کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر؛ راه نجات «شهر سبز هگمتانه»

 بارش‌های ضعیف در سردترین فصل سال در حالی همدانی‌ها را نگران بحران آبی کرده که این وضعیت برای گونه‌های گیاهی و حتی جانوری نیز تهدید کننده بوده است.

حدود ۱۰ سال پیش دبیرخانه مجمع جهانی شهر‌های اسلامی، همدان را به عنوان نخستین شهر سبز پایدار در میان کشور‌های اسلامی انتخاب کرد تا دیار هگمتانه هفتادمین شهر سبز پایدار جهان لقب بگیرد.

برخورداری از طبیعت بکر، باغ‌ها و فضا‌های سرسبز و توجه به توسعه پارک‌ها و بوستان‌ها در جمعیت شهری از دلایل این انتخاب مهم بود که البته با گذشت این سال‌ها، کاهش چشمگیر بارش‌ها و کم توجهی به داشته‌ها، موجب نگرانی‌ها در از بین رفتن این ویژگی‌های طبیعی شده است.

اکنون بر اساس آمار‌ها به ازای هر شهروند همدانی ۱۱ متر مربع سرانه فضای سبز وجود دارد که نسبت به استاندارد سرانه جهانی که تا ۱۲ متر مربع است جایگاه مناسبی محسوب می‌شود، اما باید این گستره از فضای سبز ایجاد شده نیز به خوبی حفظ و تقویت شود.

مجتبی توتونی معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان گفت: کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر طی سال‌های گذشته همواره در اولویت مدیریت شهری در راستای توسعه فضای سبز این شهر بوده است.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از کم آبی از مهمترین اهداف حوزه فضای سبز شهرداری به شمار می‌رود و به همین دلیل نسبت به کاشت گونه‌هایی اقدام شده، که نیاز چندانی به آب ندارند.

 معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان بیان کرد: براین اساس نیز کاشت درختچه‌های زینتی همه ساله در دستور کار قرار گرفته و در کنار گل‌های فصلی نسبت به کاشت آن اقدام می‌کنیم.

توتونی خاطرنشان کرد: رزها، شمشادها، زرشک، ژونی پروس، پرطاوسی و یاس زرد جزو گیاهانی هستند که نیاز چندانی به آب نداشته و در توسعه فضای سبز همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون سازمان فضای سبز شهرداری همدان یادآور شد: همچنین طی سال‌های اخیر کاشت درخت‌های اقاقیا، افرا، زبان گنجشک، نارون و بید مجنون در دستور کار بود.

توتونی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در شهر همدان ۱۱.۲ متر مربع است، افزود: ارتقا کیفی سیستم توسعه و ارتقا فضای سبز شهر همدان از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری است و گونه‌های کاشت ما براساس سیستم اکولوژی (بوم شناسی) انجام می‌شود.

کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر اولویت توسعه فضای سبز همدان

علی اکبر نظری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر باید در اولویت مدیریت شهری در راستای توسعه فضای سبز این شهر قرار گیرد.

 وی اظهار کرد: باتوجه به تنش آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از کم آبی از مهمترین اهداف حوزه فضای سبز شهرداری است.

 نظری اضافه کرد: براین اساس شهرداری باید طرح تغییر الگوی کشت با هدف صرفه جویی در مصرف آب و برون رفت از تنش آبی در بخش فضای سبز شهری را اجرا کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر استفاده از درختان کم آب‌بر در حوزه فضای سبز افزود: با توجه به بحران آب و بارش‌های کم؛ لازم است در کاشت درخت و فضای سبز از درختان کم آب بر و بوته‌های بومی استفاده شود.

نظری با اشاره به اهمیت افزایش سرانه فضای سبز و نگهداری آن، اظهار کرد: لازم است هرگونه اقدامی در خصوص اجرای طرح‌های فضای سبز، با هماهنگی کمیسیون خدمات شهری شورای شهر صورت پذیرد.

وی با اشاره به احداث پارک‌های فرامطقه‌ای اکباتان و ولایت در همدان، اضافه کرد: این ۲ پارک ظرفیت خوبی در راستای توسعه فضای سبز و نیز تقویت حوزه گردشگری و تفریحی است و می‌طلبد طرح و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای آن تدوین شود.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی می‌توان طرح‌های آبخیزداری را اجرا کرد، افزود: در کوه‌ها و مراتع مساله آبخیزداری بسیار حائز اهمیت است و شهرداری باید وضعیت آبخیزداری را در ۲ پارک فرا منطقه‌ای همدان اعمال کند.

استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه برای ایجاد فضای سبز شهری باید از فناوری‌های روز دنیا در زمینه ارتقای سطح کیفی و کاهش هزینه‌های نگهداری استفاده کرد، اظهار داشت: یکی از راهکار‌های غلبه بر مشکل کم آبی؛ استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب مطابق با استاندارد محیط زیست در تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز است.

نظری ادامه داد: همدان با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است و از این رو در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت و مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه پساب شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز، باید از سیاست‌های مدیریت شهری باشد.

وی همچنین به معضلات ترافیکی شهر از جمله تردد وانت بار‌ها اشاره کرد و گفت: مشاهده می‌شود در برخی از مناطق وانت بار‌ها در فضای سبز پارک می‌کنند و این باعث تخریب فضای سبز می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بر ساماندهی وانت بار‌ها تاکید کرد و گفت: مناطق چهارگانه باید در این زمینه وارد شوند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.