال نود داشتیم و باعث نارضایتی مردم از وضع موجود
یک ابر تورم سال ۹۷و باعث نارضایتی خیلی از احاد مردم
و یک ابر ابر ابر تورم سال ۱۴۰۲و باعث نارضایتی توده بیشتر مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
هاشمی انگار در خواب تشریف دارند این گرانی وتورم خود افزای حداقل ده برابری مسکن خودرو ارز طلا ووووو در زمان روحانی استارت زده شد کجای کارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یک تورم سال نود داشتیم و
یک ابر تورم سال ۹۷که درامد ملت با تورم جلو نرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تا سال ۹۷ اگر همه چیز عالی نبود ،،،وضعیت اینقدر تاسف بار نبود از سال ۹۷ تورم وحشتناک که افزایش دزاندها با تورم جلو نرفت و نارضایتی شدید مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تولید نقدینگی توسط بانک ها باعث گرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
احسنت هرکسی غیر این رو گفت داره آدرس غلط میده،
بانک عامل اصلی تورمه و عوامل دیگه مثل بی انضباطی مالی دولت، رانت خواری شدید پالایشگاه، پتروشیمی فولاد و معدن توی رده بعدی و آخر از همه تحریمه.
بانک ها برای بار سومه ورشکسته شدن و هزینشو مردم با تورم و افزایش نرخ دلار میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی وحشتناک وحشتناک از سال ۹۷ رقم خورد و ادامه ........
Iran (Islamic Republic of)
عباس مروتی
۱۸:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی زمان دانش جعفری شروع شد و ادامه پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
عباس مروتی
۱۸:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی زمان دانش جعفری شروع شد و ادامه پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
افراد سوء استفاده چی در بازنشستگان و آدمهای نفوذی در مجموعه خبرنگاران جوان که بالا صفحه میگن نظرات در حال بررسی هستند، بعد اینگونه بیانیه صادر می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تجمع بازنشستگان مخابرات در استان‌ها مختلف + عکس و مطالبات

تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

بازنشستگان مخابرات ایران به روال هفته‌های گذشته در اعتراض به‌ عدم اجرای آیین نامه ۸۹ تجمع کردند.



به گزارش ایلنا، بازنشستگان مخابرات ایران، امروز، دوشنبه ۷ اسفندماه، به روال هفته‌های گذشته در تهران، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، هرمزگان، گیلان، استان مرکزی، کردستان و… تجمع کردند.



این پنجاه و سومین تجمع بازنشستگان مخابرات در اعتراض به بی‌توجهی سهامداران عمده و مدیران مخابرات، به آیین‌نامه ۸۹، به روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی درسال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، مشکلات بیمه تکمیلی وعدم پرداخت مطالبات سالهای گذشته به نرخ روز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی و بدبختی مردم از زمان اکبر رفسنجانی شروع شد...
Iran (Islamic Republic of)
ali13
۱۸:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
حاج آقا آلزایمر سیاسی گرفتید مثل اینکه فرموش کردید بنزین و مرغ و دیگر نیازمندیهای مردم رمان ریاست جمهوری اخوی گرامیتان گران شد یادتونه اخوی می گفتن چرا قیمت بنزین توی کشورهای همسایه گران تر از ایران باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
این گرانیها نتیجه سیاست های غلط امور خارجه دولت های قبل و الان است و تا این مسیله حل نشود اوضاع بدتر و بدتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
جدی می فرمایید پس اینها را من از کجا در آوردم........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار، انگلیس جنایتکار و ناتو جنایتکار از سال 2001 تاکنون در افغانستان و منطقه خاورمیانه سکوت نمی‌کرد. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی سکوت نمی‌کرد. اروپا جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار، عربستان سعودی جنایتکار، امارات جنایتکار، ترکیه جنایتکار و اسرائیل و مزدورانشان از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
در تاریخ 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سازمان بورس متأسفانه هر سال سود سهامداران در بورس پایمال و ضایع می کند و تاکنون هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اصلا دولتها تقصیر ندارند برای گرانی و فقیر شدن روز به روز ملت ایران وقتی ثروت کشور ما باید جور چند کشور های دیگه را سروسامان بدهد سوریه لبنان عراق آفریقا یمن دیگه چیزی تهش نمیمونه کشور و مردم را ثروت مند کنه واقتصاد را رونق بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اگه جلو دشمنان را بیرون ایران نگیرند میان از تو خونه می‌کشند بیرون می‌برند و خانوادت را هم جلو چشمت ....پس لطفا یه نگاهی به همون کشورها بندازید بعد نظر بدید ذهن مردم را مسموم نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
دشمن باید پشت دروازه نگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
این ها هیچ کدوم نه اقصاد می دانند و نه سیاست و نه علم مملکت داری. این ها هرکاری نوانستند کردندو الان مملکت به بن بست رسانند. اینها همه دارای مغز ها ی فسیل شده...مملکت نیاز به افرادی جوان و دلسوز و تحصیل کرده و متخصص با فکر نو و علم اقصاد و سیاست مملکت داری و نعامل با دنیا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احسنت گل گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
برای نابودی دنیا...جهان را به مدیران ایران بسپارید هیچ تپه ای را خالی نمیگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اشتباه نکن از زمان حضرت آدم شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تاوقتی در کشور ما کسانیکه به فرهنگ ما و به اقتصاد ما در زمان مسولیت خیانت می‌کنن و در این خصوص مجازات نمیشن و حتی بعد مسولیت راست راست تو خیابون راه میرن و به ریش منو تو می‌خندن هیچ چیز این مملکت درست نمیشه، کسانیکه به خاطر مسائل شخصی مسائل اصلی مملکت رو به بازی میگیرن و 80میلیون ملت رو بازیچه خودشون می‌کنن و هیچ تنبهی نمیشن، میشه همین وضعیتی که الان می‌بینیم و هرچی بریم جلوتر بهتر که نمیشه هیچ بدترم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی تقصیردولت ومسئولین وکنترل نکردن احتکارکالاواختلاس است وقتی که کالارااحتکارمیکردن به بهانه ی کم شدن کالاوبالابردن قیمت کسی نتونست کاری بکنه ازمسئولین ومردم‌باخریدزیادوذخیره سازی به این گرانی هادامن زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یارانه نقدی هم یکی‌از علل تورن بود و هست
Iran (Islamic Republic of)
مشکلات مردم و کشور متأسفانه بعد از مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین شروع و آغاز شده است.
۱۶:۱۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
مشکلات مردم و کشور متأسفانه بعد از مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین شروع و آغاز شده است.
Iran (Islamic Republic of)
دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی اما متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟
۱۶:۰۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی اما متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
گرانی از زمان احمدی‌نژاد شروع شد 100 درصد فقط دروغ است
۱۶:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی از زمان احمدی‌نژاد شروع شد 100 درصد فقط دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
چرا خصوصی‌سازی در ایران شکست خورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
چون خصوصی های این نخبه و دانشمند نبودند بلکه مافیای بودند و رانتخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
بخش خصوصی اززمان رفسنجانی شروع شده است و متأسفانه کل کشور ایران را گرفتار کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
حرف دل همه بازنشستگان تامین اجتماعی
۱۵:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
قانون و عدالت را در مورد پرداخت وام بازنشستگان تامین اجتماعی را رعایت کنید
و این در حالی است که متأسفانه هنوز هم وام های 2 ، 5، 7، 10، 12، 15 و 20 میلیونی را به برخی بازنشستگان تامین اجتماعی ندادند چرا؟
ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه 20 میلیونی بازنشستگان غلط و اشتباه است سازمان تأمین‌اجتماعی وام قرض‌الحسنه 20 میلیونی را بدون ثبت نام باید به حساب همه بازنشستگان تامین اجتماعی واریز کند.
حرف دل همه بازنشستگان تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اگر در اسلام حرام و حلال وجود دارد پس دریافت حقوق مبلغ 60 تا 70 میلیون تومانی مدیران و مسئولان 100 درصد فقط حرام است.
اگر در اسلام حرام و حلال وجود دارد پس دریافت حقوق مبلغ 70 تا 100 میلیون تومانی نمایندگان مجلس 100 درصد فقط حرام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
۰۸:۵۳۰۷ اسفند ۱۴۰۲
عیدی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری اول اسفند ماه واریز شده است | ولی اما متأسفانه پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی تاکنون هیچ خبری نیست چرا؟

کارگران امسال چقدر عیدی می‌گیرند؟ 15 الی 16 میلیون تومان!/ بازنشستگان تامین اجتماعی امسال چقدر عیدی می‌گیرند؟ 2 میلیون و 500 هزار تومان! شرم آور و تاسف بار است که بازنشستگان تامین اجتماعی با سابقه 30 الی 35 سال پرداخت حق بیمه مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان عیدی پرداخت می کنند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تامین اجتماعی
۱۵:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت به‌ جای حمایت زیر پای بازنشستگان تامین اجتماعی را خالی می‌کند/ هیچ کمکی به بازنشستگان تامین اجتماعی توسط دولت نمی‌شود دولت به جای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی زیر پای آنان را خالی می‌کند دولت هیچ نوع کمکی به بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌کند. بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایط معیشتی خوبی قرار ندارند و تأمین هزینه‌های زندگی برای آن‌ها بسیار سخت شده است. دولت تنها به پولداران و سرمایه‌داران کمک می‌کند.
چه تفاوتی بین کارگر شاغل و بازنشسته وجود دارد که شاغل 16-15 میلیون تومان عیدی می‌گیرد ولی کارگر بازنشسته که مشکلاتش قطعا چند برابر شاغل است باید 2 میلیون و 500 هزار تومان بگیرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی در کشور هیچ ارتباطی و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد و از سال 1392 تاکنون هم نداشته است و این در حالی است که گرانی در سال 1397 شروع و آغاز شده است و نه سال 1391
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور 100 درصد فقط در زمان روحانی و هم رئیسی شروع و آغاز شده است که متأسفانه هنوز هم که مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور حل وفصل نشده است و همچنان نیز ادامه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی 50 درصد فقط از زمان دولت حس روحانی شروع شد و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد.
گرانی 100 درصد فقط از زمان دولت رئیسی شروع شد و ربطی به احمدی‌نژاد ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اتفاقا تنها دولتی که تونست تا حدی بیشتر از دولت‌های دیگه جلوی تورم افسار گسیخته را بگیره و کارخانه ها را را بندازه همین رئیسی هست.در دولت روحانی دلار ۳۰۰۰ تومانی با با بیش از ده برابر افزایش ۳۵۰۰۰ تومان شد ولی آیا در دولت رئیسی دلار دوبرابر شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانترین دولت تاریخ ایران اول هاشمی بعد رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان رفسنجانی تورم نبود؟ زمان خاتمی گوشت یه شبه از 500 تومن نشد سه هزار تومن؟ گرانی از روز اول حکومت بوده ربطی به دولت ها نداشته مشکل از جای دیگه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان احمدی نژاد نفت بشکه ای صد دلار میفروختیم ولی چون تحریم بودیم دستمون نمیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
پس دولت سیزدهم اومده چه غلطی بکنه.تو وعده های انتخاباتی که می‌گفتند ربطی به تحریم نداره و ۶ ماه تورم را صفر میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شیر مادرت حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احسنت پاینده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد ولی کسانیکه نمک این گرانی رو عمدا زیاد کردن خاندان شما و اصلاح طلبها بود چون احمدی نژاد پته شما رو ، رو آب ریخت، چرا شما واقعا ما مردم رو......... فرض کردید، روحانی بعد مرگ هاشمی مملکت رو رها کرد افتاد دست نوبخت و جهانگیری و زنگنه و داداش جونش و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یه بار دیگه که به اصلاح طلبها رای بدین کاری باهاتون میکنن که تو کوچه ها بخوابین اونم بدون امنیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اصلا همه چی تقصیر احمدی نژاده؛خدایا پناه برا خودت.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تقصیر یک فرد یا شخص خاصی نیست.

این شرایط مختص درآمد بر پایه اقتصاد تک محوری یا همان اقتصاد نفتی است.

این نعمت خدادادی هم می تواند کشوری را بدبخت و هم کشوری را خوشبخت کند.

به عنوان مثال کشور اروپایی نروژ، در نزدیکی قطب شمال است. نفت هم دارد. نه رنگ جنگ را دیده، نه رنگ تحریم‌. کسی هم با آن کاری ندارد. صادراتش را متکی بر نفت نکرده و سایر محصولات مثل چوب، گوشت گاو، شیر، گوشت آبزیان را نیز صادر می کند. از طرفی دیگر درحالی‌که اغلب کشورهای نفت‌خیز دنیا درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خود را صرف هزینه‌های جاری می‌کنند، نروژ مشغول پس‌انداز کردن پول حاصل از فروش نفت خام و گاز در یک صندوق مستقل است و ...

این برای کشورهایی از این دست به معنای واقعی کلمه، یعنی برنامه ریزی برای امروز و فردا.

مشکل اصلی اقتصاد کشور ما نفر یا شخص خاص نبست، بلکه مشکل کشور ما نداشتن اقتصاددانان های خبره و زبده و عدم داشتن پلان برنامه ریزی برای امروز و فرداهای فرزندان این مرز و بوم است.

لازم به ذکر است که دانش اقتصاد بر پایه اقتصاد آمریکایی، نتیجه اش می شود، شیلی در زمان ژنرال پینوشه جلاد و خونخوار. بنابراین اقتصاددانانی که دارای این علم از اقتصاد هستند و پرورش یافته علوم اقتصادی بر پایه مکتب آمریکایی هستند، به هیچ وجه من الوجوهی اجازه نمی دهند اقتصاد کشور با بهبود روبرو شود.
Spain
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد یک مرد ،یک انسان ،یک جواهر خداوند متعال عمر با عزت بهش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خداعمرش بده ولی جواهر نبود. ایشون با اجرای طرح یارانه در اصل با تورم و گرانی بعدش مردم را نابود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد تنها رییس جمهوری بود که وام دانشجویی رو زیاد کرد تا ماها درس بخونیم.تنها کسی بود که جاده بندر کرمان رو دوبانده کرد.انرژی هسته ای رو رونق بخشید.هزاران کار برا ی این مملکت کرد.خدا خیرش بده
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۴۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
قفل ها را شکست ، بازرس هارا فراری داد ، برای شورای امنیت شاخ و شانه کشید و کلی تحریم و مصائب برای این ملت درست کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ولی ایران را به اوج عزت و عظمت و پیشرفت رساند که غربی ها از ترس به فکر جلوگیری از پیشرفت های علمی کشور افتادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
کاهش تورم ، نظارت برقیمت ها ، شفافیت وعدالت اجتماعی درپرداختی ها ، ارزش پول ملی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
من الان ۵۰ساله هستم از زمانی دست راست وچپم را تشخیص دادم دراین کشور گرانی بود وروز به روز بیشتر شده که در وضعیت فعلی گرانی وحشتناکی را شاهدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی را گردن احمدی نژاد بیندازید! زمان احمدی نژاد پراید شش میلیون تومان بود الان ۳۰۰ میلیون تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد ولی کسانیکه نمک این گرانی رو عمدا زیاد کردن خاندان شما و اصلاح طلبها بود چون احمدی نژاد پته شما رو ، رو آب ریخت، چرا شما واقعا ما مردم رو......... فرض کردید، روحانی بعد مرگ هاشمی مملکت رو رها کرد افتاد دست نوبخت و جهانگیری و زنگنه و داداش جونش و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
پس این دولت چکاره هست ؟ گرانی از هر زمانی شروع شد شما وظیفتونه درست می‌کردید .شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم هم یادمون نرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد ولی کسانیکه نمک این گرانی رو عمدا زیاد کردن خاندان شما و اصلاح طلبها بود چون احمدی نژاد پته شما رو ، رو آب ریخت، چرا شما واقعا ما مردم رو......... فرض کردید، روحانی بعد مرگ هاشمی مملکت رو رها کرد افتاد دست نوبخت و جهانگیری و زنگنه و داداش جونش و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ایجاد درامد ازطرق مختلف نه فقط نفت وگاز طرق مختلف وهزینه جهت ساخت کشور نه فقط حراج زمین وساختمان بلکه جاده وریل و صنعتی شدن کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اصلاحات باید از داخل کشور شروع شود وسپس سیاست خارجی
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۱:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
الان دیوار کوتاه تر از دیوار احمدی نژاد پیدا نکردید
مشتی هر چی مشکل هست از زمان حکمومت فامیل شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اینکه این گرانی و تورم ادامه داره بازم به این دولت ربطی نداره...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
حکایت کی بود کی بود ما نبودیمه...!!! هیچکی الان گردن نمیگیره
من به عنوان یک قطره از این دریا از حقم نمیگذرم چون من امثال من زندگی شون به فنا رفت جواب 70-80میلیون آدم چه جوری میخوان بدین
من که واگذار میکنم به خدا حقمو از اون دنیا از تک تک تون میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد ولی کسانیکه نمک این گرانی رو عمدا زیاد کردن خاندان شما و اصلاح طلبها بود چون احمدی نژاد پته شما رو ، رو آب ریخت، چرا شما واقعا ما مردم رو......... فرض کردید، روحانی بعد مرگ هاشمی مملکت رو رها کرد افتاد دست نوبخت و جهانگیری و زنگنه و داداش جونش و......
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تو این ۴۵ سال همجور نماینده ایی را امتحان کردیم
اکثر قریب به اتفاق بفکر معیشت مردم و بیکاری جوانها نبودن
البته نا گفته نماندکه همشون دم از امام زمان( عج ) و اینکه چرا اقا ظهور نمیکنه میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
جدی میفرمایید؟! پ اینهمه موسسه و بانک خصوصی رو کی مجوز داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت سیزدهم تو شروع دولتش از اقتصاددانان نظرسنجی کرد همه اقتصاددانان معتبر کشور گفتن که افزایش یارانه ها کار بسیار اشتباهی پس چرا به حرفشون عمل نکرد اگه نمیخاست عمل کنه خب چرا دعوتشون کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت دوازدهم با یه مقدار افزایش قیمت ها همه اعتراض میکردن ارزش پول ملی افت کرده حالا چی شده کسی صداش در نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
باید سن شرکت در تمامی انتخابات بین 30 تا 60 سال بشه
مدرک تحصیلی هم متناسب و مرتبط باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سن باید بین ۳۵ تا ۶۰ سال باشه و مدرک دکترای دانشگاه دولتی معتبر بخصوص دانشگاه شریف . از بین نخبه های اون دانشگاه و رشته های مرتبط با اقتصاد . دکترای اقتصاد نه رشته ی دینی عربی ، نقشه کشی ، نساجی ، صنایع غذایی، تربیت دبیری و ...
کسی را انتخاب کنند که فیزیک ، شیمی، ریاضی، انگلیسی و علم اقتصاد خوانده باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
برادر مرحومان رکود دار تورم بود قانون افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها و افزایش نخر بنزین در آغاز هر سال را هنوز یادم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ایشون انگار تورم سنگین دوران برادرشون رو یادش نمیاد یا عمدا یادش رفته
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۲:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ایشون نباید یادش بیاد چون تو رفاه بودن مثل ما ها تو بدبختی نبودن عزیزم.
ضمنا بهشون سخت هم گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
والا من درسال ۸۵ دردوران احمدی نژاد حقوقم پانصد هزار تومان بود بعد سکه ۲۲۰ هزار تومان بود یعنی من اون زمان معادل دو سکه و نیم حقوق میگرفتم. الان حقوقم ۱۷ میلیونه. خودتون قضاوت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
درود بر دکتر احمدی نژاد که در قلب حداقل ۸۰ میلیون ایرانی جای داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دولت دکتر احمدی نژاد بنیانگذار گرانی در کشور عامل نابودی بسیاری از ارکان اقتصادی کشور از جمله وزارت بازرگانی خروج میلیونها ارز پول نفت بشکه ای 150 دلاری از کشور به بهانه سرمایگزاری در کشورهایی که پشتوانه قانونی سرمایهگذاری بسیار ضعیف داشتند و در نتیجه ضايع شدن سرمایه ها در این کشورها شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
گرانی بود ولی نه اینکه با تدابیر دولت تدبیر و امید حسن روحانی پول کشور به بی ارزشترین پول دنیا سقوط کنه تمام کارخانه هامون و همچنین سایت هسته کشور و صدها مورد دیگه را تعطیل کنی، و چه بسا اگر دوره دولت تموم نمیشد میخواست موشک‌ها را هم تسلیم آمریکایی ها کنن، به امید گوشه چشمی از دشمن قسم خورده ایران وایرانی.هر کسی که خون ایرانی تو رگهای جریان داره حاظر نمیشه امنیت کشورش را به دست دشمنانش بسپاره.و پشت به کشورش کنه ووطنش را بفروشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
انگار خبر از کارخانجات نداری و تبلیغات رورباور کردی نداشتیم بدتر از این دوره ریاست جمهوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
از سال 57شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ما رو که به فنا دادین. خدا به دادِ بچه هامون برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
مرسیکه مبدا تاریخ گرانی رو مشخص کردی کار بزرگی کردی مرد.
آخه تو که خوب میدونی با خصوصی بازی دوره اکبرتون و مجوز دادن به موسسه و بانک خصوصی خاتمی کلید گرونی رو زدید.
گرونی دوره احمدی هم بجای خود،
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۸:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
به جای اینکه همش مقصر رو دولت های دیگه بدونیم، هیچ وقت کشور سروسامان نمیگیره دولت بعدی هم همه چی رو میندازه گردن رئیسی. بهتره بجای مقصر پیدا کردن وشونه خالی کردن به فکر راه حل باشیم واز نخبگان هر دو گروه استفاده کنیم چون وضعیت وضعیت خوبی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
آقای روحانی 4سال اول همش میگفت دولت قبل...ببین آقای رئیسی محجوب نسبتا چند بار گفته دولت قبل ..فقط داره خدمت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
آقای رییس تون خودش کمتر میگه چون برای آینده دارن براش برنامه ریزی میکنن به وزیراش میگه بگن
Iran (Islamic Republic of)
ن لیبرالیسم،ن رانتخوری،منابع ملی،برای ملت
۰۸:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یعنی این سبک حرف زدن برای دهه شصت بود،این سبک صحبت ک گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد ،توهین ب شعور مخاطبه!آقای هاشمی،چیزی گران نشده،ارزش پول ملی ه ک پایین اومده!باید دلایلش گفته بشه و علت بوجود اومدن اون دلایل!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
عجب .این مدلی ندیده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
پیرشدی و کم حافظه.گرانی از همان سال ۵۷و ۵۸ شدوع شد .با تبدیل بنزین ۱۰ ریالی به ۵۰ ریالی و کوپنی کردن آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
شما خوبید هیچی رو گردن نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خود شما معاون اجرایی بودید چه کردید ؟ حالا این تورم و مشکلات محصول شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خاک فقط خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
یعنی شما اصلا وقت نداشتید به وضعیت مردم رسیدگی کنید
چند روزه مانده به انتخابات حرفهای قشنگ و زیبا بعدش دوباره همین آش و هم کاسه
مردم دیگه بیدار شدند
دارنند می‌بینند هیچ مسولی به فکرشان نیست
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۰۸:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
جدای از انتقاداتی که به احمدی نژاد هست ولی در دوره احمدی نژاد مردم ایران در مقیاس جهانی، بالاترین سطح درآمد و رفاه رو نسبت به ادوار دیگه داشتن.
با حقوق حدود یک میلیون تومانی که خیلی ها می گرفتند انگار ماهی ۱۰۰۰ دلار درآمد داشتیم . چیزی معادل ۶۰ میلیون الان که کمتر کسی می گیره.....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
این قیمت دلار (۱۰۰۰ تومان) احمدی نژاد تحویل گرفت نزدیک ۵۰۰۰ تومان تحویل داد و رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد وقتی دولت را تحویل روحانی داد دلار حدود 3 هزار تومان بود

و عامل اصلی گرانی دلار رفسنجانی مرحوم ،باهنر و لاریجانی بودند
که سال 90 بانک مرکزی را مستقل کردند

وهمدستان داخلی و خارجی آنها نیز دلارها را به کران ترین قیمت خریدند و به امارات منتقل کردند

جمشید بسمه الله

به نظر من همان اکبر رفسنجانی ،باهنر ،لاریجانی و بهمنی رییس بانک مرکزی بودند


که می خواست شش سال عالی مملکت داری احمدی نژاد را خراب کنند تا بی عرضگی خودشان بچشم نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
از وقتی یادمه زمان هاشمی رفسنجانی مردم بدبخت بودن. لباس نداشتن بپوشن. فقط زمان خاتمی اوضاع مردم یه کم خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تورم دوره رفسنجانی یادت رفته ؟
تفاوت اون دوره با دوره‌های فعلی صرفا عدم وجود شبکه‌های اجتماعی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
از اون موقع که یادم هست زمان هاشمی رفسنجانی تورم و گرانی داشتیم ، گردن احمدی نژاد نیندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد با ایجاد یارانه ۴۵ تومانی و گران کردن اجناس به ۱۰ برابر قیمت سهم عمده ای در گرانی ها داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
احمدی نژاد شش سال که مملکت دست خودش بود
و بانک مرکزی توسط مجمع به رهبری اکبر رفسنجانی و با معماری باهنر و دستاری لاریجانی از دولت جدا نشده بود پایین تورم را و نرخ سود تسهیلات را داشتیم نرخ سود تسهیلات یک رقنی شده بود

ولی با معماری باهنر و دستیاری لاریجانی طرح استقلال بانک مرکزی از دولت تصویب و به رهبری رفسحانی در مجمع مهر تایید خورد

با هنر نمایی دکتر بهمنی رییس وقتی بانک مرکزی آن بلایی سر مملکت و ارزش پول ملی آمد که نباید آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
کی بود کی بود من نبودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
نه مادر عروس خانم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سن نامزدها تا ۷۵ سال هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
بله ولی دولت سیزدهم سرعتش رو به نهایت رسوند.واینها بیشتر از برکات اصولگرایان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
بخواب بابا پتو یخ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
در دوره احمدی نژاد با شعار یارانه و عدالت اجتماعی تمام سوبسید ها ویا یارانه ها رو قطع کردند و باعث بی نظمی و آشفتگی در مباحث مالی کلان شدن و حالا کسی رو می خواد که وضعیت رو به حالت سابق برگردونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تو حتما از اون ثروتمندانی که

وقتی یارانه به تو نمی دهند اعتراض می کنی بیت المال مال همه است پس چرا به ثروتمندان نمی دهند

و وقتی سهمیه بنزین به مستضعفانی که خودرو ندارند نمی دهند
نمی فرمایید بنزین ثروت ملی است و همه از آن سهم دارند حتی کسانی که خودرو ندارند ؟؟؟؟؟!!!!

بله شما این جنس افرادید !!!!


فقط خود را می بینید و شکم سیری ناپذیر تان و چشن تنگ دنیا دوستتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اگر گرانی از زمان احمدی نژاد شروع شد، پس دولتهای بعد چرا اومدن؟! چرا جلوی گرانی رو نگرفتن؟! به چه دردی میخورن پس دولتها؟!
۱۲
آخرین اخبار