۲۰۲ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در خراسان رضوی مهر و موم شد

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۰۲ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی از ابتدای سال تا کنون به دلیل تخلف و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مهر و موم شده است.

محمد باباخانی روز سه‌شنبه در نشست خبری اطلاع‌رسانی پویش ملی سلامت با موضوع تغذیه سالم، در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون۸۶ هزار ۳۱۶ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر است که از این تعداد ۴۵۴ واحد تولید لبنیات و یک هزار و ۱۱۴ واحد عرضه لبنیات هستند.

وی با بیان این که نمونه‌برداری از محصولات این واحد‌ها به طور مستمر صورت می‌گیرد و اگر هرگونه مشکل میکروبی و شیمیایی وجود داشته باشد به‌شدت برخورد می‌شود ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۰ هزار و ۶۶۹ بازدید از واحد‌های عرضه و توزیع مواد غذایی انجام شده است که ۴۰ هزار ۳۵۹ مورد اخطار، ۵۳۶۸ ارجاع به مرجع قضایی و ۲۰۲ مورد پلمب داشتیم.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در محصولات سنتی عرضه شیر خام ممنوع است، اما اجازه تولید ماست، پنیر، سرشیر و دیگر محصولات لبنی داده شده است، و نظارت ویژه در زمینه عرضه لبنیات بهداشتی صورت می‌گیرد.

باباخانی افزود: بازرسان سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نظارت کامل بر نمک‌ها، لبنیات‌های تولیدی و نیز میزان نمک استفاده شده در محصولات تولیدی دارند و با افراد متخلف در این خصوص طبق قانون برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که معمولاً در نانوایی‌ها به دلیل نداشتن آرد با کیفیت و یا این که برای به نتیجه رسیدن زودتر خمیر، نمک بیشتری می‌ریزنند، بر میزان نمک مورد استفاده در نانوایی‌ها نظارت ویژه صورت می‌گیرد.

این مسوول عنوان کرد: طبق آخرین آمار‌های ثبت شده ۲۵ درصد نانوایی‌ها نمک بیشتری در نان‌ها استفاده می‌کنند و ۷۵ درصد دیگر ایده‌آل بوده‌اند و در نان‌های پخت شده سنگگ بیشترین و تافتون کمترین انطباق را داشته است.

باباخانی با بیان این که همچنین بر رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کارخانجات و واحد‌های صنفی به لحاظ میزان و نوع نمک مصرفی نظارت صورت می‌گیرد افزود: مصرف سنگ نمک و نمک فله در این واحد‌ها ممنوع بوده و فقط باید نمک یددار بسته‌بندی شده مصرف شود در غیر اینصورت با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا مشکل بهداشتی با تلفن شماره ۱۹۰ که در تمامی روز‌های هفته و به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو است تماس بگیرند و آن مشکل را اعلام کنند تا که رسیدگی و برخورد لازم به سرعت صورت پذیرد.

برچسب ها: مواد غذایی ، پلمب شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار