دبیر جشنواره تئاتر فجر:

چهار کشور مهمان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

حامدسقایان گفت: ۱۴۰ نمایش داوطلب شرکت در جشنواره تئاتر فجر بودند، که فقط آثار چهار کشور یعنی تاجیکستان، یونان، عراق و ایتالیا را انتخاب کردیم.

مهدی حامدسقایان، دبیر جشنواره تئاتر فجر در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر با اعلام این خبر که ۱۶۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر آمده، که نزدیک به ۱۰۰ اثر به شکل مسابقه‌ای در بخش‌های مختلف اجرا می‌شود، گفت: جشنواره تئاتر فجر یکی از جشنواره‌های معتبر جهانی و شاخص برای سنجش تئاتر در کشور است. چون بهترین نمایش‌هایی که در طول سال اجرا می‌شوند، در جشنواره تئاتر فجر به نمایش در می‌آیند. امسال شعار «امید، نشاط و همدلی» را برای جشنواره انتخاب کردیم. 

حامدسقایان با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر شامل ۱۲ بخش است، افزود: یکی از بخش‌های جشنواره که واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی است، بخش «غزه» است. ما برای حمایت از مردم مظلوم غزه فراخوان اعلام کردیم و تعداد زیادی اثر به دستمان رسید. نه نمایش در جشنواره امسال در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. ما بخش «هویت ملی» را به تازگی راه انداختیم، که مربوط به شهدای والا مقام از جمله حاج قاسم سلیمانی است، که شامل پنج نمایش است. از طرفی، درباره اشخاصی همچون ملک‌الشعرای بهار، طیب حاج رضایی و ... نمایش روی صحنه داریم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه امسال بخش «دانشجویی» را برای تنوع بخشیدن به آثار تئاتری به جشنواره تئاتر فجر اضافه کردیم، افزود: حدود ۳۵ نمایش در جشنواره خواهیم داشت، که به صورت مسابقه‌ای روی صحنه می‌روند و مردم می‌توانند در سالن‌های مختلف بخصوص تالار مولوی دانشگاه تهران نمایش‌های دانشجویی را ببینند.

وی در پاسخ به این سوال که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر چه کشور‌هایی حضور دارند، گفت: از پنج قاره جهان داوطلب داشتیم تا در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند. از امریکای لاتین گرفته تا افریقا و آسیا. ۱۴۰ نمایش داوطلب شرکت در جشنواره تئاتر فجر بودند. ما نمی‌توانستیم تعداد زیادی از نمایش‌ها را در کشور خودمان روی صحنه ببریم، امسال نمایش‌هایی را از حدود چهار کشور از جمله تاجیکستان، یونان، عراق و ایتالیا داریم. 

حامدسقایان درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف ارتقای کیفی آثار ادامه داد: آثار به نمایش درآمده همراه با کارگاه‌های آموزشی است، که ما سه استاد جهانی و پنج استاد ایرانی را دعوت کردیم تا کارگاه‌های آموزشی را برای هنرمندان و دانشجویان ایرانی برگزار کنند. زمان برگزاری کارگاه‌های آموزشی صبح است، که هنرمندان تهرانی و شهرستانی می‌توانند برای ارتقای کیفی آثارشان در کارگاه‌ها شرکت کنند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره بخش اجرا‌های خیابانی در جشنواره تئاتر فجر امسال توضیح داد: ما چندین نقطه را برای اجرا در شهر تهران جانمایی کردیم، که می‌توان به مقابل مجموعه تئاتر شهر، پهنه رودکی مقابل تالار وحدت، چند ایستگاه مترو و بوستان اشاره کرد.

وی به همکاری با سازمان بهزیستی برای ایجاد بخش «فراگیر» در جهت توجه به افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: کسانی که از نظر شنوایی، بینایی یا حرکتی با مشکل مواجه هستند، بخش ویژه‌ای را برای نمایش آثار به آن‌ها درنظر گرفتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار