دولت حامی بخش خصوصی در تولید و تجارت فرش

دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه شرایط تجارت و تولید فرش دستباف ایرانی برنامه ریزی کرده است.

 معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران  در مراسم رسمی گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رکز ملی فرش ایران بعنوان مُتولی فرش دستباف، در کنار فعالان این بخش قرار دارد و  از محل منابع و اعتبارات ملی هم مبلغی برای مشارکت و حمایت مالی از این جشنواره فراهم شده است.

 یاسر حنیفی افزود:  اجرای این جشنواره ملی از ۲ سال گذشته به پیشنهاد استانداری، اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان به این استان واگذار شد و به حق نخستین دوره جشنواره بصورت مستقل و مطلوب برگزار شد و در دومین دوره هم همزمان با نمایشگاه بزرگ فرش دستباف برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: برگزاری جشنواره ملی «قالی فاخر» نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی است.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: وزارت صمت متولی حوزه فرش دستباف است و این وظیفه را دارد که اقدامات لازم برای حمایت و پیگیری قوانین را انجام دهد و امیدواریم شاهد شکوفایی و اعتلای فرش دستباف ایرانی باشیم و برنامه‌های بزرگتری در اصفهان و سایر استان‌هایی که قالی متعلق به آنهاست، انجام شود و ما هم همچنان از این هُنر صنعت حمایت خواهیم کرد.

او با اشاره به اجرایی شدن و فعالیت کارگزاری‌های فرش و صدور شناسنامه فرش در کشور اضافه کرد: پیشنهاد شناسنامه‌دار کردن قالی‌هایی که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، سال گذشته داده شد و یکی از بهترین کارگزاری‌های صدور شناسنامه در اصفهان است و این کار به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه خود کمک می‌کند.

حنیفی افزود: امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می‌رود.

او  ادامه داد: هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی با تار و پود تمام ایرانیان آنچنان درآمیخته که گویا جزو بدیهیات زندگی آن‌ها شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم که حال فرش دستباف ایران خوب نیست، اما شرایط هم مطلوب نیست و بخش دولتی با کمک بخش بزرگ خصوصی فعال، برای حمایت و کمک به این بخش در حال تلاشند.

 جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار شد.

در این رویداد از آثار برگزیده و فاخر کشور در هشت رسته و سه گروه فرش‌های روستایی و عشایری، فرش‌های شهری‌باف و فرش‌های مدرن تجلیل شد.
منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.