ایتالیا: ائتلاف نظامی اروپا در دریای سرخ به یمن حمله نخواهد کرد

وزیر خارجه ایتالیا هدف از ایجاد ائتلاف نظامی اروپا در دریای سرخ را حفاظت از ترافیک کشتیرانی در برابر حملات دانست.  

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا تایید کرد که هدف ائتلاف نظامی اروپا در دریای سرخ حفاظت از ترافیک کشتیرانی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های انصارالله است و این ائتلاف تصمیمی برای حمله به خاک یمن ندارد.

تاجانی گفت: «وظیفه ما حفاظت از کشتی‌های تجاری‌مان است که هیچ ارتباطی با وضعیت نوار غزه و خاورمیانه ندارند، این مأموریت ممکن است شامل استفاده از سامانه‌های دفاعی با قابلیت سرنگونی پهپاد‌ها و موشک‌ها باشد.»

به گزارش تاس، وزیر خارجه ایتالیا توضیح داد که «ائتلاف اروپایی نمی‌خواهد به خاک یمن حمله کند، بلکه هدف این ائتلاف حفاظت نظامی قوی در برابر پهپادها، موشک‌ها و هرگونه حمله دیگری خواهد بود».

تاجانی با اشاره به اینکه رم به همراه برلین و پاریس پیشنهادی را برای سازماندهی یک ائتلاف نظامی ارائه کرده‌اند که بتواند ناوبری ایمن را تضمین کند، افزود: صادرات، ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهد و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم حملات، اقتصاد ما را تضعیف کند. 

تاجانی با تاکید بر اینکه تشکیل چنین ائتلاف اروپایی اولین گام در جهت ایجاد دفاع مشترک اروپایی خواهد بود، خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در خصوص ائتلاف در دریای سرخ در شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد شد.

جوزپ بورل پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسپانیا گفت که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ است، اما «تنها هدف آن محافظت از کشتیرانی است نه جنگ».

هفته گذشته، ائتلاف تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ چندین حمله را علیه اهداف انصارالله در یمن انجام داد.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اعتراف کرد که این حملات مانع از حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ نشده است. با این حال وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که حملات ادامه خواهد داشت.

در همین حال، بورل گفت که تنش‌ها در دریای سرخ با ایجاد اختلال در کشتیرانی جهانی «خطری جدی» تلقی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار