طراحی، تولید و تجاری سازی سامانه پایش، مدیریت و هوشمند سازی گلخانه + فیلم

مبتکر جوان نجف آبادی موفق به طراحی، تولید و تجاری سازی سامانه پایش، مدیریت و هوشمند سازی گلخانه شد.

محمد شفایی طراح و تولید کننده این سامانه گفت: سامانه از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل می‌شود که بخش سخت افزاری وظیفه پایش و هوشمندسازی و قسمت نرم افزاری، مدیریت و تحلیل داده‌ها را برعهده دارد.


او  افزود: هدف ما از تولید سامانه پایش، مدیریت و هوشمند سازی، افزایش بهره وری در تولید محصولات گلخانه ای، کاهش هدررفت منابع و تقویت اقتصاد کشاورزی است. 


این پژوهشگر حوزه کشاورزی ادامه داد: این سامانه همه شاخص‌های مرتبط با گیاه مثل رطوبت، دما، سطح نور، شدت نور، گاز‌های دی اکسید کربن و مونوکسید کربن، شاخص هدایت الکتریکی و سختی آب را رصد و کنترل می‌کند و درصورت اختلال، به گلخانه دار هشدار می‌دهد.


شفایی با بیان اینکه برای طراحی و تولید و تجاری سازی این سامانه بیش از هشت هزار نفر ساعت وقت صرف شده است گفت: این سامانه با یک پنجم نمونه مشابه خارجی طراحی و اجرا شده است و باعث می‌شود هدر رفت منابع انرژی، آب و سم تا دست کم ۹۰ درصد کاهش یابد.


بررسی مقایسه میانگین تولید، فروش و هزینه‌های گلخانه با الگوی کشت منطقه یا مقدار پیش بینی در طرح توجیهی، اطلاعات تولید و فروش، بسته بندی و ارسال محصولات، اطلاع مصرف آب و سموم و بهره وری از جمله بخش‌های این سامانه است.


این پژوهشگر و مبتکر حوزه کشاورزی افزود: با استفاده از سامانه پایش، مدیریت و هوشمند سازی در گلخانه‌های اصفهان و یزد شاهد رشد ۲۵ درصدی تولید محصولات بوده ایم.


او  افزود: این سامانه هم اکنون در بیش از ۳۰۰ گلخانه استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویر احمد در حال استفاده است.


شفایی، سامانه تولید آب در مناطق بیابانی با تنظیم نور و آب را هم پارسال طراحی و تولید همچنین ثبت اختراع کرده است.


او  افزود: مزیت این سامانه علاوه بر تنظیم میزان استفاده از آب، این است که در مناطق گرمسیری که شدت نور آفتاب زیاد است از آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری و در مناطق که نور آفتاب کم است، کمبود نور گیاه تأمین می‌شود.


طبق آمار‌ها بیش از چهار درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

طراحی، تولید و تجاری سازی سامانه پایش، مدیریت و هوشمند سازی گلخانه
برچسب ها: گلخانه ، سامانه ، پایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار