خانواده‌های سالم حول محوریت زنان سلامت می‌چرخند

یک روانشناس گفت: نقش زن در سلامت جسمانی و روانی اعضای خانواده بسیار اساسی است.

سیهلا زنگنه روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آنچه می‌توان بر اساس کتب اسلامی استخراج کرد این است که زن و شوهر بایستی در زندگی به یکدیگر عشق بورزند و از معنویات و مخصوصا یاد خدا که آرامش بخش دل‌ها و روح است فاصله نگیرند. باعمل به برخی از توصیه‌ها و آموزه‌های اسلامی مثل محبت، خوش خلقی، عدالت، همکاری، دینداری، پایبندی به تعهدات اخلاقی وغیره می‌توان دوام یک خانواده را تضمین نمود. خانواده در پرتو عشق مستحکم شده و مدیریت می‌شود و در غیر این صورت اداره زندگی با قوانین و مقررات خشک و سرد با سلب آرامش و دوستی از اعضای خانواده دوام زندگی را از بین می‌برد وپایه‌های آن را سست می‌کند.

وی گفت: از لحاظ جسمانی، مادر خانواده با تهیه غذای سالم و مفید و همچنین آدابی که نسل‌ها در یک خانواده نهادینه می‌گردد نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کند.آدابی همچون زمان خوردن غذا، نوع غذا یا خوراکی‌های مربوط به هر فصل، ویا چگونگی پخت غذا‌های سالم، مصرف کمتر فست فود‌ها و بسیاری آداب دیگر به محوریت مادر، در خانواده صورت می‌پذیرد. از لحاظ جسمانی آنگاه که زن یا مادر، ورزش را جزئی از برنامه‌های روتین خود قرار دهد حتما فرزندان او نیز با الگو برداری از او به سلامت جسم و بدن خود توجه خواهند نمود.

 زنگنه مطرح کرد: از منظر روانی، زن با آرامشی که در خانه و خانواده برقرار می‌سازد، بستر خانواده را برای رشد روانی افراد، شکوفایی استعداد‌ها، استقلال و خود مختاری آماده می‌نماید. تمایز یافتگی و مستقل بودن در کنار صمیمیت بین اعضای خانواده امری بسیار ضروری است که پیش گیری می‌کند از بسیاری از اختلالات همچون افسردگی و انواع اضطراب‌ها. امروزه یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های بشر داشتن آرامش و سلامت روان است که این مهم از دامان زنان و مادران نشات می پذیرد هر چند حضور آقایان را نمی‌توان نا دیده گرفت، ولی زن بعنوان مدیر خانه که مسئولیت نگهداری، حمایت و امنیت را در خانه عهده‌دار می‌باشد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: حال از شما می‌پرسم، آیا نباید از زن به عنوان سکان خانواده مراقبت نمود؟ ویرجینیا ستیر (خانواده درمانگر) فنی را باعنوان فن طناب‌ها، برای نشان دادن روابط بین اعضای خانواده و تاثیری که رفتار اعضا بر یکدیگر میگذارند را بر روی خانواده‌هایی که مراجع او بودند عملی می‌کرد. او اعضای خانواده را بوسیله طناب‌ها بهم وصل می‌نمود. در این میان زن خانواده یا همان مادر همزمان از طرف اعضای دیگر کشیده میشد (درخواست‌های اعضا) این فن فشاری را که اعضای خانواده، از هر طرف به مادر در خانواده وارد می‌نمودند نشان می‌داد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت زن در خانواده و به تبع آن جامعه رکنی اساسی و تاثیر گذار می‌باشد. سلامت جسمی و روانی زن رابطه مستقیم با سلامت جسم و روان خانواده و جامعه دارد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار