شهید محلاتی؛ اولین گوینده انقلاب اسلامی ایران

شیخ فضل الله محلاتی مجاهدی بود که با جمله معروف «بسم الله الرحمن الرحیم. این صدای انقلاب اسلامی ایران است» صدای انقلاب را به گوش همگان رساند.

شهید فضل اللّه مهدی زاده محلاتی، در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۰۹ ش، در خانواده‌ای متدین و با ایمان، در شهر محلات چشم به جهان گشود.

شهید محلاتی در شش سالگی، دوران تحصیل را از مکتب خانه «مدرسه میرزا» شروع کرد و بعد‌ها با موفقیت به اتمام رساند. آنگاه با دلی پرشور و علاقه‌ای سرشار، به جرگه طلاب علوم اسلامی پیوست. او در سال ۱۳۲۴ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتید و فضلاء حوزه کسب فیض کرد.

او از محضر بزرگانی چون: حضرت امام خمینی رحمه الله، علامه سید محمد حسین طباطبایی، آیت اللّه حائری یزدی، آیت اللّه صدوقی، شهید مرتضی مطهری و سایر اساتید بهره‌ها جست.

شهید محلاتی، از پیروان مخلص مقام ولایت و امامت بود. او به حضرت امام خمینی(ره) عشق می‌ورزید و اطاعت از دستورات ایشان را بر خود لازم می‌دانست.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه العظمی خامنه‌ای در این باره چنین می‌فرمایند: «به قدری ایشان [شهید محلاتی] به امام علاقه داشت و اعتقاد به نظرات امام داشت که هر موقع امام یک چیزی را بیان می‌کرد، مثل یک امر تعبدّی برایش لازم الاجرا بود... و اعتقاد و ارادت ایشان به امام، ... یکی از عوامل تحرک مستمر و خستگی ناپذیر ایشان بود... متقابلاً امام هم به ایشان علاقه داشتند»

شهید محلاتی، از شخصیت‌های محبوب و مورد علاقه و اعتماد حضرت امام خمینی(ره) رحمه الله بود. بر همین اساس، حضرت امام او را به نمایندگی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ که حساس‌ترین نهاد انقلابی در کشور بود ـ منصوب فرمودند.

رابطه قلبی امام امت و شهید محلاتی به حدی بود که وقتی شهید محلاتی به شهادت رسید، حضرت امام(ره) بسیار متأثر شدند و در عزای یار باوفای خویش، سخت گریستند.

شهید محلاتی در دوران مبارزات علیه طاغوت

فعالیت‌های سیاسی شهید محلاتی، از سال ۱۳۲۶ و به دنبال آشنایی او با فداییان اسلام و مرحوم آیت اللّه کاشانی شروع شد.

او در این باره چنین می‌گوید: «در همان سال‌های اوّل، در منزل آیت اللّه سید محمد تقی خوانساری با فداییان اسلام ارتباط پیدا کردم. فداییان اسلام از جمله مرحوم نواب صفوی و مریدان ایشان، به منزل آقای خوانساری می‌آمدند و در آن جا ضمن آشنایی با ایشان شروع به همکاری با آنان کردم».

در اول اسفند ۱۳۶۴، نماینده حضرت امام خمینی رحمه الله در سپاه پاسداران، حجت الاسلام و المسلمین شیخ فضل اللّه محلاتی، به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس، به اسامی حجج اسلام ابوالقاسم رزّاقی، سید نورالدین رحیمی، غلامرضا سلطانی، مهدی یعقوبی و ابوالقاسم موسوی دامغانی، و نیز آقایان محمد کلاته‎ای، علی معرفی زاده و سید حسن شاهچراغی و چند تن از قضات و مسئولان دیگر، عازم جبهه‌های جنگ بودند که هواپیمای حامل آن‌ها، مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت، این هواپیما در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز سقوط کرد و همه سرنشینان آن ـ که نزدیک به پنجاه تن بودند ـ به شهادت رسیدند.

به این ترتیب، شهید محلاتی بعد از سال‌ها مبارزه و حضور در جبهه، روحش به سمت آسمان پرواز کرد و نامش برای همیشه ماندگار شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.