استان اردبیل نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد

مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل اعلام کرد: به علت افزایش شمار دانش آموزان و فرسوده بودن تعدادی از مدارس موجود، این استان نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد.

کلام الله صفری وضعیت سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل را نگران کننده خواند و گفت: به علت مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی در سطح استان، چهار شهرستان اردبیل، پارس آباد، اصلاندوز و مشگین‌شهر در زمینه تامین فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

او سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل را ۴.۲ متر مربع و حدود یک متر مربع کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: سرانه فضای آموزشی در شهرستان اردبیل که پذیرای نیمی از جمعیت ۲۶۵ هزار نفری دانش آموزی استان می‌باشد، کمتر از ۲ متر مربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تامین فضای آموزشی مناسب و استاندارد را نخستین گام در ارتقای کیفیت آموزشی دانست و اظهار کرد: برای تحقق این هدف و رسیدن استان به استاندارد فضا‌های آموزشی، بسیج همگانی لازم است.

صفزی ۲ نوبته شدن مدارس، تراکم بالای برخی کلاس‌های درس و نیز بروز مشکل در تامین معلم و مربی آموزشی را از جمله عوارض کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل ذکر کرد.

او از آغاز اقدامات اولیه برای احداث ۲ هزار کلاس درس جدید برای رفع فوری کمبود فضای آموزشی در سطح استان اردبیل خبر داد و گفت: برای این منظور، ۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین، ۵۰۰ کلاس درس با ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی بزرگ و ملی و یک هزار کلاس درس جدید نیز با استفاده از منابع ملی و استانی و طرح مولدسازی آموزش و پرورش احداث می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تاکید کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی، طی چهار سال آینده باید حداقل سالانه ۲۸۳ مدرسه ۶ کلاسه در استان احداث شده و در اختیار نظام آموزشی استان قرار بگیرد.

صفری همچنین با اشاره به شناسایی ۷۵۰ مدرسه فرسوده در سطح این استان گفت: هم اینک در سه هزار و ۶۸۱ کلاس این مدارس، بالغ بر ۶۲ هزار دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند در حالی که همه این واحد‌های آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

او اضافه کرد: اگر در روند احداث فضا‌های آموزشی مورد نیاز استان اردبیل تعلل شود، نیاز هر سال به سال بعد منتقل شده و با توجه به افزایش سالانه چهار هزار دانش آموزش، مشکل تامین فضای آموزشی در سال‌های بعد حادتر از امروز خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تامین مدرسه در برخی این شهرستان‌ها را دغدغه جدی مسئولان آموزش و پرورش استان ذکر کرد و افزود: به علت موج مهاجرت به این شهرستان‌ها، مدارس مورد نیاز در این مناطق باید به زودی احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

صفری تلاش برای فراهم کردن زمینه تحصیل همه متقاضیان در استان اردبیل را برنامه اصلی اداره کل آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: برای پوشش تحصیلی کامل، همه مدارس شهری و روستایی استان آماده سازی شده است.

او، عدالت تربیتی و آموزشی و اقدام جهادی و مشارکت عمومی را شعار امسال دستگاه تعلیم و تربیت استان ذکر کرد و ادامه داد: اقدامات اساسی برای تحقق عدالت آموزشی، مقاوم سازی و تامین تجهیزات و فضای آموزشی مناسب انجام شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.