ساخت منطقه آزاد تجاری «دوغارون» در پهنه ۲۵۷ هکتاری کلید خورد

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: کار ساخت مرحله یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی «دوغارون» خراسان رضوی در پهنه‌ای به وسعت ۲۵۷ هکتار از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

محسن پوراحمدی روز دوشنبه در دیدار با فرماندار تایباد گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار پیش بینی شده که به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به شروع عملیات ساخت و ساز مرحله اول آن در زمان حاضر فقط در ۲۵۷ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در مرحله اول بخش مهمی از این پهنه به ایجاد فضای تولیدی، شهرک صنعتی و معدنی مشترک با کشور افغانستان و صنایع بسته بندی و فرآوری اختصاص یافته است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد اظهار کرد: در مرحله اجرای فاز اول این منطقه حدود ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه دوغارون مشغول به کار و فعالیت خواهند شد.

وی گفت: هم اکنون با مطالعات و بررسی سوابق حوزه اقتصادی دوغارون به دنبال شناسایی مشکلات این منطقه و رفع آنها هستیم تا در بازه زمانی شروع عملیات هیچ گونه تداخلی در این بخش ایجاد نشود.

پور احمدی افزود: روز گذشته پس از سیر مراحل کارشناسی و بررسی در کارگروه تخصصی، اساسنامه منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید.

وی به جایگاه و قدمت بیش از ۱۰۰ ساله گمرک دوغارون اشاره کرد و اظهار داشت: دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان است که با ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی بازارهای هدف افغانستان را بدست خواهیم گرفت که این خود در درازمدت شکوفایی شهرستان مرزی تایباد را به همراه خواهد داشت.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: یکی از مهمترین اولویت های ایجاد این منطقه، رونق اقتصاد و معیشت خانواده های مرزنشین است که باید بستر آن فراهم شود.

بستر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان

سرپرست فرمانداری تایباد در ادامه این دیدار گفت: مرز دوغارون و حوزه فعالیتهای اقتصادی آن باید بتواند بستر ایجاد اشتغال پایدار را برای جوانان جویای کار این منطقه مرزی را  فراهم کند.

مهدی شیردل افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون، فرصت طلایی برای ساکنان این خطه مرزی به شمار می رود تا در کنار آن بتوان ظرفیتهای دیگر را شکوفا کرد.

وی به عقب ماندن حوزه صنعت تایباد اشاره و اظهار کرد: همجواری شهرک صنعتی تایباد با افغانستان و وجود برخی از بسته های حمایتی در آن فرصتی مناسب برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهرستان است که باید همه دستگاههای اجرایی بستر حضور آنها در این خطه مرزی را فراهم کنند.

سرپرست فرمانداری تایباد با بیان اینکه توسعه روابط با کشورهای همسایه یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم است، بیان کرد: بدون شک ایجاد منطقه آزاد نقش زیادی در توسعه روابط ایران و افغانستان دارد.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون در جلسه علنی ۲۷ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و ۱۵ مهرماه امسال رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و هشت رای ممتنع با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون موافقت کردند.

مطابق یکی از مواد این قانون به‌ دولت‌ اجازه‌ داده‌ می‌شود در استان‌ خراسان‌ رضوی در محدوده‌ خارج‌ از نقاط‌ جمعیتی‌ به‌ شرح‌ نقشه‌ مصوب، منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی‌ دوغارون‌ را ایجاد کند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب ها: منطقه آزاد ، دوغارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار