سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی:

تکمیل سد پیغام چای نیازمند ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار است

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تکمیل سد پیغام چای نیازمند ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار است گفت:پیش بینی می‌شود این سد در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

آقای فتح زاده در مورد وضعیت سد پیغام چایی اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۸۵ جهت تامین آب شرب شهر کلیبر و روستا‌های مسیر انتقال آب در فاصله ۱۵کیلومتری کلیبر احداث شد و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سد با هدف تنظیم آب سطحی رودخانه پیغام چای به منظور تامین نیاز آب شرب شهر کلیبر و همچنین تامین مطمئن آب کشاورزی اراضی زراعی منطقه و تامین مصارف صنعت در حال ساخت است.

آقای فتح زاده گفت: با بهره برداری از سد مخزنی پیغام چای امکان برطرف نمودن کمبود‌های فعلی آب شرب شهر کلیبر و روستا‌های مسیر و باغات حاشیه رودخانه که در ماه‌های خشک سال با مشکل روبرو هستند فراهم شده است و علاوه بر توسعه اراضی آبی با وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، آب مورد نیاز اراضی کشاورزی موجود با وسعت۹۲۸ هکتار با تامین بالاتر و مطمئن میسر خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین سد قیز قلعه سی شهرستان خداآفرین را بزرگترین پروژه ملی استان آذربایجان شرقی خواند و گفت: آبگیری از این سد با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد شروع شده است.

وی با بیان اینکه حجم این سد ۶۲ میلیون متر مکعب است و در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین قرار دارد افزود: آب این سد از طریق کانال‌های اصلی تا ۱۴۰ کیلومتر در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل جهت تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انتقال داده خواهد شد.

آقای فتح‌زاده ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی، توسعه اراضی مبتنی بر فناوری‌های جدید، مدیریت مطلوب آب و تامین نیازمندی‌های آب در بخش کشاورزی و تولید برق را از اهداف عمده ساخت سد قیزقلعه سی برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.