اهدای ۳۴ هزار واحد خون توسط شهروندان استان اردبیل

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: طی ۱۰ ماهه امسال، بیش از ۳۴ هزار واحد خون در گروه‌های مختلف خونی اهدا شد.

شراره دژاکام با اشاره به مراجعه بیش از ۴۳ هزار نفر برای اهدای خون گفت: امسال میزان مشارکت بانوان در اهدای خون ۲.۵ درصد بوده و ۹۷.۵ درصد خون توسط مردان اهدا شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل افزود: به علت تکرار اهدای خون در مدت زمان کوتاه‌تر از زمان استاندارد و نیز برخی محدودیت‌های جسمانی از قبیل مصرف دارو، واجد شرایط نبودن اهدا کننده به لحاظ جسمی و نیز برخی موارد فنی مرتبط، ۹ هزار نفر از مراجعان موفق به اهدای خون نشده اند.

او با اعلام افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در این استان طی امسال، نیاز به خون در همه ایام سال را یک نیاز مستمر و دائمی عنوان کرد و خواستار مشارکت فعال شهروندان در اهدای خون شد.

دژاکام با اشاره به نیاز فوری مراکز درمانی استان به خون و فرآورده‌های آن در همه گروه‌های خونی افزود: از اهالی نوعدوست اردبیل خواهشمند است با در دست داشتن کارت ملی به مرکز اهدای خون واقع در جنب بیمارستان فاطمی مراجعه کنند.

به گفته او، با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی و ایجاد روش‌های نوین درمانی، نیاز به فرآورده‌های خونی روز به روز در حال افزایش است و با توجه به نیاز استان به همه فراورده‌های خونی به خصوص گروه‌های خونی منفی، از شهروندان نوعدوست دعوت می شود که در تمام طول سال برای اهدای خون و عمل خیرخواهانه خود اقدام کنند.

دژاکام همچنین گفت: در حال حاضر به علت شرایط جوی و سرما، در پیش بودن سال جدید و ماه رمضان، عده‌ای اقدام خیرخواهانه اهدای خون را به زمان دیگری موکول کرده‌اند و به همین علت استان با کاهش ذخایر در برخی گروه‌های خونی مواجه شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل خواستار تداوم اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر و نیز مشارکت بیشتر جوانان و بانوان و اهدا کنندگان باراولی در این امر خداپسندانه شد و افزود: با توجه به محدودیت عمر برخی فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت با سه روز مدت ماندگاری و استفاده، اهدای خون در طول سال و تمام ایام به صورت مداوم انجام پذیرد.

او بیان کرد: پلاکت خونی نیاز فوری بسیاری از بیماران مثل افراد مبتلا به سرطان است و تزریق آن شرایط بیمار را تثبیت کرده و او را برای شیمی درمانی و ادامه درمان آماده می کند و اگر اهدای خون کاهش یابد، این گونه بیماران در تهیه پلاکت مورد نیاز با مشکل مواجه می شوند.

دژاکام همچنین گفت: مراکز انتقال خون در همه شهرستان‌های این استان دایر است و در شهر اردبیل در ۲ نقطه یکی در محل ساختمان مرکزی سازمان و دیگری در جوار بیمارستان فاطمی از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ عصر آماده دریافت خون اهدایی شهروندان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار