برگزاری کارگاه پیشگیری از اعتیاد و شیوه های فرزند پروری

کارگاه پیشگیری از اعتیاد و شیوه های فرزند پروری در مجموعه پدافند هوایی زاهدان با حضور خانواده های پرسنل و منابع انسانی شاغل در پدافند هوایی ارتش برگزار شد.

  غلامرضا باغ شیرین با اشاره به آسیب اجتماعی اعتیاد و ضرورت اتخاذ مداخلات بهنگام در این حوزه اظهار داشت: در سنوات اخیر تلاش های وافری در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام شده و در واقع هم در حوزه شناسایی عوامل خطرساز و هم ذیل فاکتورهای حفاظت کننده و تعاملات آنها شاهد ایجاد و شکل گیری گفتمان جدیدی در استان هستیم. هر چند باید پذیرفت عوامل خطرساز و حفاظت کننده رفتارهای مشکل ساز، بسیار متنوع هستند و در سطوح مختلف خانواده، اجتماع، دانشگاه، گروه همسالان و فرد رخ می دهد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: در تدوین برنامه های پیشگیرانه به ویژه در حوزه اعتیاد باید سرفصل و سطح انجام مداخلات را در قالب مداخلات همگانی، مداخلات انتخابی و برنامه های خاص طراحی و اجرا نماییم و در کنار این مقوله به راهبردهای متمرکز بر محیط با رویکرد پیشگیری های وضعی همچون انسداد مرز، مقابله با پاتوق های سوءمصرف، جمع آوری معتادین متجاهر، انهدام باندهای عرضه مواد مخدر و تشدید مجازات قاچاق مواد افیونی نیز اهتمام داشته باشیم.

باغ شیرین افزود: لیکن شاید مهم ترین راهبرد توفیق در حوزه پیشگیری، توجه به مقوله شیوه های فرزند پروری و آموزش مهارت های زندگی می باشد. در حقیقت در چهار الگوی فرزند پروری اعم از شیوه های مستبدانه سهل گیر، طرد کننده و قاطع و اطمینان بخش، تنها الگوی فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش می تواند مسیر موثرتری را در خصوص پیشگیری از اعتیاد پیش روی سیاستگذاران قرار دهد.
وی در انتها گفت: گام اصلی در تبیین کارکردهای شیوه ی فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش، تأکید بر آموزش مهارت های زندگی به کودکان بویژه در حوزه های رابطه ی فرد با خود، جامعه و دیگران می باشد. آموزش برخورد مسئولانه در قبال رخدادهای اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح در مواقع پر خطر، ابعاد دیگری از آموزش مهارت های زندگی می باشد . مهارت هایی که می تواند ذیل خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس، تصمیم گیری ،توانایی حل مسأله و بارش افکاراز سوی والدین و مبتنی بر شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش، به کودکان و نوجوانان آموزش داده شده و ابعاد اصلی جامعه پذیری مقبول و موثر را عملیاتی نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار