ادعای گروسی: ایران ما را بابت مناقشه با آمریکا و اروپا تنبیه می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در حاشیه اجلاس «داووس» بار دیگر ادعا‌های جدیدی درباره همکاری ایران با آن نهاد بین‌المللی مطرح کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشور‌های اروپایی مرتکب شده‌اند.

گروسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس «داووس» مدعی شد که ایران همکاری خود با آژانس اتمی را محدود کرده است.

گروسی در این مصاحبه گفت: «وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم، اما در پایین‌ترین سطح. آن‌ها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.

گروسی در ادامه ادعا کرد که ایران برخی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با توجه به ملیت آن‌ها نپذیرفته و رد کرده است.

او گفت: «این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است. وقتی فرانسه یا انگلیس یا ایالات متحده کاری انجام می‌دهد که آن‌ها خوششان نمی‌آید گویی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بابت مناقشه‌هایشان با دیگران گروگان می‌گیرند. این برای ما پذیرفتنی نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعا‌های مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعا‌ها را ساختگی دانسته و آن‌ها را رد کرده است.

علاوه بر این، برخی از اظهار نظر‌های «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی که خارج از حیطه وظایف تخصصی او مطرح می‌شوند بار‌ها واکنش مقام‌های ایران را در پی داشته است. 

به عنوان مثال، او در مصاحبه‌ای در شهریور ماه عدم بازگشت دولت جو بایدن به برجام را توجیه کرد. رافائل گروسی در آن نشست در پاسخ به یک خبرنگار گفت: «درباره سوال دیگر که به توانایی برای بازگشت به برجام مربوط می‌شود اجازه بدهید این را بگویم که حتی در آغاز به کار دولت در سال ۲۰۲۱ در واشنگتن آن‌ها داشتند از یک برجامِ طولانی‌تر و قوی‌تر صحبت می‌کردند.»

وی در ادامه به توجیه رفتار دولت بایدن پرداخت و گفت: «بنابراین آن‌ها درست از همان آغاز برای آن شرط می‌گذاشتند، چون می‌دانستند که برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، بعد از خروج [آمریکا]از آن در سال ۲۰۱۸ و بعد از گذشت نزدیک به ۳ سال که ایران اقدام به غنی‌سازی مواد هسته‌ای بیشتری در سطوح بالاتر کرده بود احتمالاً دیگر آن اثر لازم را نداشت.»

وی اضافه کرد: «البته از لحاظ سیاسی نمی‌شد گفت که ما برجام را دور می‌اندازیم، چون آن توافق هنوز در آنجا بود. اما این دیدگاه... این درک وجود داشت که لازم بود نوعی اصلاحات [در توافق]اعمال شوند.»

گروسی در مصاحبه جدید خود با خبرگزاری فرانسه بر ضرورت دیپلماسی با ایران تأکید کرده است. او گفت: «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی. این چیزی است که ما لازم داریم. ما لازم است به گفتگو کردن ادامه دهیم. ما لازم است از وخیم‌تر شدن وضعیت و رسیدن آن به حدی که بازگرداندن آن غیرممکن باشد جلوگیری کنیم.»

رافائل گروسی در ادامه احتمال سفرش به ایران را رد نکرد. او گفت: «من احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمی‌دانم.»

 کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا‌ها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۹ دی ۱۴۰۲
که اظهاراتی را مبنی بر برخورد تنبیهی ایران با آژانس مطرح کرده است
رابطه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق تعهدات لازم الاجرا و بطور مشخص موافقتنامه پادمان جامع است، لذا آقای گروسی به خوبی واقف است که انتظارات آژانس از اعضا بایستی در چارچوب تعهدات آنها صورت پذیرفته و درخواست‌های فراتر از آن مبنای قانونی ندارد.
متأسفانه آقای گروسی تلاش دارد که بدون توجه به قواعد مصرح در موافقتنامه پادمان جامع، درخواست‌هایی را مطرح نماید که عموما از سوی آمریکا و سه دولت اروپایی مطرح شده است، ضمن اینکه این نوع درخواست‌ها کاملا خارج از تعهدات ایران است. استمرار اینگونه موضع گیری از سوی مدیرکل، اعتبار آژانس را خدشه دار خواهد کرد و در تعاملات با یک کشور عضو که به تمامی تعهدات خود پایبند است، سازنده نیست.
آمریکا و سه دولت اروپایی همواره تلاش دارند که با فرافکنی، به جای آنکه به تعهدات خود عمل نمایند، مطالباتی بیشتر از آنچه در موافقتنامه جامع پادمانی ایران و آژانس آمده است را مطرح نمایند. اینکه مدیرکل آژانس نیز مطالبات مشابهی را درخواست و تکرار می‌کند، به نوعی پاک کردن اصل صورت مسئله یعنی اجرای تعهدات برجامی آمریکا و اروپا است. آنها به خوبی آگاه هستند که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و متعاقبا اروپائی‌ها بودند که به تعهدات خود عمل نکردند. آژانس باید این واقعیت را که مقصر اصلی کیست، بپذیرد و توقعات خود را در چارچوب تعهدات پادمانی ایران تنظیم نماید.

در حال حاضر ۱۱۷ بازرس منصوب شده ویژه ایران در اختیار آژانس است و اینکه مدیرکل تلاش می‌کند که اجرای وظایف پادمانی را صرفا به برخورداری از برخی کارشناسان خاص محدود نماید، بسیار موجب تعجب است. اقدام ایران منطبق با ماده ۹ موافقتنامه پادمان و در چارچوب حقوق حاکمیتی اعضا بوده و مدیرکل نمی‌تواند رأسا حقوق و تعهدات اعضا را به گونه‌ای دلخواه تفسیر نماید. چنین رویکردی از سوی آژانس، غیر حرفه‌ای و غیر بیطرفانه است. با وجود کارشناسان و بازرسین متعدد در فهرست طولانی بازرسان انتصاب شده آژانس، تاکنون نظارت‌های پادمانی آژانس بدون هیچگونه مشکلی بخوبی انجام شده و هیچ خللی در بازرسی های پادمانی ایجاد نشده است.
در شرایطی که جنایات ضد بشری و نسل کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی می‌باشد و تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی بی پروا علیه کشورهای اسلامی و به ویژه مردم غزه مطرح می‌شود، بهتر است مدیرکل با تکیه بر جایگاه خاص خود و وظایف قانونی که بر عهده دارد، در خصوص این تهدیدات ضد بشری موضع گیری نماید. استمرار سکوت وی، هیچ توجیهی نداشته و اکنون نزد افکار عمومی مورد سؤال جدی است. ادامه چنین رویکردی صرفا موجب تشویق رژیم صهیونیستی به ادامه جنایات و تهدیدات ضد بشری خود خواهد شد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برغم همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با این نهاد بین‌المللی، بار دیگر ادعاهای نخ‌نما علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرده و طی اظهاراتی سیاسی که خارج از حیطه مسئولیت او محسوب می‌شود، مدعی شده است که تهران همکاری با آژانس اتمی را به دلیل اختلاف با غرب به گروگان گرفته است!
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۲۰:۲۱ ۲۹ دی ۱۴۰۲
اينكه گفته است ايران سازمان را تنبيه كرده است درست است با با توجن كاما آژانس را متنبه كرده ايم كه بايد ماهيت مستقل خودرا حفظ ونشان دهد تا ايران نيازي به تنبه دادن به اژانس را نبيند وقتي اژانس به عنوان مجري سياست استعمار در مي ايد قابليت خودرا از دست مط دهد
گروسي اضافه كرد كه با هماهنگي واصطلاح وپي گيري رژيم صهيونيستي برنامه انرژي اتمي ايران را پى گيري مي كند اين دقيقاً نشان گر اين است كن او در نقش يك مامور موساد انجام وظيفه مي كند وبديهي است كه بهيچوجه پذيرفتني نيست در اين صورت اژانس نه مستحق تنبه بلكه مستحق تنبيه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
رافائل گروسیبی بی ادب مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز هم درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمند که آمریکا جنایتکار در سال 97 به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است و هم منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
عربستان وعده اتمی شدن داد/ به آژانس هم می‌فروشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ای حرامزاده دروغگو تو خودت نوکر همین تشکیلات آمریکایی و اروپایی هستی.
تا جونت دربیاد.
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۹ دی ۱۴۰۲
من میگم برید بمب اتمی را بسازید به هیچ کس اعتمادی نیست این موشکها همه شون به درد نخورند از کجا معلوم روسیه بازم بیاد مردم ایران را مثل اوکراین تار و مار کنه و باز هم بخشهایی از ایران را جدا کنه
یا خدا به دادمون برسه که روزی این عرب ها مثل عربستان بمب اتمی داشته باشند فاتحه همه مون خونده میشه اونا عربند و میزنن
ما که نمیدانیم شاید عربستان در تونلهای زیر زمینی مشغول ساخت بمب هسته ای باشه وهابییت دشمن شیعه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
جاسوسی عوامل جناب آقای گروسی باید برایمان قابل قبول باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۹ دی ۱۴۰۲
گروسی جاسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۹ دی ۱۴۰۲
خودش هم میدونه چه گندی بالا اورده
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۳:۳۱ ۲۹ دی ۱۴۰۲
همه هم و غمتان اینه که بگن شما مقتدرید.
بله شما نکبتان به ظاهر مقتدرید . خاک بر سرتان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
آژانس انرژی آدمکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
گروسی تو خیلی پررویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
مگر تو آسه آمریکا و غرب کار نمی کنی خودت و آژانس نوکر آمریکا هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۹ دی ۱۴۰۲
هروقت اسرائیل و پاکستان و غیره سلاح هسته رو کنار گذاشتن بعدش شما بیا ضر بزن. جاسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
خودش جاسوس و دست نشانده آمریکا هستش چه برسه به بازرسان آژانس. با شما باید با زبان زور حرف زد فکر میکنید باهوش تر از همه هستید در حالی که خیلی احمق تشریف دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ما تنبیه شون میکنیم؟؟؟؟مثلا بهشون تکنولوژی ساخت دنا پلاس رو نمیدیم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
نخیر اینگونه هم نیست آژانس سر اصلی تحریم‌های ایران بود و گر نه هیچ کشور عاقلی تاسیسات خود را بخاطر هیچ و پوچ نمی‌بندد
اگر ریس آژانس واقعا باید اینقدر درک و شعور داشته باشی که اینهمه محدودیت‌ها برای رفع تحریمها بود
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۳۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ایران اگه عرضه داشته باشه از ان پی تی خارج میشه همین و بمب اتم را هم بسازه
حیف و هزاران حیف
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۲۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
گروسی اتفاقا این اتفاقات به شما ربط داره چون شما هم یکی از نوارها وسگ دست آموز آنها هستید بدون آنها استخوانتان را نمی‌خورید فکر کردید نمی‌دانیم بدون اجازه آنها کلمه ای را بر زبان نمی‌آورید وگرنه درجا شما را اخراج می‌کنند مواجب بگیر آنهایی چی فکر کردید آن زمان گذشت شما دستور دهید وسامان بگیرند پدر شما را در می‌آوریم آقاجانی فرمودن دیگه زمان خرابکاری کنید وبزنید وبکشید ودر برید تمام شد ار خط قرمزهای ما عبور کنید ما هم از خط قرمزهای شما عبور میکنیم وشما که خوبه بزرگتر شما رو هم زیر پایمان له میکنیم به اذن الله انشاالله.والسلام
Italy
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۹ دی ۱۴۰۲
خدایی این مزخرفات رو از کجا میارید؟ تنبیه کرده ما رو؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
انرژی اتمی ابزاری برای تنبیه مردم
و هیچ سودی برای نردم نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
سلام
امريكا هم همين حرف را مي زند پس كسي كه انرژي اتمي را غير ضروري بداند سرباز امريكاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۹ دی ۱۴۰۲
گم شو بابا، خاک بر سرتون کنن با اون سازمان به درد نخورتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ما داریم تو رو تنبیه میکنیم که میگیم برو یقه اتمیا رو بگیر یا تو داری ما رو تنبیه میکنی که میگی اونا اشکالی نداره اتمی باشن ولی شماها حق ندارین اتمی بشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
یعنی با این سفسطه بازی‌اش شیطون رو گذاشته تو جیب کوچیکش
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۴۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
البته گفته که "آژانس را به گروگان گرفته است"، نگفته تنبیه می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۹ دی ۱۴۰۲
قیافه گروسی داد میزنه نوکر غربیاست.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
خخخ
یه مثل الاغی هستید بار می بره و عرعر می کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ایران ام پی تی را بگذاره کنار چرا ابزار میده دست اینها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ دی ۱۴۰۲
پاکستان که تنبیه کرد حالا دشما هم تنبیه کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس 11
۱۳:۴۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
خفه شوو وطن فروش بی شرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
حقیقت میگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۹ دی ۱۴۰۲
بله درسته
چون شما برای اسراییل لالی
وقتی آمریکا و اروپا ایران رو بخاطر گزارشات آژانس مجازات میکنه ماهم شمارو بخاطر اون ۲ پفیوز مجازات میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ دی ۱۴۰۲
گروسی یک دیوس به تمام معنی و جاسوس اسرائیل و آمریکا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۹ دی ۱۴۰۲
حقتون که تنبیه نیست بلکه راه ندادنتون به خاک پاک ایران زمین هست وگرنه تنبیه که حداقل تعامل و برخورد با کسانی است که احترام ملت بزرگ ایران را نگه نمیدارند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا، اروپا، هر دو در مورد توافق هسته ای، برجام وغیره متهم هستند ونه مدعی
۰۹:۲۵ ۲۹ دی ۱۴۰۲
آمریکا، اروپا، هر دو در مورد توافق هسته ای، برجام وغیره متهم هستند ونه مدعی
Iran (Islamic Republic of)
‌ همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون غلط و اشتباه بوده است.
۰۹:۲۲ ۲۹ دی ۱۴۰۲
همکاری ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون غلط و اشتباه بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۹ دی ۱۴۰۲
ایران از سال 1394 تاکنون به تعهداتش تحت برجام پایبند مانده است ولی اما متأسفانه اروپا از سال 1394 تاکنون به تعهداتش در برجام عمل نکرده است و هنوز هم عمل نمی کند.
Germany
عباس
۰۹:۱۸ ۲۹ دی ۱۴۰۲
برید گم شید سگ های زنجیری امریکا من جای مسیولین ایرانی بودم قلم پای شما و دوربین هایتان را با هم خرد می کردم و از این معاهده استعماری هم خارج می شدم و با صدای بلند اعلام می کردم که در اولین فرصت که بتوانیم بمب اتم هم می سازیم. مگر ا نا که ساختند از این سازمان یا ما اجازه گرفته اند،،؟ منتها ما متاسفانه گرفتاربعضی مسوولین مالیخولیایی هستیم که به جای مخفی نگاه داشتن اسرار کشور تا حصول نتیجه ان را در دنیا جار می زنند تا با دستپاچگی افتخارش را به نام خودشان ثبت کنند. زمان ریاست جمهوری هاله نور را بیاد داریم که در سیما جشن هسته ای گرفت و ای مملکت و مردم را گرفتار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ دی ۱۴۰۲
رافائل گروسیبی ادب مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز هم درک نمی کند، نمی کند و نمی فهمند که آمریکا جنایتکار در سال 97 به صورت غیر قانونی از توافق هسته ای و برجام خارج شده است و هم منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
آخرین اخبار