افتتاح دفتر تخصصی کودکان کار در اورژانس اجتماعی بم

 دفتر تخصصی حوزه کودکان کار در مرکز اورژانس اجتماعی بم افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، رئیس کارگروه علمی عملیاتی کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور در این مراسم با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات ارزنده بهزیستی به ویژه واحد اورژانس اجتماعی این مجموعه به افراد جامعه گفت: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان از قوانین مترقی جمهوری اسلامی در این حوزه است.

وی افزود: این قانون مشخص کرده کودک کار خیابانی کسی است که از خانواده جدا شده و تمام زندگی اش در خیابان است و هیچ اتصالی با خانواده ندارد لذا شهرداری جدیت بیشتری به خرج دهد و از فضای تبلیغاتی شهر در حوزه فرهنگ‌سازی و نحوه مواجهه مردم با کودکان کار استفاده کند.

وی بیان کرد: محتوا را نیز بهزیستی و ظرفیت‌های مردمی در اختیار این نهاد قرار دهند تا در فضای عمومی در معرض نمایش قرار گیرد.

رئیس کار گروه علمی عملیاتی کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: برخی از این کودکان دارای والد بدسرپرست هستند یا والدین آن‌ها اعتیاد به مواد مخدر داشته و یا زندانی هستند که مقرر شد با هماهنگی ظرفیت‌های مردمی و بهزیستی، نسبت به تعیین تکلیف این نوع والدین از طریق دادگستری مباحث قانونی پیگیری و اجرایی شود.

وی گفت: اگر لازم بود والدینی که فرزند خود را با کوتاهی در فضای بزه قرار می‌دهند سلب حضانت شود و بعد کودک به مراکز شبه خانواده و نگهداری کودکان سازمان بهزیستی ارجاع داده شود.
محمد ابوذری، رئیس بهزیستی بم نیز در این آیین با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی در بخش‌های مختلف گفت: بهزیستی برنامه‌های ویژه‌ای را برای کودکان کار و خیابانی در نظر گرفته است. 
وی با اشاره به اینکه در مواجهه با کودکان کار با کمک تیم روانشناسی با کودکان ارتباط برقرار می‌کنیم عنوان کرد: ابتدا وضعیت کودک و خانواده اش را ارزیابی می‌کنیم اگر خانواده دچار مسائلی باشد، حمایت مقطعی از خانواده می‌شود و در صورت تشخیص مددکار خانواده از تمام حمایت‌های غیر مستمر سازمان حتی اشتغال، کمک هزینه‌های ساخت مسکن می‌تواند استفاده کند البته این امر مشروط به بهبود شرایط کودک است.
وی افزود: ما به خانواده یاد می‌دهیم که به آموزش کودکان لطمه نزنند، کودک را تحت فشار قرار ندهند و او را مجبور به کار نکنند، با آموزش و پرورش و معلمان ارتباط می‌گیریم که کودک در بحث‌های آموزشی دچار مشکل نشود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار