آغاز ایمن سازی کودکان زیر یک سال در سیستان و بلوچستان با تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس

واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس برای ایمن سازی کودکان زیر یک سال در سراسر استان سیستان و بلوچستان آغاز شد.

 حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مراسم افتتاحیه ادغام واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در برنامه ایمن سازی و رایگان شدن هزینه‌های بستری کودکان زیر ۷ سال گفت: واکسن روتاویروس و پنوموکوک سالیانه می‌توانند از بستری تعداد زیادی کودک و بروز عفونت‌ها پیشگیری کند و مصرف و مقاومت آنتی بیوتیک را نیز کمتر کند.

وی ادامه داد: ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پنومونی، مننژیت، باکتریمی، سپسیس و سایر عوارض شایع حاصله از پنوموکوک می‌شود.

 غزنوی ادامه داد: واکسن روتاویروس به صورت خوراکی مصرف می‌شود و از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند و پنوموکوک نیز یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است که عامل اصلی بیماری التهابی ریه (پنومونی) شناخته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: واکسیناسیون تا ۸۰ درصد از بروز بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه کودکان آینده سازان این مملکت هستند گفت: تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال دارای شماره ملی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان و بر عهده دولت است و خانواده‌ها در صورتی که فرزندشان دچار بیماری شد نگران پرداخت پول نباشند.

  مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: اضافه شدن واکسن پنوموکوک به سبد واکسیناسیون جاری کودکان موجب ارتقاء سلامت آنان می‌شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون علیـه پنوموکوک میتواند از بیماریهایـی ماننـد پنومونی، پلوریت، اوتیت میانی، سینوزیت، آرتریت چرکی، مننژیت باکتریایی و پریتونیت پنوموکوکی پیشگیری کند. با کاهش موارد سـرپایی و بسـتری در بیمارستان هزینه‌های پزشکی و اجتماعی مرتبط، با این بیماری‌ها کاهــش پیدا می‌کند.

وی گفت: پنوموکوک از طریق قطرات تنفسی از بینی یا دهان فرد آلوده منتقل می‌شـود. همـه افـرادی کـه در معرض قطرات تنفسی آلوده قـرار می‌گیرند بـه بیماری مبتلا نمی‌شوند. برخی از افراد ناقل سالم پنوموکوک می‌شـوند و در تعدادی رشد و تکثیر باکتری در حلق منجر بــه بیماری می‌گردد. ناقل بودن در افراد، بـه ویژه کودکان شـایع اسـت.

  زنگنه افزود: واکسن‌های پنوموکوک در تمامی مراکز و پایگاه‌های سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توزیع شده و آموزش‌های لازم به مراقبین سلامت و بهورزان ارائه شده است، از والدین گرامی درخواست می‌گردد برای انجام واکسیناسیون کودکان دوماهه خود به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه نمایند.

برچسب ها: علوم پزشکی ، واکسن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار