احضار سفیر فیلیپین در چین به دلیل اظهارات درباره تایوان

وزارت خارجه چین سفیر فیلیپین در این کشور را به دلیل اظهارات مداخله جویانه در امور تایوان احضار کرد.

ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت در نظام بین الملل بزرگترین چالش استراتژیک برای آمریکا محسوب می‌شود، زیرا واشنگتن به خوبی می‌داند پکن به دنبال ایجاد هژمونی در شرق آسیا و بیرون راندن ایالات متحده از این منطقه است، اقدامی که آمریکا پیش‌تر با دکترین مانرو در نیمکره غربی انجام داد. به همین دلیل جزیره تایوان اهمیتی راهبردی برای واشنگتن به منظور اعمال سیاست مهار علیه پکن دارد، اقدامی چین آن را بر نمی‌تابد. 

به گزارش تله تریدر، وزارت خارجه چین امروز (سه شنبه) از اظهارات فیلیپین درباره تایوان انتقاد کرده و از احضار سفیر این کشور در پکن خبر داد. 

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره به رسانه‌ها گفت: سخنان فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین درباره تایوان دخالت در امور داخلی چین محسوب شده و ما به همین دلیل اقدام به احضار سفیر مانیل در کشور کردیم. 

این اقدام چین پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهور فیلیپین به لای چین تی، پیروز انتخابات تایوان برای ریاست این جزیره تبریک گفت. 

سخنگوی وزارت خارجه چین با تقبیح اقدام فیلیپین، تاکید کرد: اظهار نظر مانیل در این باره تعهد سیاسی فیلیپین در پایبندی به سیاست چین واحد را نقض می‌کند. 

وزارت خارجه فیلیپین در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی پکن اعلام کرد مانیل همچنان به سیاست چین واحد پایبند است. پیام رئیس جمهور به رئیس منتخب فیلیپین جهت تشکر از میزبانی تایوان از بیش از ۲۰۰ هزار کارگر فیلیپینی است که در این کشور مشغول به کار هستند و تبریک روند رو به رشد دموکراسی در این جزیره بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار