رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مرکز تحقیقات بین المللی محیط زیست دریایی کشور راه‌اندازی می‌شود

سلاجقه گفت: به زودی در منطقه تنگه هرمز در جزیره هرمز مرکز تحقیقات بین المللی محیط زیست دریایی کشور ایجاد می شود.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش معرفی طرح‌های برتر محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در حوزه دریا و با تمرکز بر آلاینده‌های دریایی و همچنین حیات وحش منطقه پیرامونی پارس جنوبی وضعیت جالبی حکمفرما تیست.

وی افزود: وضعیت پراکنش انواع آلاینده‌ها در این متطقه قابل پایش و تحلیل است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به حضور و زندگی مردم در پیرامون منطقه ویژه انرژی پارس، نیاز است زمینه رفع آلاینده های محیطی برای حفظ سلامت ساکنین انجام شود.

سلاجقه ادامه داد: بررسی های نشان می دهد که بخشی از مدیران شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی و به خصوص سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس علاقمند به کاهش آلاینده های محیطی منطقه هستند که می توانند به برنامه های سازمان محیط زیست در داشتن یک افقی بدون آلاینده در پارس جنوبی کمک کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه محیط زیست، دنیای استعمار به دنبال این است که ایران را با مسائل زیست محیطی تحت فشار قرار دهد در حالی که کشور ما براساس آموزه‌های دینی و با یک نگاه علمی در این زمینه برنامه دارد.

وی گفت: اکنون با هدف پیشبرد برنامه‌های محیط زیستی نیاز به آزمایشگاه بزرگ محیط زیستی کشور داریم.

سلاجقه یادآور شد: با توجه به فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت کشور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باید دست به دست هم دهیم تا مجموعه آزمایشگاهی کربن به عنوان الگوی کشور در این منطقه ایجاد شود.

وی اظهار کرد: همچنین نیاز است دانشکده های محیط زیستی در جوار مراکز صنعتی عسلویه و مناطق پیرامونی آن شکل گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: محیط زیست منطقه با همراهی کشورهای منطقه حفظ شود و ایران باید به عنوان سردمدار منطقه باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریامحور که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده نیاز به اجرای برنامه‌های مناسبی وجود دارد.

سلاجقه اضافه کرد: خطوط نفت و گاز دارند در دریا دخالت می کنند در حالی که باید احترام میزبان را حفظ کنند.

وی گفت: وضعیت دریا در جنوب کشور مناسبت نیست و با یک نشت کوچکی که تابستان امسال در استان بوشهر اتفاق افتاد دریا آلوده شد که وزارت نفت باید پاسخگوی آن باشد.

سلاجقه ادامه داد: وضعیت محیط زیست کشور به گونه ای است که کسی نمی‌پذیرد اینگونه اتفاق ها شکل گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در بحث ریزگردها و آلایندگی‌ها مشکلاتی در کشور وجود دارد و مردم در برخی استان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود شرایطی فراهم شود تا مردمی که در منطقه حضور دارند از هوای سالم استفاده کنند.

سلاجقه ادامه داد: البته منکر توسعه نیستیم و با توجه به این که اولویت سال حمایت از تولید است سیاست ما در سازمان نیز بر مبنای حمایت از تولید و اقتصاد کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: واحدهای صنعتی بویژه در حوزه‌ نفت، گاز و پتروشیمی رویه خوب و رو به جلویی در حوزه محیط زیست دارند ولی باید تقویم اجرایی خود بویژه در بخش پساب و فلرها را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کنند.

وی بیان کرد: باید در حوزه صنعت، اقتصاد صنایع محور و محیط زیست برای جهان الگو باشیم که تحقق این مهم نیازمند همراهی بخش‌های مختلف و بویژه صنعت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.