افزایش ۱۷ درصدی اهدای خون در استان اردبیل

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: در ۶ ماهه اول امسال میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شراره دژکام گفت: هر چند در ۶ ماهه اول امسال میزان اهدای خونی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد، اما با بالا رفتن میزان مصرف، ضروری است تا ذخایر خونی استان افزایش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل نیاز شدید بیماران تالاسمی و شیمیایی را به فرآورده‌های خونی به ویژه پلاکت یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه عمر پلاکت بسیار پایین است، ضروری به نظر می‌رسد تا روزانه خونگیری در استان اردبیل به میزان مطلوب انجام شود.

دژکام گفت: ذخایر خونی استان اردبیل با شیوع آنفلوانزا در یک هفته اخیر به رغم نیاز و توزیع روزانه در مراکز بیمارستانی و درمانی در حال کاهش است و نسبت به یک ماه گذشته ما با روند کاهشی در خونگیری روبه‌رو هستیم.

او افزود: در فصل سرما و با شروع اپیدمی آنفلوانزای شدید ما با کاهش خونگیری در مراکز اهدای خون روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم از بیماران دچار علائم آنفلوانزا خونگیری را انجام دهیم.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل می‌گوید: از افراد سالم اعم از اهداکنندگان مستمر و دیگر شهروندان دعوت می‌کنیم تا برای اهدای خون و تأمین نیاز صد درصدی بیماران به فرآورده‌های خونی با داشتن کارت ملی به پایگاه‌های خونگیری مراجعه کنند.

دژکام فعالیت چهار مرکز ثابت خونگیری را در سطح استان یادآور شد و اضافه کرد: این مراکز در اردبیل، پارس‌آباد، خلخال و مشگین‌شهر فعال بوده و از صبح تا عصر خدماتی را به مراجعین انجام می‌دهند.

او بیان کرد: در هفته آینده قرار است اتوبوس خونگیری با اعزام به شهرستان‌های کوثر و نیر و استقرار در این مناطق، خونگیری را از شهروندان انجام دهند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: افراد مبتلا به آنفلوانزا باید یک هفته تا ۱۰ روز بعد از بهبودی برای اهدای خون مراجعه کنند تا در فرآیند خون‌دهی آن‌ها مشکلی به وجود نیاید.

دژکام تصریح کرد: با مراجعه شهروندان به پایگاه‌های خونگیری شاهد افزایش اهدای خون و فرآورده‌های آن برای کمک به بیماران باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.