پیشگیری از معضلات اجتماعی معتادان حاشیه شهر زاهدان

برخی از مناطق حاشیه شهر زاهدان با مشکل اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی روبرو است، برای کاهش معضلات اجتماعی متعادان متجاهر تلاش همگانی و عزم جهادی نیاز است.

 مهدی زنگنه- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از وضعیت متعادان کارتن خواب حاشیه شهر زاهدان و مراکز کاهش آسیب با بیان این مطلب گفت: اعتیاد یکی از چالش های پیچیده و بحث برانگیز در جوامع مختلف است که زمینه‌ ناهنجاری‌های اجتماعی و گسترش برخی از بیماری ها را در جامعه فراهم می کند.

دکتر زنگنه در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار وبدا زاهدان گفت: مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر با هدف افزایش دسترسی خدمات پیشگیری، آزمایش و مشاوره اچ ای وی و خدمات مراقبت و درمان بیماریهای آمیزشی به زنان آسیب پذیر به منظور کاهش خطر چرخش اچ ای وی در جامعه از طریق رفتارهای پرخطر در شهرستان زاهدان در حال فعالیت است.

وی گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی و نیز کاهش آسیب‌، افرادی که به نحوی دچار اعتیاد به مواد مخدر و یا روانگردان گردیده اند مراکزی حسب نوع خدمتی که ارایه می نمایند به عنوان مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب‌ تعیین شده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز کاهش آسیب بهزیستی، در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یک مرکز گذری کاهش آسیب‌ سوءمصرف مواد در سراوان و یک مرکز سیار کاهش آسیب‌ (موبایل سنتر)در زاهدان در حال خدمات رسانی به معتادینی که قادر یا حاضر به ترک دائم نیستند و یا برای بهبود بازتوانی معتادان سخت دسترس، بی خانمان و ارتقاء مداخلات مورد نیاز این گروه اقدام های حمایتی، بهداشتی و پیشگیری و درمان انجام می دهند.

وی با اشاره به این موضوع که مصرف موادمخدر موجب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه و افراد می شود، افزود: خوشبختانه در بیشتر مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روانشناسان بالینی حضور دارند و خدمات سلامت روان به مردم ارائه میکنند و در محلات حاشیه شهر نیز مداخلات اجتماع محور با حضور روانشناسان بالینی مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود.

سالارزهی مسئول مرکز جامع بنیاد صحرای سبز زاهدان نیز گفت: این مرکز با هدف درمان اختلال سوء مصرف مواد به متعادان ﻣﺘﺠﺎﻫﺮ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﻰ رﺳﯿﺪﮔﻰ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎى زﯾﺴﺘﻰ ﺧﻮد را ﻧﺪارد بصورت کاملا رایگان، خدمات بهداشتی، آموزش خود مراقبتی و خود یاری، مشاوره روانشناسی، همیاری درمان بیماری اعتیاد، سواد آموزی و مهارت آموزی را ارائه میکند.

گفتنی است معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مرکز کاهش آسیب، مرکز جامع بنیاد صحرای سبز و از وضعیت متعادان کارتن خواب های حاشیه شهر زاهدان بازدید کرد.

برچسب ها: معتادان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار