غربالگری بیش از ۷۲۱ هزار کردستانی در پویش ملی سلامت

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از غربالگری ۷۲۱ هزار و ۸۹۹ کردستانی در پویش ملی سلامت خبر داد.

دکتر فرزام بیدارپور اظهار داشت: پویش ملی سلامت، با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد.

 وی ادامه داد: غربالگری گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر از طریق فراخوان توسط تیم‌های ثابت (تمام مراکز ارائه خدمات سلامت، پایگاه‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها) و تیم‌های سیار (ادارات، کارخانجات، مساجد) در حال اجراست. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۴۲۱ بیمار فشار خون بالا در این طرح تاکنون شناسایی شده گفت: ۵۵ هزار نفر دارای سابقه فشار خون بالا و۱۲۴ هزار نفر نیز به نوعی مستعد بیماری فشار خون بالا نیز شناسایی شده است.

دکتر بیدارپور از شناسایی پنج هزار و ۴۶ بیمار مبتلا به دیابت بالا در استان خبر داد و گفت: حدود ۲۰ هزار نفر مستعد ابتلا به دیابت و ۲۱ هزار نفر هم از قبل سابقه این بیماری را دارند. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: ۱۳ هزار و ۲۲ مورد غربالگری در شبانه روز گذشته در استان انجام گرفته است که ۱۰۶ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۱۶ نفر نیز با احتمال ابتلا به دیابت در این غربالگری شناسایی شدند. 

وی هدف از این پویش را شناسایی افراد مستعد و بیمار بیان کرد و گفت: هدف از این پویش شناسایی افراد مستعد و بیمار می‌باشد که بر اساس آن بتوانیم با تغییر شیوه زندگی و آموزش و مراجعه به پزشک و دارو درمانی این ۲ بیماری غیرقابل درمان را کنترل کنیم. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بر اساس آمار قبلی حدود ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان فشار خون بالا و ۱۱ درصد مبتلا به دیابت شناسایی شده اند.

پویش ملی سلامت تا ۳۰ دی ماه در تمامی پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار کردستان انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.