غربالگری فشار خون و دیابت ۵۲۷ هزار و ۱۱۴ نفر در خراسان شمالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: ۵۲۷ هزار و ۱۱۴ نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان غربالگری فشاری خون و دیابت شدند.

دکتر جواد شاهین‌فر با بیان اینکه پویش ملی سلامت با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شد، گفت: ۵۲۷ هزار و ۱۱۴ نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه در این طرح غربالگری شدند که ۹ هزار و ۵۷۸ نفر از افراد غربالگری شده با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳ هزار و ۷۹۹ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه ۹۳.۴۱ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه در طرح پویش ملی سلامت مشارکت داشته‌اند، گفت: غربالگری دیابت و پرفشاری خون در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و راز و جرگلان به صورت صد در صد از جمعیت مشمول انجام و در سایر شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه نیز پوشش بالای ۹۰ درصد محقق شد.
وی گفت: هدف از اجرای پویش ملی سلامت مراقبت رایگان بیماران دیابتی و پرفشاری خون در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است تا بیماران شناسایی شده هر ماه یا هر سه ماه یک بار از سوی مراقبان سلامت و پزشکان مورد رصد قرار گیرند و در صورت نیاز آزمایش‌ها و دارو دریافت کنند.
وی افزود: افراد مشکوک به دیابت و پرفشاری خون شناسایی شده با مراجعه به مراکز بهداشتی، ویزیت و به کارشناس تغذیه ارجاع می‌شوند.

این طرح سی ام دی ماه به پایان رسید.

برچسب ها: غربالگری ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.