عیسی چمبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لطفا بگویید کدام یک از احزاب اصلاح طلب تایید صلاحیت شده‌اند؟

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حزب گرایی در کشورمان نکاتی را بیان کرد.

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حزب گرایی در کشورمان بیان کرد: حزب قرار است بین مردم و حاکمیت واسطه باشد، اما متاسفانه این نقش را تا حد زیادی حاکمیت نپذیرفته که باعث شده هم خودش و هم احزاب آسیب ببیند. اگر ما نظام حزبی داریم باید تایید نمایندگان را به احزاب بسپاریم وقتی این را نمیپذیریم و تمامش را به شورای نگهبان میسپاریم هم خود دستگاه و هم احزاب آسیب میبینند. در این شرایط صحبت از نظام حزبی نمیشود کرد.

وی ادامه داد:  از سوی دیگر هم نظام انتخاباتی ما آسیب میبیند، زیرا اگر در روند تایید صلاحیت شده‌ها مشکلی ایجاد شود حیثیت آن دستگاه نیز آسیب خواهد دید. معتقدم که نظام سیاسی ما اگر واقعا خواهان شکل گیری احزاب است باید روند تایید صلاحیت‌ها را به احزاب بسپارد؛ زیرا این امر در دراز مدت باعث شکل گیری احزاب میشود و هم اینکه باعث میشود اعتبار و شان نظام سیاسی ما خدشه دار نشود.  

چمبر افزود: باید دید در بودجه‌ای که به احزاب اختصاص یافته شده است چقدر  به این موضوع فکر شده است. وزیرکشور باید پاسخ دهد که چرا ما این وضعیت را در کشور داریم. مشخص است که در هیچ جای دنیا لا اقل در هیچ نقطه توسعه یافته چنین تعددی از احزاب را شاهد نیستیم و صرفا به تعداد انگشتان دست حزب سراسری قدرت دار وجود دارد. شاید اگر دستگاه‌های نظام سیاسی ما نظیر وزارت کشور این را ملاک قرار میدادند که به احزاب قدرت بدهند در یک روند طبیعی احزاب کاغذی از دور خارج میشدند، اما زمانی که احزاب از دور خارج نمیشوند صرفا به یک سری احزاب بی فایده کاغذی بدل میشوند؛ اگر قرار باشد ریشه یابی شود باید وزارت کشور و سایر نهاد‌های انتخاباتی این موضوع را برطرف کنند.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: آیا وزیر کشور میتواند پاسخ دهد که همین احزاب قدرتمند چند کاندیدا برایشان باقی مانده است؟ افرادی در دستگاه‌های انتخاباتی به جای احزاب اصلاح طلب صحبت میکنند و میگویند که از اصلاح طلبان چند نفر تایید صلاحیت شده اند و برای انتخابات کاندیدا دارند. درخواست ما این است که این افراد را مشخص کنند. وقتی این افراد به جای احزاب صحبت میکنند دیگر جایی برای احزاب وجود ندارد. میتوانند صریح بگویند ما فضای حزبی را قبول نداریم و این فضا را کلا مسدود کنند. میگویند اصلاحت کاندیدا دارد خب این کاندیدا را با ذکر اسمشان اعلام کنند که مربوط به کدام حزب هستند. باید شفاف سازی شود که آیا نظام انتخاباتی ما اصلا تن به اصلاح طلبان میدهد یا خیر.

این فعال اصلاح طلب درباره راه حل این امر نیز بیان کرد:  راه حل این است که انتخابات را به احزاب واگذار کنیم و به خانه احزاب نقش دهیم اگر هم قرار است بودجه‌ای دهیم به احزاب قدرتمند دهیم. اما الان وقتی احزاب قدرتمند حتی به تعداد انگشتان دست هم کاندیدا ندارند طبعا یعنی به جای حزب واقعی احزاب کاغذی راه اندازی کرده ایم.

وی در توضیح احزاب کاغذی نیز گفت: احزاب کاغذی یعنی یک مجوزی را از وزارت کشور گرفته اند و تعدادشان در کشور ۲۰ هم نمیشود؛ آن‌ها هم که مجوز داده اند صرفا میخواهند بگویند ما در کشور حزب داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
حزب کاغذی حرب اعتماد ملی ..کار گزاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
من پای کشورم هستم و برای آبادیش ڔأی می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
من به فرد کار بلد رأی می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
هر کسی برای کشور و مردم و دین دلسوزتر است باید رای بیاورد نه اینکه هر کسی پولدارتر است و قوی تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
قم بهتره یا کاشون؟! ...
آخرین اخبار